Citat:
Ursprungligen postat av neutrade
Muchencalling: vet du hur gangbart det ar att vara CFA (Chartered Financial Analyst) i Sverige/Europa?
Beror p vad du vill gra. Om du vill in till investment banking s r CFA av vldigt lite vrde. Kan inte svara fr andra yrken.
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Jag har hrt att lnerna r bttre i London n NY, sant eller bullshit?
Inte s enkelt. Beror p en hel del p vxelkursen...men ven p hyror, levnadsstandard, och levnadskostnader. London r svindyrt nr det gller bostder. Sedan spelar andra faktorer ocks en viktig roll, som skatt osv.
Men fr att gra det enkelt s kan man sga att lnerna i NY och London r jmlika, det r ganska lite som skiljer.
De flesta lever p sin grundln (som oftast r en brkdel i frhllande till hela lnen), sedan nr bonusen kommer d kper man lyxprylar eller s investerar man.
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Har lst merparten av Monkey Business nu. Gr bra ihop med vad munchen calling berttar. Fritid finns inte, inte ens helger kommer du f. Kan rekomendera den boken om du vill frska frst vad du ger dig in i, handlar om tv killar som brjar jobba p JDL i NewYork.
Muchen: Nu r jag lite nyfiken p om det verkligen r s ineffektivt, eller byrkratiskt eller hur man nu ska uttrycka det. Om du t,ex gr en Pitch s ska den tydligen skickas i skytteltrafik mellan Vice president, Senior Vice President och Managing Director, som gr ndringar, och sedan ndringar av den andres ndringar och s gr den frsta ndringar igen... Till rga p allt verkar det hela vara ganska mer eller mindre irrelevanta saker som att byta ut ord, som den andra byter till en annan synomnym vilket byts tillbaka igen.
Arbetet verkar inte vara enormt stimulerande direkt..
Jag var lite inne p Ibanker tidigare men nu vet jag inte, r mer inne p trading istllet. De njuter vl ungefr samma frmner nd

och stnger inte brsen fem eller sex s jobbet mste ta slut d?
Vad finns det mer fr arbeten med schysta ingngsvillkor och snabb lneutveckling i branchen? Vad gr t,ex en konsult jmfrt med Ibanker, vad r skillnaden? Det jag letar efter r vl egentligen lite mer stimulerande arbete.
En sak till: Vad krvs egentligen fr att brja med Ibanking? Jag menar Troobe hade nr han var 26 hunnit jobba tre r som Analyst och gtt 2 r i Businesschool, MBA gissningsvis. Vad kan han ha hunnit gjort innan han brjade som Analyst egentligen?
Den andre brjade direkt som associate efter en MBA, man behver allts inte ta vgen som Analyst eller??
DLJ, inte JLD :P
DLJ hade en vldigt hrd kultur och de flesta high fliers dr var gamla Drexel Burnham lirare. Jag personligen tror att Troobe och Rolfe saltade boken lite men det mesta r med all skerlighet sant. De blev uppkpta av CSFB sedan. Frresten, CSFB:s stjrna Frank Quattrone tjnade cirka 1 miljard kronor r 2000. Och han gick den vanliga vgen analyst-associate-vp-md
S fr att besvarar frgorna
Nej, det r inte s byrkratiskt nr man gr en pitch. Det beror ocks hur mkt ftroende de har i dig. Oftast gr en analyst en pitch och associaten vervakar honom. Nr analysten r klar ger han den till associaten som kollar den och gr ngra ndringar. Analysten fixar till det och ger den till associaten igen som sedan ger den vidare till MD. Sedan gr MD sina ndringar och analysten fixar till det innan den r helt klar.
Det beror ocks p hur stor gruppen r. Vissa grupper r typ 3 pers bara, medans andra r 60!
Trading r helt annat. Jag har inte sysslat med det sjlv, men enligt de traders jag lrde knna s r det helt annorlunda kultur. De gr ofta ut och tar en beer nr jobbet r slut. Det r heller inte samma schmoozing och rvslickande som investment banking. Inte heller har de samma behov av att flasha med Porsche, Ferrari, btar och andra dyra prylar. Men de kommer ganska tidigt. Typ 06.30 eller s. Sedan stmplar de ut kl 18-19 ngot. Jobbar till 95% aldrig helger. Men det r vldigt stressigt och det finns f "exit ops" till skillnad frn investment banking. Lnen kan vara bde bttre och smre. VLDIGT prestationsbaserat.
Goldman Sachs top prop trader i London drog in 50mil 2004, det vrsta r, han hade inte ens fyllt 30!
Allts det finns ej andra yrken som kan jmfras med investment banking rent lnemssigt. Det skulle vara private equity och hedge funds, men som sagt, det r jttesvrt att f jobb dr.
Jag hade faktiskt erbjudande av McKinsey att f jobba dr, men jag tackade nej till frmn fr en investment bank. Det var egentligen lneutvecklingen och framfrallt
resandet som jag tyckte var jobbigt. Tidigare hade jag gjort ett internship p en annan konsultfirma knt av hur jobbigt det r att resa. Men jobbet i sdant var rtt s kul och givande, men jag gillar att sova i min egen sng
Finns flera vgar in till investment banking. Men de tv i srklass vanligast vgarna r:
1. Du tar en kandidatexamen p ett bra universitet och du fr vldigt bra betyg, helst ska du vara ung. Max 25 r gammal. Sedan hoppar p ett analystprogramm. Dr kommer du vara i 2 eller 3 r. Ditt kontrakt kommer vara 2 r. Sedan fr du sondera terrngen och se om du har bra exit ops. Stannard du ett tredje r s hjs din ln rtt s mkt. Drfr skiljer Europa och USA sig. I Europa gr du vidare till 1st year associate, i USA stller de ofta krav att du ska g till ngon business school och ta din MBA som tar tv r. Drefter kan du komma tillbaka som 1st year associate.
2. Du jobbar med ngon ekonomirelaterat, alternativt frsvaret eller ngot annat "speciellt" yrke. Sedan tar du en MBA och drefter hoppar du in direkt p associate level.
Troob gick 4 r college. 2 r investment banking fr Kidder Peabody, sedan 2 r MBA p Harvard. Dvs, 26 r. Sedan 1 year associate hos DLJ. Standardvgen kan man sga
Rolfe gick 4 r college. 2 rs marknadsfring, sedan tv r MBA Wharton, ocks 26 r. Han ocks 1 year associate hos DLJ. Mer eller mindre standartvgen ocks.