Citat:
Ursprungligen postat av
AlkoholiseradArab
Nu är jag med. Jag borde veta svaret, men jag gör inte det...
Men generellt sett får man ju göra det om det finns ett beslut.
Men eftersom politikerna själva säger sig vara villiga att ändra i lagen om dykningar vid Estonia så vet jag inte. Men det dom menar är ju sannolikt undersökningar utan brottsmisstanke. Jag vet att du vill ha konkreta svar, men om jag får försöka mig på en kvalificerad gissning så föreligger det sannolikt som jag beskrev ovan... (jag tar mig frihet att göra det)
Dyka för att undersöka hålet mer=nej, lagändring/undantag krävs.
Konkreta bevis eller starka misstankar att Avo Phit ligger mördad i hytt 666=Ja. Efter beslut. Annars borde det ha funnit som undantag. Och det vore unikt och underligt med en sådan lag. "härmed råder gravfrid vid jokkmokks stadspark och vistelseförbud råder, även vid misstänkt mord på platsen."
EDIT: Detsamma gäller med nöd. Det står inte med som ett undantag i lagar och förordningar. Utan det bara är så. Man får om man måste. Vd en räddningsinsats är det beslut av insatsledare/räddningschef. Vid misstanke om brott mot liv får man riva upp gravar och annat på beslut.
Klart att det är Avo Piht som ligger dräpt i hytt 6666, vad tänkte jag på!
I det här fallet vet jag inte riktigt vad parallellen skall vara, för myndigheten har väl ingen rimlig brottsmisstanke innan de kan göra en kriminalteknisk undersökning. Moment 22. Jag menar, vad exakt i Dplay-filmen är underlag för brottsmisstanke? Man kan ju inte ens avgöra om det är en kollision, och en sådan är inte ett brott i sig, och dessutom utgår jag från att ett brott mot sjölagen är preskriberat efter 26 år.
Så vad har vi för brott som är aktuella? Som lekman tänker jag:
a) mord (vad baserar man den misstanken på i nuläget?)
b) brott i samband med myndighetsutövning, t.ex. att Sjöfartsverkets tjänstemän medvetet ljugit under haveriutredningen. Men denna tog slut för 23 år sedan, så återigen antar jag preskription.
Såvitt jag förstår får åklagare bara väcka åtal om fällande dom är rimligt utfall, men vad gäller för en FU? Är inte ett minimikrav att brottet i fråga inte är preskriberat?