2008-05-13, 19:23
Medlem
Hej!

Hej, Väldigt intressant tråd och människor här måste jag få säga!

Men iallafall, går snart ut trean...börjar röra mig uppåt 20 sträcket men är inte där än..ligger väll på 19,5~ just nu i snitt utan vidare ansträngningar. Personligen är jag väldigt intresserad av att följa Investment Banking och dra in på ett väldigt bra universitet, frågan är bara kan jag komma in med det snitt jag har och vilket universitet bör jag söka in till? Är väldigt ambitiös & arbetsvillig om jag bara vill även fast jag inte har ansträngt mig så mycket nu under gymnasietiden! Värt att notera är att jag har CAE (Cambridge Advanced Exam) & CPE (Cambridge Profiency Exam) , jag vet att de har ett värde men hur högt värde har dessa verkligen när jag söker till internationella skolor och hur kommer det att hjälpa mig på min väg dit?
Vidare har jag erfarenhet av entreprenörskap och en förmåga att få klart uppgifter väldigt snabbt, jag är dessutom ingen sömn människa och blir på något konstigt sätt inte trött av att inte sova

För övrigt ber jag er om all information jag kan få om universitet, utbildningar/linjer i riktning mot Investment Banking/Business & Management osv.. Allt tas emot med en vänlig hand.

Tack på förhand.
Citera
2008-05-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sba99

Men iallafall, går snart ut trean...börjar röra mig uppåt 20 sträcket men är inte där än..ligger väll på 19,5~ just nu i snitt utan vidare ansträngningar. Personligen är jag väldigt intresserad av att följa Investment Banking och dra in på ett väldigt bra universitet, frågan är bara kan jag komma in med det snitt jag har och vilket universitet bör jag söka in till? Är väldigt ambitiös & arbetsvillig om jag bara vill även fast jag inte har ansträngt mig så mycket nu under gymnasietiden! Värt att notera är att jag har CAE (Cambridge Advanced Exam) & CPE (Cambridge Profiency Exam) , jag vet att de har ett värde men hur högt värde har dessa verkligen när jag söker till internationella skolor och hur kommer det att hjälpa mig på min väg dit?
Vidare har jag erfarenhet av entreprenörskap och en förmåga att få klart uppgifter väldigt snabbt, jag är dessutom ingen sömn människa och blir på något konstigt sätt inte trött av att inte sova

För övrigt ber jag er om all information jag kan få om universitet, utbildningar/linjer i riktning mot Investment Banking/Business & Management osv.. Allt tas emot med en vänlig hand.

Tack på förhand.

du kan ju börja med att läsa tråden, svarar ju på nästan allt du vill veta. i övrigt borde du nog kolla upp universitetsstudier lite noggrannare om du inte vet var i sverige du kommer in med 19,5 i betyg. internationellt är det viktigt med extra curricular activities, aktiviteter utanför skolan, speciellt i usa. CAE eller CPE tror jag inte hjälper dig någonstans, mig veterligen är det alltid toefl som gäller, vissa skolor kanske accepterar ielts.
Citera
2008-05-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
Det som är intressant och motiverande är den helt sjuka löneutvecklingen, lönen dubblas efter kanske 2-3 år, och så fortsätter det.

Annars så skulle jag inte satsa på I om du vill börja på en Bank i london, jag har en polare här på I som har alla 5r utan en, har läst klart en examen till vid sidan om och är inne på sin andra examen vid sidan om. Han har helt otroliga EC:s och är en sjukt social, trevlig och utåtriktad människa.
Trots detta fick han inga internships... Fick EN telefonintervju.
Bankerna är ganska strikta med sina target schools. Vill du bli banker så är det HHS som gäller.
Självklart går det annars också, men I är nog inte den bästa vägen.
Låter ju lite halvjobbigt om det är så svårt . Hur många år har din kompis gått på I, och vilka examen har han vid sidan av?

Vad finns det för (bra/vanliga) vägar om man vill ha en mer matematiktung position? Vad jag har förstått läser man inte alls mycket matematik på HHS.

Pratade här om dagen med en person som läst ren matematik och master inom finansiell matematik på Göteborgs Universitet. Tydligen hade han vänner, som också läst samma master, som nu jobbade på IB i London.

Antar att det är som många sagt, att det är lättare att gå vägen till IB via HHS eftersom det är en target school, men att det även går på andra sätt.

Något jag börjat tänka lite svagt på är att tenta upp på komvux till 20.0, och sedan söka till HHS och eventuellt ta dubbelexamen i matematik/teknisk fysik. Känns dock lite långsökt med tanke på att jag har 17.6 nu. Är totalt 12 kurser jag inte har MVG i, eller 1000 poäng. Skulle kanske gå att läsa upp på ett år...

...eller så kan jag satsa på I samt plocka extra ekonomi och/eller matematik på Göteborgs Universitet och sedan söka masters på topp universitet runt om i världen, och då antingen mer renodlad ekonomi eller något matematikinriktat typ finansiell matematik.

Kan man räkna med en plats på HHS om man har 20.0, eller får man lita på turen genom lottning nu när betygsinflationen skjutit i höjden?
Citera
2008-05-13, 20:56
Medlem
Citat:

Under min tid i gymnasieskolan vart jag utsedd till årets skolambassadör redan första året som skolrepresentant och blev därmed den första nykomlingen som vunnit det priset.

Tack på förhand.

Läs detta ovan, Saknar jag något för att komma in på tex. Harvard eller Wharton? Vad isådannafall saknar jag?
Citera
2008-05-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtZman
Kan man räkna med en plats på HHS om man har 20.0, eller får man lita på turen genom lottning nu när betygsinflationen skjutit i höjden?

Bara för att du har 20.0 är det ju inte säkert att du kommer in, speciellt inte i dessa tider... Är ju lite oklart hur handels kommer att göra med upptenterade betyg och de nya kraven 2010 osv eftersom det är privatägt. Har själv 20.0 och har sökt in nu till hösten men skulle bli väldigt förvånad om alla med 20 kommer in i år. Totalt var det 290 000 sökande till HT 2008 och kandidat ek. programmet på HHS var på plats 3 över "mest sökta utbildningar"... Borde ju ändå vara ett par 10 000 som sökt och med tanke på att de tar in ca 200 på betyg är jag lite orolig hehe
Citera
2008-05-13, 21:21
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Bara för att du har 20.0 är det ju inte säkert att du kommer in, speciellt inte i dessa tider... Är ju lite oklart hur handels kommer att göra med upptenterade betyg och de nya kraven 2010 osv eftersom det är privatägt. Har själv 20.0 och har sökt in nu till hösten men skulle bli väldigt förvånad om alla med 20 kommer in i år. Totalt var det 290 000 sökande till HT 2008 och kandidat ek. programmet på HHS var på plats 3 över "mest sökta utbildningar"... Borde ju ändå vara ett par 10 000 som sökt och med tanke på att de tar in ca 200 på betyg är jag lite orolig hehe
HHS har aldrig tidigare nekat eller lottat fram (behöriga) 20.0-elever. Visserligen fick de utöka antalet platser i höstas. Till hösten -07 sökte 2308 personer, sluta snacka skit.
Citera
2008-05-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
HHS har aldrig tidigare nekat eller lottat fram (behöriga) 20.0-elever. Visserligen fick de utöka antalet platser i höstas. Till hösten -07 sökte 2308 personer, sluta snacka skit.

Jag vet mycket väl att de aldrig har lottat bort 20.0are men de e ju jävligt naivt att tro att de kommer fortsätta utöka platserna hela tiden eftersom de utökade -06 också... Vi får väl se vad som händer. Ingen skulle bli gladare än jag om alla kom in men jag säger bara att jag inte skulle bli förvånad om de t.ex. väljer att prioriteta icke upptenterade betyg redan i år... Vad det gäller antal sökande var ett par 10 000 bara en ren gissning . Att hhs var på 3:e plats över mest sökta utbildningarna i år var på nyheterna

Mest sökta HT -08:
1. Läkarlinjen på karolinska
2. Juridik på Stockholms
3. Ek. på HHS

Såg dock nu på hhs hemsida att det var 2308 sökande -07. Trodde att det skulle vara fler eftersom det totalt var 290 000 sökande men men

Snackar verkligen inte skit
Senast redigerad av American_Psycho 2008-05-13 kl. 22:12.
Citera
2008-05-13, 22:21
Medlem
Antar att den som lever får se. Vet att det nämnts att de som söker med upptenterade betyg till Chalmers ska klassas som en egen grupp, på samma sätt som högskoleprov och gymnasiebetyg är i olika grupper i dagsläget, skulle jag anta.
Citera
2008-05-13, 22:22
Medlem
Klargöra antagning på 20,0

För att svara på eventuella frågetecken om antagning kan jag berätta detta.

Ingen med 20,0 i betyg behöver oroa sig allt för mycket för att inte komma in i år. Det är helt emot handels principer att inte ta emot en person med maximala betyg, oavsett komvux eller slutbetyg. Det lär även inte ske någon förändring i år då moderna språk lades till och förra året infördes även kravet på Ma D.

För 2 år sedan var det 74 personer som lottades bort med 20,0 men alla erbjöds ändå en plats när man beslutade sig för att göra ett överintag.
I och med kravet på Ma D trodde ALLA (inklusive jag själv) att betygskraven skulle sänkas kraftigt i och med att samhällsvetare inte var behöriga att söka. Det antagandet visade sig vara felaktigt. Hela 34 personer blev bortlottade i höstas trots nya antagningskrav.
Hur vet jag då allt detta?
Jag var nämligen en av de ofantligt olyckliga som blev bortlottade, jag var faktiskt reserv nummer 27, känn på den!

Då jag själv fick en hel sommar förstörd och fick mitt slutgiltiga besked tre dagar innan inskrivningen vill jag förmedla budskapet till er med 20,0 som säkert är lika osäkra som jag var såhär dags förra året, NI KOMMER IN!
Senast redigerad av mrhagglund 2008-05-13 kl. 22:24.
Citera
2008-05-13, 22:35
Medlem
evolutes avatar
Även om det blir krångligare att komma in på betyg så är det fortfarande relativt enkelt att komma in med högskoleprov på HHS, med 1.9 var man säker förra året.
Citera
2008-05-13, 22:37
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Läs detta ovan, Saknar jag något för att komma in på tex. Harvard eller Wharton? Vad isådannafall saknar jag?

Kontakter, pengar, uberman-gener? Förmågan och drivet att leta reda på information själv? Orken att läsa igenom en tråd som kunde ge svar på alla dina frågor?
Hur menar du, för övrigt, när du säger att du är "väldigt ambitiös men har slappat i gymnasiet"? Hur vet du huruvida du är ambitiös om du "slappat" genom det enda du behövt göra i livet?
Fan, varför är det så många som läser tråden och känner "oj det här verkar coolt undrar vilken räkmacka som går till London" och så få som känner "motherfucker, det här kräver STÅLMANNEN, better shape up"?
Citera
2008-05-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Även om det blir krångligare att komma in på betyg så är det fortfarande relativt enkelt att komma in med högskoleprov på HHS, med 1.9 var man säker förra året.

Beror ju på vad man betraktar som "enkelt"... Själv skulle jag säga att det är otroligt mycket enklare att få 20.0 i betyg än 2.0 på HP..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in