2020-10-16, 22:06
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Om experten baserar det påståendet efter filmbilderna så ger jag inte mycket för det.
Tycker du att det framgår vart hålet är? Stäng av ljudet, så blir mer realistiskt.
Som sagt "row mid ship estonia" är det ända jag har att gå på.

Edit:
Dom utgår från linan.
https://youtu.be/Hx1UfRhsmZk

Nu är jag ingen expert, men det är inte vid filmningen som de positionsbestämmer. De sker några minuter senare i dokumentären genom att räkna fartygskomponenter.
Citera
2020-10-16, 22:07
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Scenariot är omöjligt givet att folk på däck 1 hann evakuera vid 01, då det var en kort tillfällig 40 graders lutning. Vilket bara kan uppstå med 1000 ton vatten på bildäck.

Och kom vattnet underifrån skulle däck 1 vara helt dränkt i vatten.

Först, vi har ett hål i sidan. Det påverkade först. Det fick båten att luta och gå tyngre i sjön. Därefter börjar visiret ryka och vatten komma in på bildäck. Detta samtidigt som det läcker under.
Då får man rätt effekt som eftersökts.

Hade vatten bara vräkt in på bildäck hade färjan vänts upp och ner. Nu gjorde den inte det + rampen var uppe innan slagsidan började.

Enda tänkbara lösningen.
Citera
2020-10-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EGT96E
Estonia vart sänkt av Ryssland.
Det som sänkte henne var en ubåt av projekt 865 piranja även kallad losos-klass, som dessvärre rammade henne medvetet i sidan.
Hastighet
865: 6 knop
Estonia: 21 knop

De förtjänar i så fall en fet medalj.
Citera
2020-10-16, 22:12
Medlem
Det alla i tråden borde läsa in sig på är att Estonia var Carl Bildts skötebarn, hela smuggeloperationerna var på Bildts initiativ och om det var någon ansvarig på "högsta ort" i Sverige när/om Ryssland yttrade ett hot mot Sverige att sluta med detta så var Carl Bildt den som hade kommando och tog beslut.
Ryssland må ha rollen att aktivt genomfört attacken, men Carl Bildt är den verkligt skyldiga om vi ska leta efter en svensk syndabock.
Citera
2020-10-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
https://youtu.be/n5vSi7jeElg

På skissen ligger dock det andra hålet ännu högre. Har svårt att tro att någon av hålen skulle bero på torpeder. I så fall måste Estonia varit så vattenfylld att hon i princip varit bortom räddning redan innan torpeder och ramning.

Det andra hålet ligger nära stabilisatorfenan. Så då undrar man ju om de kan ha sett fel på placeringen. Att det egentligen är hål vid fenan, under vattenlinjen.
Citera
2020-10-16, 22:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
Hej!

Tack för ett uttömmande svar, välformulerat!

en sak bara:
" dessa krafter består bara under en mycket kort tid. Vi kan se dessa laster som ”spikarna” i Fig. 12.3. Därför kan vågorna inte lyfta av visiret från rampen."

Detta är nog inte riktigt sant, modalperioden för vågspektrumet anges till 8 sekunder. Det innebär alltså (om jag tolkar "ITTCs Confidence Intervals for Significant Wave Height and Modal" rätt) att huvudperioden för vågsignalen är 8s, med signifikant våghöjd på 4.5m så har man en last som motsvarar 2-4 MN (från fig 12.9). Antar man att vertikalasten är sinusformad på 2MN amplitud (bortser från mer högfrekvent rippel i spektrumet) så är det mer än nog för accelerera ett bogvisir vertikalt till en position över ~1m. att så inte händer skulle kunna bero på att bogvisiret tappar lyftkraft när det släppt från fästena. Att så inte sker förklarar ju haverirapporten så som du beskriver.

i övrigt har jag inget mer att tillägga till ditt svar, tycker mest det är kul att agera djävulens advokat = ).
Man kan inte riktigt mäta utsträckningen i tid för topparna i grafen i Fig. 12.3. Men eftersom bogvisirets nedre punkt är ca 2 m över vattenlinjen och sign. våghöjd är 4 m, så kan man knappast anta att visiret s.a.s. flyter på bogvågen. Jag tolkar det som en sjuhelvetes smäll var 8:e sekund med en kraft som är mångdubbelt visirets tyngdkraft, men under en mycket kort tid.

Man kan då tänka sig någon tsunamiliknande våg a la katastroffilm som träffar visiret när det är halvvägs av så att det helt enkelt flyter iväg, men några sådana monstervågor känner vi inte toll. Sedan har vi ju som sagt också en massa andra tecken på att bogvisiret gnagts sig ner i skeppet och pressat rampen framåt-nedåt.
Citera
2020-10-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Hastighet
865: 6 knop
Estonia: 21 knop

De förtjänar i så fall en fet medalj.

Estonia gick vid tillfället visserligen i 14 knop, men jag håller med, låter inte troligt. I så fall verkar det mer troligt att den blev påkörd, enligt denna teori:

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html
Citera
2020-10-16, 22:18
Medlem
DrunkenZealots avatar
Nej, jag tror fortfarande inte på några ubåtar. Men då staten beter sig så väldigt konstigt måste det finnas en hund begraven.

Jag utgår ifrån att MUST försökte få lite sjysta prylar från ryssarna. Bra. Dock så gillade inte ryssarna detta, utan gillrade en fälla. De fick MUST att ta med sig krigsmateriel från Ryssarna och placerade detta i saunaavdelningen. Här smäller det av och blåser ur sidan ur båten.

Vattnet strömmar in och förändrar båtens gång. Samtidigt är bogvisiret kasst konstruerat och börjar ge vika. När det strömmar in vatten i däck 0 så hamras därmed bogvisiret sönder.

Resten vet vi.
Citera
2020-10-16, 22:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man kan inte riktigt mäta utsträckningen i tid för topparna i grafen i Fig. 12.3. Men eftersom bogvisirets nedre punkt är ca 2 m över vattenlinjen och sign. våghöjd är 4 m, så kan man knappast anta att visiret s.a.s. flyter på bogvågen. Jag tolkar det som en sjuhelvetes smäll var 8:e sekund med en kraft som är mångdubbelt visirets tyngdkraft, men under en mycket kort tid.

Man kan då tänka sig någon tsunamiliknande våg a la katastroffilm som träffar visiret när det är halvvägs av så att det helt enkelt flyter iväg, men några sådana monstervågor känner vi inte toll. Sedan har vi ju som sagt också en massa andra tecken på att bogvisiret gnagts sig ner i skeppet och pressat rampen framåt-nedåt.
Men nu var ju rampen enligt all info på plats när krängningarna påbörjades. Era långa tråkiga haranger kring bogvisiret finns ju det en tråd för.
Citera
2020-10-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Spekulationer och teorier om bogvisirets påverkan i förloppet borde vid det här laget vara förkastat till papperskorgen.
Möjligen fanns det redan utplacerade sprängämnen av ryssarna vid bogvisirets fästen för att hjälpa till med sänkningen, och att dessa detonerades i samband med attacken, men att försöka snubbla sig fast vid en olycka och olyckliga händelser är helt enkelt en svunnen tid just nu, sanningen kommer att exponeras.
Citera
2020-10-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Estonia gick vid tillfället visserligen i 14 knop, men jag håller med, låter inte troligt. I så fall verkar det mer troligt att den blev påkörd, enligt denna teori:

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html

Precis. En svensk ubåtseskort låter på gränsen också, då hastigheten är 15 knot för t ex västergötland enligt wiki. Inte omöjligt, men låter ändå på gränsen av vad den skulle hänga med på. Varför inte bara ha ett snabbt ytfartyg i en bit bort i stället?

Å andra sidan sitter hålet inte i fören utan i sidan, så det måste ha varit ett komplicerat förlopp om det var en ubåt. Ljuden pågick förvisso i 7 minuter så det kan vara mycket möjligt i vågorna.

De indikationer på tidigare problem på estonia 0:30-0:45 är i så fall sannolikt orelaterade om vi köper det här scenariot.
Citera
2020-10-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Precis. En svensk ubåtseskort låter på gränsen också, då hastigheten är 15 knot för t ex västergötland enligt wiki. Inte omöjligt, men låter ändå på gränsen av vad den skulle hänga med på. Varför inte bara ha ett snabbt ytfartyg i en bit bort i stället?

Å andra sidan sitter hålet inte i fören utan i sidan, så det måste ha varit ett komplicerat förlopp om det var en ubåt. Ljuden pågick förvisso i 7 minuter så det kan vara mycket möjligt i vågorna.

De indikationer på tidigare problem på estonia 0:30-0:45 är i så fall sannolikt orelaterade om vi köper det här scenariot.

Ifall ubåten knäckte skrovet vid fenan är ju det hålet enkelt att förklara. Men det större oförklarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in