2020-11-23, 20:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, men det är väl fortfarande samma sak? Misstanke om brott mot liv och man får, ingen misstanke och man får inte. Och då skriver man om lagen för att kunna dyka vid vraket. Eller cyklar jag förbi dig nu? :P
Alltså, om olle lägger en kista på botten av havet med sin fru i och någon tycker den är så fin så man förlägger den med dykförbud och gravfrid, Så kan man häva det om det dyker fram misstankar om att Olle bragt frugan om livet. Och polisen får då skicka ner vem fan dom vill om det sker på uppdrag av myndigheten. Varför skulle Estonia vara annorlunda menar du?
Jag vet helt enkelt inte! Jag känner inte till något annat fall där man förbjudit alla (?) svenska medborgare att vistas inom ett givet område, inte ens med fjärrstyrd robot. Det är ju en rätt bisarr tanke egentligen (i synnerhet som det inte är svenskt territorium eller vatten!).

Om man tänker sig att man får ett trovärdigt tips om att Palmevapnet eller ett mordoffer ligger i hytt 6666 på Estonia, då hoppas jag att det finns något slags undantag för polisen att kolla upp det. Men jag vet ju inte.

Obs: Självklart kan man riva upp eller ändra lagen; min fråga gäller vad en ev. FU kan göra innan dess. Sveriges riksdag brukar ju inte vara supersnabba med någonting, jmfr med pandemilagen som skall börja gälla i sommar...
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-23 kl. 20:51.
Citera
2020-11-23, 20:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Seriös fråga då, inte polemik, d v s hur hanteras detta:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/oversyn-av-lagen-1995732-om-skydd-for_H8022771

Varför just SD och ingen annan?
Kanske för att det är lite av ett skådespel för den indignerade massan, säger cynikern. Om SD ville få fart på saker och ting så kunde de motionera om att riva upp lagen, rakt av. Som motionen nu är skriven kan i vart fall inte jag se en klar tidpunkt när de efterfrågade undersökningarna kan starta, även om den skulle vinna bifall.

Edit: 2:a bakom Araben på den!
Citera
2020-11-23, 20:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kanske för att det är lite av ett skådespel för den indignerade massan, säger cynikern. Om SD ville få fart på saker och ting så kunde de motionera om att riva upp lagen, rakt av. Som motionen nu är skriven kan i vart fall inte jag se en klar tidpunkt när de efterfrågade undersökningarna kan starta, även om den skulle vinna bifall.

Edit: 2:a bakom Araben på den!
Ja, jag tror som er båda men att övriga ens låter det hamna där, d v s att det kan användas politiskt. De borde väl kunna agera snabbare av såväl det skälet som allt annt.
Citera
2020-11-23, 20:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men du fortsätter ju bara trots att jag försökte....

Ja, jag menar absolut att det är en frizon för spekulationer eftersom det heter Konspirationer och alternativa teorier. Är det fel tycker du och jag är oerhört fundersam på vad det är som stör dig med att andra funderar, vrider och vänder och inte ser "sanningen"? Varför?

Båda "sidor" har såväl en massa vittnen som fakta på sin sida men du bara manglar på med ditt vilket ju följer haverikommisionen slaviskt.

Tråden ligger i Konspirationer och alternativa teorier!

- Det finns ett hål som dolts i tidigare rapporter. Jag struntar i var du tycker att det ligger.
- Det finns vittnen som sett bogvisiret kvar.
- Det finns vittnesmål om vatten längre ner.

Du kan tveklöst ha rätt, det kanske är till 100 % enligt dina inlägg och vi är ute och cyklar men så vadå? Låt oss...

Och tråden ligger i Konspirationer och alternativa teorier!

Jag ber dig igen.....snälla, snälla, snälla låt oss ha fel, lås oss yra, låta oss spekulera och låt oss alla vänta på fler undersökningar UTAN att du, konstant, måste förklara, rätta, visa och förklara. SNÄLLA FARBROR BARBRO!!!!!

Och du, tråden ligger i Konspirationer och alternativa teorier!
OK, så du tycker dig ha en speciell rättighet att t.ex. göra följande påstående i tråden:
”Det finns vittnen som sett bogvisiret kvar”
utan att möta något krav på att styrka det på något sätt? Inga kritiska frågor får ställas. Har jag fattat dig rätt? Finns det andra påståenden som också är tabu och inte får ifrågasättas även om de är uppåt väggarna?

Jag har inte placerat tråden där den ligger, men jag kan säga med 99% säkerhet att mods inte kommer att acceptera en ny tråd om ”hålet/sprickan”, oavsett forumavd.

Till sist, jag förstår inte var ditt tvångsmässiga beteende med att dra in haverikommisionen JAIC kommer ifrån. Om jag skulle gissa så refererade jag till en bild eller liknande i JAIC för 3-4 veckor sedan, men hur kan det störa dig fortfarande? Tips: det finns andra rapporter här i världen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-23 kl. 21:03.
Citera
2020-11-23, 21:16
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Jag vet helt enkelt inte! Jag känner inte till något annat fall där man förbjudit alla (?) svenska medborgare att vistas inom ett givet område, inte ens med fjärrstyrd robot. Det är ju en rätt bisarr tanke egentligen (i synnerhet som det inte är svenskt territorium eller vatten!).

Om man tänker sig att man får ett trovärdigt tips om att Palmevapnet eller ett mordoffer ligger i hytt 6666 på Estonia, då hoppas jag att det finns något slags undantag för polisen att kolla upp det. Men jag vet ju inte.

Obs: Självklart kan man riva upp eller ändra lagen; min fråga gäller vad en ev. FU kan göra innan dess. Sveriges riksdag brukar ju inte vara supersnabba med någonting, jmfr med pandemilagen som skall börja gälla i sommar...
Nu är jag med. Jag borde veta svaret, men jag gör inte det...
Men generellt sett får man ju göra det om det finns ett beslut.
Men eftersom politikerna själva säger sig vara villiga att ändra i lagen om dykningar vid Estonia så vet jag inte. Men det dom menar är ju sannolikt undersökningar utan brottsmisstanke. Jag vet att du vill ha konkreta svar, men om jag får försöka mig på en kvalificerad gissning så föreligger det sannolikt som jag beskrev ovan... (jag tar mig frihet att göra det)
Dyka för att undersöka hålet mer=nej, lagändring/undantag krävs.
Konkreta bevis eller starka misstankar att Avo Phit ligger mördad i hytt 666=Ja. Efter beslut. Annars borde det ha funnit som undantag. Och det vore unikt och underligt med en sådan lag. "härmed råder gravfrid vid jokkmokks stadspark och vistelseförbud råder, även vid misstänkt mord på platsen."

EDIT: Detsamma gäller med nöd. Det står inte med som ett undantag i lagar och förordningar. Utan det bara är så. Man får om man måste. Vd en räddningsinsats är det beslut av insatsledare/räddningschef. Vid misstanke om brott mot liv får man riva upp gravar och annat på beslut.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2020-11-23 kl. 21:25.
Citera
2020-11-23, 21:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Kort svar på din första fråga där, Ja!

Vi är många många många här inne som, som vi ser det, har styrkt, lagt inlägg, länkar och bilder, m m, men du lyssnar inte på något, tar inte in något eller bryr dig överhuvudtaget utan bara kör på med samma samma. Att du inte kan förstå det. En diskussion är ömsesidig men du funkar inte så vilket är synd för du har många bra poänger.

Ja, tråden ligger där den ligger och heter det den heter så vad är problemet? Låt oss som vill konspirera göra så? Snälla?

Minns ingen bild, vet inte varför jag skriver just så eller stör mig inte men otrolig humor att DU använder ordet "tvångsmässig" på någon annan.

Jag säger det igen, allt du säger kan vara rätt och du är verbal, påläst och duktig men varför får vi inte konspirera? Låt oss....

- Jag tror inte på en explosion
- Jag är tveksam till att ryssarna medvetet sänkte
- Hålet kan ha tillkommit efter förlisning
- Ditt vatten kan vara korrekt

Men varken du eller jag VET så låt oss, i Konspirationer och alternativa teorier, få spekulera, yra och ha "fel" då. Varför kan du inte låta oss vara?
Du kan yra om en massa saker om du vill, men det är väl knappast nödvändigt? Det finns nu en massa påståenden i tråden som jag sällan eller aldrig kommenterar. Men om du sträcker ut huvudet och påstår i ett publikt diskussionsforum att:
”Det finns vittnen som sett bogvisiret kvar”,
då kommer jag alltid att syna det, precis som jag gör nu. Anledningen är given: det är ingen liten detalj eftersom det skulle innebära att en gigantiskt konspiration existerat sedan oktober 1994. Om du har rätt så kan det inte vara så svårt att plocka fram två namn.

Samma sak gäller påståenden om att det nya hålet dolts i tidigare rapporter (du menar väl JAICs slutrapport som vanligt?). Ingenting tyder på att Rockwater upptäckte hålet 1994, och det är t.o.m. högst tveksamt om det ens var möjligt att se det som vraket låg då. Så varför skall du oemotsagd få sprida en konspirationsteori som indirekt gör upp till 35 ledamöter i JAIC till lögnare och mörkermän? Då får du allt styrka det påståendet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-23 kl. 21:58.
Citera
2020-11-23, 21:34
Medlem
Pillevickens avatar
Är det alltid någon kustbevakning vid förlisningsplatsen eller lämnas platsen obevakad?
Citera
2020-11-23, 21:36
Medlem
Citat:

Citat:
Men eftersom politikerna själva säger sig vara villiga att ändra i lagen om dykningar vid Estonia så vet jag inte. Men det dom menar är ju sannolikt undersökningar utan brottsmisstanke. Jag vet att du vill ha konkreta svar, men om jag får försöka mig på en kvalificerad gissning så föreligger det sannolikt som jag beskrev ovan... (jag tar mig frihet att göra det)
Konkreta bevis eller starka misstankar att Avo Phit ligger mördad i hytt 666=Ja. Efter beslut. Annars borde det ha funnit som undantag. Och det vore unikt och underligt med en sådan lag. "härmed råder gravfrid vid jokkmokks stadspark och vistelseförbud råder, även vid misstänkt mord på platsen."

EDIT: Detsamma gäller med nöd. Det står inte med som ett undantag i lagar och förordningar. Utan det bara är så. Man får om man måste. Vd en räddningsinsats är det beslut av insatsledare/räddningschef. Vid misstanke om brott mot liv får man riva upp gravar och annat på beslut.

Nu vet jag inte hur den estniska lagen ska tolkas, om den kanske ger mer utrymme än den svenska och finska. Alla tre hittas dock på nätet så man kan jämföra.
Den estniska
Den svenska
Den finska (på svenska)
Citera
2020-11-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Är det alltid någon kustbevakning vid förlisningsplatsen eller lämnas platsen obevakad?

Finland har visst hand om bevakningen av förlisningsplatsen. Inte så att de är där 24/7, men de har beredskap att åka ut om någon "parkerar" inom det fredade området.
Citera
2020-11-23, 21:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Klart att det är Avo Piht som ligger dräpt i hytt 6666, vad tänkte jag på!

I det här fallet vet jag inte riktigt vad parallellen skall vara, för myndigheten har väl ingen rimlig brottsmisstanke innan de kan göra en kriminalteknisk undersökning. Moment 22. Jag menar, vad exakt i Dplay-filmen är underlag för brottsmisstanke? Man kan ju inte ens avgöra om det är en kollision, och en sådan är inte ett brott i sig, och dessutom utgår jag från att ett brott mot sjölagen är preskriberat efter 26 år.

Så vad har vi för brott som är aktuella? Som lekman tänker jag:
a) mord (vad baserar man den misstanken på i nuläget?)
b) brott i samband med myndighetsutövning, t.ex. att Sjöfartsverkets tjänstemän medvetet ljugit under haveriutredningen. Men denna tog slut för 23 år sedan, så återigen antar jag preskription.
Såvitt jag förstår får åklagare bara väcka åtal om fällande dom är rimligt utfall, men vad gäller för en FU? Är inte ett minimikrav att brottet i fråga inte är preskriberat?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-23 kl. 21:51.
Citera
2020-11-23, 21:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu vet jag inte hur den estniska lagen ska tolkas, om den kanske ger mer utrymme än den svenska och finska. Alla tre hittas dock på nätet så man kan jämföra.
Den estniska
Den svenska
Den finska (på svenska)
Hmm, den estniska texten du länkade till är inte en lag vad jag kan se? Det är översättningen av trepartsavtalet med Sverige och Finland. Frågan är om man faktiskt införde en motsvarande lag och vad den i så fall säger.
Citera
2020-11-23, 21:52
Medlem
Citat:
Hmm, den estniska texten du länkade till är inte en lag vad jag kan se? Det är översättningen av trepartsavtalet med Sverige och Finland. Frågan är om man faktiskt införde en motsvarande lag och vad den i så fall säger.

Du har så rätt!
Försökte leta efter den estniska lagen men det där var det enda jag hittade. Ska se om jag får fram något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in