Citat:
Nja, jag gissar inte, men tolkar den Law of salvage som finns beskriven (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Law_of_salvage). Jag hittar inget som beskriver vad som händer om man utan kontakt (Pure salvage, merit salvage) skulle lyfta ett vrak. Antagligen saknas exempel eftersom det är så dyrt att ingen ger sig på det utan ersättning (militära vrak undantagna).Vet du hur lagarna kring ett vrak på internationellt vatten ser ut, eller antar du bara? Troligen skulle ingen kunna hindra Sverige att bärga vraket, men rederiet eller andra kunde förmodligen göra anspråk på värdet, i den mån sådant finns. För övrigt existerar som bekant konstigheten att Sverige gör anspråk på jurisdiktion över ett estniskt fartyg på internationellt vatten så som utgörande en svensk gravplats.
Jonathan Lindström och hans gelikar tycker jag är obehagliga på etiska och moraliska grunder. Han anser uppenbarligen att eftersom han vill låta sina anhöriga ligga kvar på botten så har han på något sätt då en rätt att påtvinga andra samma beslut gällande deras anhöriga enligt något slags majoritetsbeslut, om majoritet skulle finnas. Mycket märkligt sätt att resonera. Hans moraliska rätt att tvinga andra att låta sina anhöriga ligga kvar på havets botten existerar inte. Det skall ju han strunta precis i.
Jonathan Lindström och hans gelikar tycker jag är obehagliga på etiska och moraliska grunder. Han anser uppenbarligen att eftersom han vill låta sina anhöriga ligga kvar på botten så har han på något sätt då en rätt att påtvinga andra samma beslut gällande deras anhöriga enligt något slags majoritetsbeslut, om majoritet skulle finnas. Mycket märkligt sätt att resonera. Hans moraliska rätt att tvinga andra att låta sina anhöriga ligga kvar på havets botten existerar inte. Det skall ju han strunta precis i.
Vidare vet jag att Greg Bemis hade köpt rättigheterna till Lusitaneas vrak, men det kan då iofs vara föremålen han ägde, inte rätten att hypotetiskt bärga det.
Så du kan ha rätt, kanske kan Sverige på egen hand bärga vraket och föra det till ägaren (dvs Estland). Hypotetiskt skulle man då kunna kräva ersättning av Estland för värdet. Det vi med säkerhet inte kan görar att utan avtal bärga vraket och behålla det, för det är inte vårt.
Din värdering av Lindström är mycket märklig. Det är han som hotats av andra anhörigföreningar med annan agenda, inte tvärtom. Han måste rimligen ha rätt till åsikten att han hellre vill låta sina föräldrar vila i havet än att de slits upp tillsammans med hundratals andra kroppar. Det är nämligen omöjligt för anhörig till offer A att försöka bärga dennes kropp utan att inkräkta på gravfriden för offer B, helt enkelt för att kropparna (och numera kroppsdelarna) ligger huller om buller. En knepig situation som du tycks vifta bort.