Vänta, ta det där långsamt igen så alla hänger med helt och hållet
När jag läste vad den där marinofficeren Holmén, hade skrivit till Efterlyst, så klickade det för mig. Det kändes som att detta förklarade i princip alla öppna frågor - både beträffande fartyget och regeringens agerande.
Holmén fanns i Eniro med rätt födelsedatum och verkar vara en riktigt person som det går att kontakta, för en verifiering. Man ljuger inte gärna i eget namn. Han har varit marinofficer med ubåtsexpertis - inte helskotta skulle han ljuga om det - då det är otroligt lätt att verifiera! Dels är det en liten yrkeskår till att börja med. Dels har flottan alla möjliga kamratföreningar och nätverk. De vet vem som är vem, och ungefär vad personen gjorde, samt när. Är han marinofficer på riktigt, men ljuger om just den här natten - så kan det snabbt avslöjas. Han borde till exempel ombes att namnge övriga som var på den svenska ubåten den natten.
Det här förklarar även bägge hålen - det stora och det lilla.
Verkar fullständigt rimligt att ett fartyg med känd militärlast, av betydelse för Sverige, bevakas av en svensk ubåt. Särskilt om man är medveten om ett hot (och det var man - då Ryssland hade varnat om konsekvenser, ifall smugglandet inte upphörde).
Verkar också rimligt att även ryssarna ville ha närvaro i form av ubåt - eftersom de kanske kände till den svenska ubåten eller rent av hade en plan för att skrämma Sverige och Estland till att lägga av med smugglandet.
Något hände med dessa två ubåtar och fartyget. Kanske en missil, som Holmén säger - vilken då förklarar det mindre hålet i skrovet, som Jutta Rabes dyking upptäckte.
På något sätt hamnar den svenska ubåten i vägen för fartyget, eller dras in emot det - eller rent av navigerar fel
(Detta tycker jag verkar konstigt - Nog sjutton kan svenska marinen navigera en ubåt så att den inte kolliderar med en stor färja?!)
Den ryska ubåten, som varit på längre avstånd, ser hela detta förlopp och inser att det hela spårat ur fullständigt. De hade nästan garanterat
inte tänkt SÄNKA hela färjan. Jag har bra koll på Ryssland och visst stämmer det att de inte har samma syn på rättvisa och patriotism som Sverige. Men även de har en gräns. De skulle inte med flit sänka en hel färja oskyldiga passagerare i fredstid. Särskilt inte vid den här tidpunkten. Ni som kan Ryssland, vet varför.
Däremot kan jag absolut tänka mig att Ryssland/ryssar ville skrämmas lite, för att visa att de menade allvar med att smugglingen måste upphöra. De kanske t.ex. ville åsamka en skada som gjorde att fartyget behövde evakueras eller skulle leda till stora kostnader att får repareray. Eller rent av skrämma bort passagerare och orskaka ekonomiska förluster. Men när man gör sånt här..... så har det en tendens att gå fel! Lite som att leka med elden och bränna upp hela huset av misstag. Jag tror att det är vad som hände, om Ryssland är inblandat.
Det var faktiskt runt 24 ryssar ombord på färjan. 14 ryska medborgare och runt 10 etniska ryssar som bodde i baltiska länder, främst Estland. Något gick helt enkelt fel. Missilen träffade fel, eller så gjorde den svenska ubåten något som förvärrade skadan mycket mer än ryssarna hade räknat med. Felet resulterade i det stora hålet på styrbordssidan och kanske även skador i fören, inklusive bogvisiret.
Hur exakt de här ubåtarna trasslade till det för sig är svårt att veta såvida inte folk från båda sidorna träder fram och berättar varsin historia, som verifierar förloppet från bägge håll. En del ryssar talade ut om problematiska saker som Sojvetunionen gjort - just på 90-talet. Men i Putins Ryssland blev det nationalistiskt igen - och inte okej att sladdra om hemliga operationer - även om de gått fel osv. Alltså kommer sannolikt ingen ryss idag träda fram och berätta något.
Men svenskar som träder fram är en annan femma! Svenska disssidenter råkar inte illa ut på samma sätt som sker i Ryssland. Personen kommer bli ifrågasatt, satt under lupp och förlora sina gamla marin-polare som kanske tycker han svikit någon lojalitet som han borde haft. Han kanske på något sätt bryter militär sekretess - men vad är straffet för det, i Sverige idag? Förmodligen knappt något alls. Är han dessutom gammal eller sjuk lär han knappast straffas alls. Det skulle hjälpa om någon annan svensk som också var på ubåten trädde fram och bekräftade Holméns historia.
Det här scenariot besvarar frågorna om hålet - har stöd av ett vittne, en svensk marinofficer, samt låter som något som logiskt faktiskt skulle kunna ha hänt. Det förklarar också Sveriges regerings helt vansinniga handlande. Fiaskot med ubåtarna och missilen fick inte komma fram. Ej heller exakt vad det var för hemlig last som fanns på Estonia.
FRÅGOR:
- Holmén sa att den ryska ubåten ganska snabbt dök ned till 180 meters djup, efter att ha avfyrat en missil. Men det var ju bara 80 meter djupt där? Finns det verkligen sådana förändringar på havsbotten i Östersjön?
- Hur i allsindar lyckades den svenska ubåten kör in, eller låta sig köras på av Estonia? Någon svensk ubåtsexpert trädde just fram och sa att det i princip är omöjligt att detta skulle hända....
- Hur passar bogvisiret in i den här teorin? Blev det lossat när fören körde in i ubåten.. Eller vad? Sen slungades ubåten in i styrbord igen och orsakade det större hålet?