2020-10-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Mörkläggningsrapporten igen? Du kämpar på..... Intressant vad du vinklar vinklar till att du försöka tysta ner och tysta ner, har du sett dokumentären? Hur går det med svar på inlägg 3918?

Han kommer aldrig svara på den
Citera
2020-10-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Bojkotta dokumentären. Skaparen av den är bara ute efter att bli känd! Ni som tror annat har fel

Visst är det så. Den kan ändå innehålla korn av nya sanningar (har inte sett den och tänker inte göra det heller i dagsläget), så se den för all del, men analysera den lika kritisk som andra "dokumentärer" och den officiella haveriutredningen.
Citera
2020-10-03, 18:55
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Citera rätt, knepigt med dina skumma citeringar. Ja, det beror ju på att en torped i mörkare färg är svårare att hitta. Att man skulle matchat färgen exakt kemiskt med färjans eller tänkt det är lättare att hitta delar efter träffen är befängda.
Vart hävdar jag det säger bara att torpederna kan ha olika färger inte så konstigt att den var vitt.
Citera
2020-10-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag blir mer och mer övertygad om att upphovsmakarna bakom dokumentären inte läst på ämnet ordentligt innan de satte igång. När väl investeringen var i rullning och de började lära sig allt eftersom var det försent och sen måste de få valuta för pengarna.

Alternativt är de samvetslösa girigburkar som självbedrar sig med godhetsknarkande. Eller ännu värre.

Vi är mer o mer övertygade att du bara trollar. Är här för att förneka allt
Hitta nått annat att göra istället.
Citera
2020-10-03, 18:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Man hade 6 olika scenarion. Där ingick allt från en kombination till sprängämnen.

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf

Jag har ögnat igenom rapporterna. Om du har vana att läsa dylika och närmare kan peka ut var man detaljerar att scenariot med bara tappat bogvisir är en bättre förklaring är jag tacksam, det är förstås inget krav.

Vad jag lägger märke till är att man förordar en inspektion av skrovet innan man drar definitiva slutsatser.

Sedan skriver man i slutsatserna här: http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

På sidan 165 att "the main remaining question" i snabb översättning är om bildäck svämmades över först och sedan översvämmade utrymmena nedanför eller om det var tvärtom.

Det låter på mig som förenligt med tanken på en läcka till däck 0 och 1 som föregår vattnet på bildäck. Är det fel uppfattat?
Citera
2020-10-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Visst är det så. Den kan ändå innehålla korn av nya sanningar (har inte sett den och tänker inte göra det heller i dagsläget), så se den för all del, men analysera den lika kritisk som andra "dokumentärer" och den officiella haveriutredningen.

Måste svida nått riktigt ordentligt hos er nu när man hittat ett hål som ingen kan förklara. Ubåtar torpeder visir satteliter osv spelar ingen roll för ingen kan förklara hålet ännu . Ett hål som stödjer dom överlevande som sett vatten under bildäck innan hon får slagsida.
Citera
2020-10-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du ser filmen, så är ju visiret ganska lång in på nosen. Man ser garanterat nosen från bryggan.

Jag har väldigt svårt att tro att man inte tänker på visiret i en storm och det börjar dunka. De skulle sett om det stod och slamrade.

Kolla lite på bilder på Estonia och du kommer att se att man ser nosen på båten. Rent konstruktionsmässigt är ju det viktigt.

Fanns till o med en lampa som lyste just för att se vart nosen är
Citera
2020-10-03, 19:01
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Vet inte om jag missat något totalt, men, vad är anledningen till att Sverige skulle vilja mörka att en rysk ubåt sköt en torped på Estonia? Finns ju ingenting logiskt med att mörka det, eller?

F.ö. ser jag det som mycket märkligt att man skulle säga att det var bogvisiret som lossade om det nu inte var så.
För skulle det inte komma fram vad egentligen hade i båten?
Citera
2020-10-03, 19:04
Medlem
DrunkenZealots avatar
Förresten, framgår det var själva stabilisatorn är nu? Ligger den på botten vid vraket?
Citera
2020-10-03, 19:05
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vi är mer o mer övertygade att du bara trollar. Är här för att förneka allt
Hitta nått annat att göra istället.

Vilka vi? Bladstall är för att att bärga Estonia...
Citera
2020-10-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du ser filmen, så är ju visiret ganska lång in på nosen. Man ser garanterat nosen från bryggan.

Jag har väldigt svårt att tro att man inte tänker på visiret i en storm och det börjar dunka. De skulle sett om det stod och slamrade.

Kolla lite på bilder på Estonia och du kommer att se att man ser nosen på båten. Rent konstruktionsmässigt är ju det viktigt.
Man ser inte visiret från bryggan. Ursprungligen skulle inte bryggan vara så långt bak men flyttades någon gång under planeringsskedet för att det såg bättre ut så. Detta enligt Esa Mäkelä.
Citera
2020-10-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Vänta, ta det där långsamt igen så alla hänger med helt och hållet
När jag läste vad den där marinofficeren Holmén, hade skrivit till Efterlyst, så klickade det för mig. Det kändes som att detta förklarade i princip alla öppna frågor - både beträffande fartyget och regeringens agerande.

Holmén fanns i Eniro med rätt födelsedatum och verkar vara en riktigt person som det går att kontakta, för en verifiering. Man ljuger inte gärna i eget namn. Han har varit marinofficer med ubåtsexpertis - inte helskotta skulle han ljuga om det - då det är otroligt lätt att verifiera! Dels är det en liten yrkeskår till att börja med. Dels har flottan alla möjliga kamratföreningar och nätverk. De vet vem som är vem, och ungefär vad personen gjorde, samt när. Är han marinofficer på riktigt, men ljuger om just den här natten - så kan det snabbt avslöjas. Han borde till exempel ombes att namnge övriga som var på den svenska ubåten den natten.

Det här förklarar även bägge hålen - det stora och det lilla.

Verkar fullständigt rimligt att ett fartyg med känd militärlast, av betydelse för Sverige, bevakas av en svensk ubåt. Särskilt om man är medveten om ett hot (och det var man - då Ryssland hade varnat om konsekvenser, ifall smugglandet inte upphörde).

Verkar också rimligt att även ryssarna ville ha närvaro i form av ubåt - eftersom de kanske kände till den svenska ubåten eller rent av hade en plan för att skrämma Sverige och Estland till att lägga av med smugglandet.
Något hände med dessa två ubåtar och fartyget. Kanske en missil, som Holmén säger - vilken då förklarar det mindre hålet i skrovet, som Jutta Rabes dyking upptäckte.

På något sätt hamnar den svenska ubåten i vägen för fartyget, eller dras in emot det - eller rent av navigerar fel (Detta tycker jag verkar konstigt - Nog sjutton kan svenska marinen navigera en ubåt så att den inte kolliderar med en stor färja?!)

Den ryska ubåten, som varit på längre avstånd, ser hela detta förlopp och inser att det hela spårat ur fullständigt. De hade nästan garanterat inte tänkt SÄNKA hela färjan. Jag har bra koll på Ryssland och visst stämmer det att de inte har samma syn på rättvisa och patriotism som Sverige. Men även de har en gräns. De skulle inte med flit sänka en hel färja oskyldiga passagerare i fredstid. Särskilt inte vid den här tidpunkten. Ni som kan Ryssland, vet varför.

Däremot kan jag absolut tänka mig att Ryssland/ryssar ville skrämmas lite,
för att visa att de menade allvar med att smugglingen måste upphöra. De kanske t.ex. ville åsamka en skada som gjorde att fartyget behövde evakueras eller skulle leda till stora kostnader att får repareray. Eller rent av skrämma bort passagerare och orskaka ekonomiska förluster. Men när man gör sånt här..... så har det en tendens att gå fel! Lite som att leka med elden och bränna upp hela huset av misstag. Jag tror att det är vad som hände, om Ryssland är inblandat.

Det var faktiskt runt 24 ryssar ombord på färjan. 14 ryska medborgare och runt 10 etniska ryssar som bodde i baltiska länder, främst Estland. Något gick helt enkelt fel. Missilen träffade fel, eller så gjorde den svenska ubåten något som förvärrade skadan mycket mer än ryssarna hade räknat med. Felet resulterade i det stora hålet på styrbordssidan och kanske även skador i fören, inklusive bogvisiret.

Hur exakt de här ubåtarna trasslade till det för sig är svårt att veta såvida inte folk från båda sidorna träder fram och berättar varsin historia, som verifierar förloppet från bägge håll. En del ryssar talade ut om problematiska saker som Sojvetunionen gjort - just på 90-talet. Men i Putins Ryssland blev det nationalistiskt igen - och inte okej att sladdra om hemliga operationer - även om de gått fel osv. Alltså kommer sannolikt ingen ryss idag träda fram och berätta något.

Men svenskar som träder fram är en annan femma! Svenska disssidenter råkar inte illa ut på samma sätt som sker i Ryssland. Personen kommer bli ifrågasatt, satt under lupp och förlora sina gamla marin-polare som kanske tycker han svikit någon lojalitet som han borde haft. Han kanske på något sätt bryter militär sekretess - men vad är straffet för det, i Sverige idag? Förmodligen knappt något alls. Är han dessutom gammal eller sjuk lär han knappast straffas alls. Det skulle hjälpa om någon annan svensk som också var på ubåten trädde fram och bekräftade Holméns historia.

Det här scenariot besvarar frågorna om hålet - har stöd av ett vittne, en svensk marinofficer, samt låter som något som logiskt faktiskt skulle kunna ha hänt. Det förklarar också Sveriges regerings helt vansinniga handlande. Fiaskot med ubåtarna och missilen fick inte komma fram. Ej heller exakt vad det var för hemlig last som fanns på Estonia.

FRÅGOR
:
  • Holmén sa att den ryska ubåten ganska snabbt dök ned till 180 meters djup, efter att ha avfyrat en missil. Men det var ju bara 80 meter djupt där? Finns det verkligen sådana förändringar på havsbotten i Östersjön?
  • Hur i allsindar lyckades den svenska ubåten kör in, eller låta sig köras på av Estonia? Någon svensk ubåtsexpert trädde just fram och sa att det i princip är omöjligt att detta skulle hända....
  • Hur passar bogvisiret in i den här teorin? Blev det lossat när fören körde in i ubåten.. Eller vad? Sen slungades ubåten in i styrbord igen och orsakade det större hålet?

Ja precis! Kollision med ubåt i fören först är det mest troliga scenariot för mig just nu då hög sjö inte kan ha orsakat att bogvisir/ramp fallerar så totalt och snabbt. Bogvisiret har också en skada som sägs komma från fall ner på bulben, men positionen på skadan är närmast vattenytan/bulben alltså blir inte fallet ner på bulben så långt att det kan ha orsakat den skadan. Bogvisiret hade mer eller mindre då "rullat av" bulben och ner i vattnet utan någon större skada på själva visiret. Jag hade kunnat köpa det om skadan var högre upp på bogvisiret och fallet då blir längre ner till bulben.

Jag har väldigt dålig koll på hur Ryssen agerade på 90-talet med provokation och så vidare likt idag då man t.ex. flyger väldigt nära andra militärmakters flygplan och båtar för att kanske inte provocera men att visa "vi finns här". Kanske så var fallet i detta fall som du skriver att då eventuellt rysk ubåt velat visa att "vi vet vad ni håller på med" men att det gick för långt och det blir en kollision.
Sverige/NATO som övervakar Estonia tror att det nu är en attack mot fartyget vilket leder till att de i stridens hetta avfyrar torped mot rysk ubåt men som istället låser sig på Estonia om vi nu ska gå på torped-spåret med hålet i sidan.

Här är ett utdrag från en incident i ubåtsjakt som inträffade 1992.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”

Angående nedtystningen skulle jag tro att NATO var inblandat och att en så kallad DSMA-Notice gick ut.

Här är en annan fartygsolycka där ett DSMA-Notice gick ut, dock var detta på 40-talet och kriget var i full gång. Men att DSMA skulle gå ut i detta fall också ser jag inte som omöjligt allt för rikets säkerhet och dels för att inte få nära 1000 civila människors död på sitt samvete på grund av vad som fraktades på båten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Lancastria
Senast redigerad av Felicie 2020-10-03 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in