Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det finns en analys i HSVAs rapport om krängningstankarna och ett system som
kan ha varit bruk olycksnatten: ett system som öppnade ventilen mellan krängningstankarna om WT-dörrarna stängdes. I så fall skulle allt vatten från babords tank rinna över till styrbords tomma tank och öka slagsidan 8 grader. Men detta är alltså effekten när vi redan har kraftig slagsida. Om fartyget har mindre slagsida kommer effekten att bli mindre, och om vi antar att vattnet flyter över 50/50 så kan man kanske tänka sig halva effekten, dvs 4 grader. Detta till synes helt galna system
kan alltså ha varit i bruk. Vi kommer aldrig att får veta.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.128
Intressant ! Men jag tror att ventilen redan var öppen, jag läste någonstans om det blev en blackout (fartyget blir strömlöst ) så stängdes ventilen. Men normalt förfarande så var den alltid öppen. Detta läste jag nyss på ssap utredningen..
A simulation study by use of SEAMAN was carried out for the course of events, from the
moment when the water started to enter into the ship and until the ship list was about 90
degrees. All details of these simulations are presented in Project Report No. 11 and a
summary is given below.
The following environmental conditions were assumed in the simulations:
Wind: SW 18 m/s mean wind
Current: 0.5 knots going to ENE
Waves: Significant wave height of 4.0 with a peak period of 8.3 s, in one of
the simulations 4.3 m was tested. The waves were modeled according to a
Jonswap spectrum and assumed to come from WSW.
The ship was, in the simulations, controlled by an autopilot keeping the ship on course
before the drop of the visor and providing the port turn after. The roll stabilizing fins
were assumed to be active, and port heeling tank was initially filled with water, but was
after a certain time emptied (at which time the starboard tank was filled
Och i så fall förvärras situationen väldigt fort + inströmmande vatten på bildäcket.