Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
Det som är intressant och motiverande är den helt sjuka löneutvecklingen, lönen dubblas efter kanske 2-3 år, och så fortsätter det.
Annars så skulle jag inte satsa på I om du vill börja på en Bank i london, jag har en polare här på I som har alla 5

r utan en, har läst klart en examen till vid sidan om och är inne på sin andra examen vid sidan om. Han har helt otroliga EC:s och är en sjukt social, trevlig och utåtriktad människa.
Trots detta fick han inga internships... Fick EN telefonintervju.
Bankerna är ganska strikta med sina target schools. Vill du bli banker så är det HHS som gäller.
Självklart går det annars också, men I är nog inte den bästa vägen.
Låter ju lite halvjobbigt om det är så svårt

. Hur många år har din kompis gått på I, och vilka examen har han vid sidan av?
Vad finns det för (bra/vanliga) vägar om man vill ha en mer matematiktung position? Vad jag har förstått läser man inte alls mycket matematik på HHS.
Pratade här om dagen med en person som läst ren matematik och master inom finansiell matematik på Göteborgs Universitet. Tydligen hade han vänner, som också läst samma master, som nu jobbade på IB i London.
Antar att det är som många sagt, att det är lättare att gå vägen till IB via HHS eftersom det är en target school, men att det även går på andra sätt.
Något jag börjat tänka lite svagt på är att tenta upp på komvux till 20.0, och sedan söka till HHS och eventuellt ta dubbelexamen i matematik/teknisk fysik. Känns dock lite långsökt med tanke på att jag har 17.6 nu. Är totalt 12 kurser jag inte har MVG i, eller 1000 poäng. Skulle kanske gå att läsa upp på ett år...
...eller så kan jag satsa på I samt plocka extra ekonomi och/eller matematik på Göteborgs Universitet och sedan söka masters på topp universitet runt om i världen, och då antingen mer renodlad ekonomi eller något matematikinriktat typ finansiell matematik.
Kan man räkna med en plats på HHS om man har 20.0, eller får man lita på turen genom lottning nu när betygsinflationen skjutit i höjden?