Citat:
Ursprungligen postat av
HDMI2
Hej!
Tack för ett uttömmande svar, välformulerat!
en sak bara:
" dessa krafter består bara under en mycket kort tid. Vi kan se dessa laster som ”spikarna” i Fig. 12.3. Därför kan vågorna inte lyfta av visiret från rampen."
Detta är nog inte riktigt sant, modalperioden för vågspektrumet anges till 8 sekunder. Det innebär alltså (om jag tolkar "ITTCs Confidence Intervals for Significant Wave Height and Modal" rätt) att huvudperioden för vågsignalen är 8s, med signifikant våghöjd på 4.5m så har man en last som motsvarar 2-4 MN (från fig 12.9). Antar man att vertikalasten är sinusformad på 2MN amplitud (bortser från mer högfrekvent rippel i spektrumet) så är det mer än nog för accelerera ett bogvisir vertikalt till en position över ~1m. att så inte händer skulle kunna bero på att bogvisiret tappar lyftkraft när det släppt från fästena. Att så inte sker förklarar ju haverirapporten så som du beskriver.
i övrigt har jag inget mer att tillägga till ditt svar, tycker mest det är kul att agera djävulens advokat = ).
Man kan inte riktigt mäta utsträckningen i tid för topparna i grafen i Fig. 12.3. Men eftersom bogvisirets nedre punkt är ca 2 m över vattenlinjen och sign. våghöjd är 4 m, så kan man knappast anta att visiret s.a.s. flyter på bogvågen. Jag tolkar det som en sjuhelvetes smäll var 8:e sekund med en kraft som är mångdubbelt visirets tyngdkraft, men under en mycket kort tid.
Man kan då tänka sig någon tsunamiliknande våg a la katastroffilm som träffar visiret när det är halvvägs av så att det helt enkelt flyter iväg, men några sådana monstervågor känner vi inte toll. Sedan har vi ju som sagt också en massa andra tecken på att bogvisiret gnagts sig ner i skeppet och pressat rampen framåt-nedåt.