Citat:
Ursprungligen postat av
HeyHumphrey
De som sitter på tyngst kunskap i detta är Mayer -varvet i Hamburg. De ville såklart försvara sin konstruktion men deras tekniska utredning placerade ett hål i skrovet ungefär där Evertsson sen hittade och dokumenterade ett. Flera kunniga, inkl. Torsell sa att hål i skrovet måste ha funnits, sa han innan det hittades. Sen Bemis och Jutta Rabes hål väl med på samma sida (?). De var med övertygade om hål i skrovet innan det sen hittades.
Om bogvisiret lossnade så är Estonia det första skeppet någonsin att sjunka på under en timme på grund av det. Sen var bogvisiret Carl Bildts idé, vet inte hur hans maritima kunskaper matchar sig emot ovan nämnda men..
Sen om bogvisiret hade lossnat bara så där så hade jag med varit rätt upprörd. Det vore som att man ska köra sin Volkswagen till affären och hela fronten bara ramlar av...
Ett par kommentarer:
- GGE/Meyervarvet sitter sannerligen på sakkunskap, men är också bokstavligen part i målet. Allt GGE skriver i form av analys måste ses med de glasögonen. Lita på bilder, ritningar och faksimil av vittnesförhör, inte så mycket annat säger jag.
- Att någon tidigare skulle ha föreslagit ett hål där det nya hittades (centrerat på fendern ca 2 m över vattenlinjen) ställer jag mig mycket frågande till. Vem/vad syftar du på?
- Om du tittar närmare på hålet/sprickan så ser du att endast en liten del (möjligen) sträcker sig ned under vattenlinjen. Vi vet inte exakt hur bred sprickan är där nere, men det står klart att vattenflödet blir mycket begränsat med så liten area och lågt vattentryck (jag skrev ett inlägg om detta för ett par dagar sedan). Det gör att du inte kan förklara den snabba slagsidan mha detta hål. Faktum är att Estonia inte skulle sjunkit alls om vi antar att WT-dörrarna från avd 4/5 stängts.
- Bildt ”hittade inte på” idén om bogvisiret. I stället hade man vittnesuppgifter redan 28-29/9 1994 (dvs dagen efter haveriet) om att rampen läckte vatten och att bogvisiret saknades när Estonia sjönk.
- Eftersom systerfartyget Diana II fick skador på sitt närmast identiska bogvisir året innan med bl.a. brustet sidolås så är det inte bara VW-ägare som skall vara upprörda, utan också anhöriga till de 852 omkomna. Om någon av Bureau Veritas, rederiet eller Sjöfartsverket gjort sitt jobb så hade Estoniakatastrofen kunnat undvikas. Bogvisir var en känd svaghet på RORO-fartyg i Östersjön.