2020-10-03, 19:24
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då mosas dom när färjan lägger till vid kaj. Herregud.....
Någonstans i tråden finns bra bilder på estonias eftermonterade fenor.
Dom var av infällbara typen.
Citera
2020-10-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, bogvisiret har helt enkelt inte den kraften som krävs för att det ska bli det hålet i skrovet.

De tar upp det i dokumentären.

Man pratar däremot om att en ubåt skulle kunnat åstadkomma det, tror du att kraften hos ett flytande bogvisir är jämförbart med en ubåt?

Tror du u-båtar kan flyga??
Hålet är en bit ovanför vattenlinjen
Citera
2020-10-03, 19:27
Medlem
Moruroas avatar
Werner Hummel anlitad av Meyervarvet som utredare blev intervjuad i Efterlyst 1997.
På en ritning har han en röd markerad rektangel på styrbordssidan av Estonia. Det är bad- och bastuavdelningen. Det finns tecken som tyder på att den kan ha varit fylld med vatten innan båten kantrade, säger Hummel. Det finns ett vittnesmål från en överlevande från första däck som såg en spricka där det kom en stråle med vatten som om någon öppnat en kran.
Detta hål/spricka borde vara samma som hittades i dokumentären.

Jag undrar hur stor var badavdelningen, hur många kubik rymmer den? Om den med stängda dörrar skulle vattenfyllas – borde det räcka för att åstadkomma den första slagsidan?
- Då skulle händelseförloppet ha börjat med en smäll i styrbords sida som får folk att trilla ur sängarna och Reintamm att rusa upp i bara kalsongerna.
- Smällen orsakar hålet på styrbords sida.
- Badavdelningen vattenfylls snabbt.
- Estonia får den första mindre slagsidan.
- Detta gör att bogvisiret utsätts för starkare krafter och lossnar.
Vad tror ni om detta?
Citera
2020-10-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Någonstans i tråden finns bra bilder på estonias eftermonterade fenor.
Dom var av infällbara typen.
Ja, det finns till och med beskrivning på att man skurit ut plåt från skrovsidorna för att svetsa in lådorna med stabilisatorerna.
Citera
2020-10-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jag tycker inte alls att det vore märkligt. Hade Sverige smugglat stulet krigsmateriel och fått skarpa hot från ryssen att upphöra med smugglingarna men bestämt sig för att försöka få med några sista godbitar så hade man nog inte velat erkänna detta.

Betänk bara det att man använt civila som mänskliga sköldar (för så hade det uppfattats).

Jag nöjer mig för min del med att utredare som kritiserat JAICs rapport har hävdat att det måste ha funnits ett hål på styrbord sida. Nu hittas ett sådant hål och det tycker jag är högintressant.

Spot on!
Citera
2020-10-03, 19:28
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Satt sossarna vid makten vid tillfället?

Same hand, different finger
Citera
2020-10-03, 19:29
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
No shit, Scherlock..

Citera
2020-10-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tror du u-båtar kan flyga??
Hålet är en bit ovanför vattenlinjen
Var är vattenlinjen på bogvisiret i 20 knop och motvind med fyra meter höga vågor? På ett ungefär alltså, du behöver inte ange det exakt på centimetern.
Citera
2020-10-03, 19:32
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Lägger in en berättelse från en utav överlevarna från katastrofen. För de som tror att det är ryska ubåtar mm. Jag utgår ifrån att båten hamnat på sidan och stabilisatorn knäckts av vikten från fartygen när de nådde botten. Hålet uppstod i samma veva.

Förmodligen så visste sossarna att det skulle bli skriverier kring extrahålet, så de gjorde en mörkläggning. Därav är de lite nojiga.

Berättelse från överlevande från statens haverikommission.

https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

Citat:
Ett annat vittne var ute på öppet däck
en stund innan han gick till kojs och
tittade fascinerad på de enorma vattenkaskaderna. Efter några timmars vila i sin
hytt blev han sjösjuk. Han låg kvar i
kojen men lyssnade uppmärksamt till
ljuden. Han hade en känsla av att fartyget
lyftes 10 till 20 meter och smällde ned i
vattnet igen med kraftiga ljud och vibrationer. Plötsligt hörde han ett extra, lätt
metalliskt, ljud över det normala bullret
från vågorna och inredningen. Han hörde detta ljud i ett par minuter och sedan
hörde han ett metalliskt slag. Efter kanske ytterligare en minut hördes ett svagt
metalliskt ljud och efter ytterligare 40–
50 sekunder en mycket kraftig metallisk
smäll. Han blev orolig eftersom bullret lät
som om bordläggningsplåtarna trycktes
in. Han insåg att något var på tok och steg
upp och kort efteråt fick fartyget styrbords slagsida. Omkring en minut efter
den första slagsidan och två minuter efter
den sista smällen stannade motorerna.
Slagsidan var nu ca 20 grader och han
lämnade hytten endast halvklädd. Tiden
från de första metalliska ljuden till krängningen beräknar han till mellan 5 och 10
minuter.
Citera
2020-10-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Werner Hummel anlitad av Meyervarvet som utredare blev intervjuad i Efterlyst 1997.
På en ritning har han en röd markerad rektangel på styrbordssidan av Estonia. Det är bad- och bastuavdelningen. Det finns tecken som tyder på att den kan ha varit fylld med vatten innan båten kantrade, säger Hummel. Det finns ett vittnesmål från en överlevande från första däck som såg en spricka där det kom en stråle med vatten som om någon öppnat en kran.
Detta hål/spricka borde vara samma som hittades i dokumentären.

Jag undrar hur stor var badavdelningen, hur många kubik rymmer den? Om den med stängda dörrar skulle vattenfyllas – borde det räcka för att åstadkomma den första slagsidan?
- Då skulle händelseförloppet ha börjat med en smäll i styrbords sida som får folk att trilla ur sängarna och Reintamm att rusa upp i bara kalsongerna.
- Smällen orsakar hålet på styrbords sida.
- Badavdelningen vattenfylls snabbt.
- Estonia får den första mindre slagsidan.
- Detta gör att bogvisiret utsätts för starkare krafter och lossnar.
Vad tror ni om detta?
Det tror jag på. Jag tror att bogvisiret lossnade på grund av vatten på bildäck, inte att vattnet kom på bildäck för att bogvisiret lossnade. Vattnet kom från sprickan.
Citera
Medlem
Citat:
Var är vattenlinjen på bogvisiret i 20 knop och motvind med fyra meter höga vågor? På ett ungefär alltså, du behöver inte ange det exakt på centimetern.

14 knop
Citera
Medlem
Citat:
Jag tar det en sista gång. Skrovgenomföringen har inget med stabilisatorn att göra. Hålet i skrovsidan beror inte på att en ubåt krockat med en stabilisator som sitter i ditt lilla trånga hål.
Jag har aldrig hävdat att en ubåt krockat med något. Jag har sagt att stabilisatorns infästning i sig har brutit sönder skrovet när den knäckts mot botten. Det redan i första inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in