2022-08-05, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoth
Synd att vi militärer måste följa sekretess. Annars skulle det finnas lite saftiga grejer att berätta. Intressant tråd om inte annat Roligt att höra era teorier.
Måste och måste. Om det på minsta vis finns militära omständigheter till att 852 civila dog och blev lämnade som fiskmat på havets botten så kommer civilsamhället att skydda dig om du väljer att berätta. Jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas att bära runt på sådana hemligheter. Det måste verkligen kännas fruktansvärt att ha vetskap om att de anhöriga aldrig har fått riktiga svar på sina frågor.
Citera
2022-08-07, 00:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ibland är det lämpligt att ställa sig själv frågor. I det här fallet är den uppenbara frågan: hur tänker du dig att en svensk sjöfartsinspektör, som befinner sig i Tallin för att utbilda motsvarande estniska tjänstemän, skall gå tillväga för att stoppa ett estnisktflaggat fartyg, under estniskt befäl, i en estnisk hamn? Någon tanke måste du väl ha innan du skriver om ”brott mot internationella sjölagar”.

Däremot har Sjöfartsverket och klassningssällskapet Bureau Veritas ett stort ansvar för att Estonias bogvisir inte förstärktes efter att systerfartyget Diana II fått allvarliga skador på låsen i en storm 1993, men det var inget som någon inspektör hade möjlighet eller anledning att kontrollera 27/9 1994.

Vägra låta fartyget anlöpa Svensk hamn? Då hade inte Estonia kastat loss den dagen.
Citera
2022-08-09, 13:33
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Om summan för att bärga Estonia ligger runt en miljard så fattar jag inte varför hon fortfarande ligger på botten.

Varför lyfter inte t ex SD denna fråga till ytan, nu när det är val, kräv att hon ska bärgas, hela svenska folket står bakom det, ytterst få människor skulle ha något emot en bärgning.

För runt en miljard är småpotatis i sammanhanget, men vill inte heller SD att Estonia ska upp till ytan, man kan börja undra.
Citera
2022-08-09, 13:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Om summan för att bärga Estonia ligger runt en miljard så fattar jag inte varför hon fortfarande ligger på botten.

Varför lyfter inte t ex SD denna fråga till ytan, nu när det är val, kräv att hon ska bärgas, hela svenska folket står bakom det, ytterst få människor skulle ha något emot en bärgning.

För runt en miljard är småpotatis i sammanhanget, men vill inte heller SD att Estonia ska upp till ytan, man kan börja undra.
Jag extrapolerade tidigare från M/S Sewols bärgning, och kom fram till 150 M$, dvs 1.5 miljarder kr ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)). Om man antar att man hittar 500 kroppar av 800 så blir det 3 MSEK/st. Jag är långt ifrån övertygad om att anhöriga skulle betala (eller betalat 1994) det om det var deras egna pengar, så småpotatis tycker jag inte det är.

Det andra skälet att bärga fartyget vore i utredningssyfte, men där kan man verkligen fråga sig om det skulle förbättra läget. Vi vet att fartyget har omfattande skador (uppåt 40 x 5 m intryckning) på SB efter att ha träffat och vilat mot botten. Dessutom finns det sprickor så långt upp som på 6-7 däck på BB sida och i aktern. Jag är därför mycket tveksam till att hon går att lyfta utan ytterligare skador, och då blir det svårt att säga vilka skador som uppstod när.

Hon ligger bäst där hon ligger, men helst utan gravfridslag.
Citera
2022-08-09, 14:09
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag extrapolerade tidigare från M/S Sewols bärgning, och kom fram till 150 M$, dvs 1.5 miljarder kr ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)). Om man antar att man hittar 500 kroppar av 800 så blir det 3 MSEK/st. Jag är långt ifrån övertygad om att anhöriga skulle betala (eller betalat 1994) det om det var deras egna pengar, så småpotatis tycker jag inte det är.

Det andra skälet att bärga fartyget vore i utredningssyfte, men där kan man verkligen fråga sig om det skulle förbättra läget. Vi vet att fartyget har omfattande skador (uppåt 40 x 5 m intryckning) på SB efter att ha träffat och vilat mot botten. Dessutom finns det sprickor så långt upp som på 6-7 däck på BB sida och i aktern. Jag är därför mycket tveksam till att hon går att lyfta utan ytterligare skador, och då blir det svårt att säga vilka skador som uppstod när.

Hon ligger bäst där hon ligger, men helst utan gravfridslag.

1-2 Miljarder är SMÅPOTATIS för Sverige, givetvis borde Estonia bärgas, vilket hon också skulle kunna göras utan större problem.

Att huvuden då skulle få rulla bland våra dåvarande samt nuvarande politiker är den ENDA orsaken till att hon fortfarande ligger kvar på botten.

Vi lever i ett fantastiskt land med demokrati och öppenhet eller kanske inte...
Citera
2022-08-09, 14:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
1-2 Miljarder är SMÅPOTATIS för Sverige, givetvis borde Estonia bärgas, vilket hon också skulle kunna göras utan större problem.

Att huvuden då skulle få rulla bland våra dåvarande samt nuvarande politiker är den ENDA orsaken till att hon fortfarande ligger kvar på botten.

Nu är det inte upp till Sverige att bärga Estonia, eftersom hon var estniskflaggad, ligger på internationellt vatten och estniska staten dessutom fick konkursboet efter rederiet som ägde henne. Sverige har alltså ingen rätt att bärga vraket.

Men jag är lite intresserad av hur du tänker: vad menar du hindrar Estland från att bärga vraket om det nu är ”småpotatis” med 1-2 GSEK? Är det också för att skydda svenska politiker?
Citera
2022-08-10, 03:35
Medlem
Citat:

Kanske för att det finns viktigare frågor att debattera och lyfta i ett val, de vill nog i helt enkelt inte göra sig till åtlöje ett valår. Det vore bättre om du frågade varför inte MP lyfter frågan det skulle förvåna mindre.
Som vanligt på FB så gör du dig också till talesman för hela svenska folket bara för att du tycker så, bättre att du talar för dig själv.
Senast redigerad av clanton 2022-08-10 kl. 03:38.
Citera
2022-08-10, 03:37
Medlem
Citat:

Förklara gärna hur ett fartyg som börjat bryta sönder sig själv skulle bärgas utan större problem.
Citera
2022-08-10, 17:41
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Jag har ännu inte mött någon vilken inte skulle vilja se att Estonia bärgas, om så är möjligt, om så kostar runt 1 miljard och det innefattar alla än vilken tro/åsikt man har om vad som orsakat att hon sjönk.
Citera
2022-08-10, 17:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har ännu inte mött någon vilken inte skulle vilja se att Estonia bärgas, om så är möjligt, om så kostar runt 1 miljard och det innefattar alla än vilken tro/åsikt man har om vad som orsakat att hon sjönk.
Här är en ✋. Om man börjar slita i det 28 år gamla vraket så är risken överhängande att det blir svårare, inte lättare, att fastställa olycksorsaken. Vad gäller kropparna så kanske en osteolog gillar tanken på att sortera 10-50 skelett som idag ligger i en dyblandad röra på olika platser i vraket. Jag är säker på att åtskilliga anhöriga* inte gör det. Vi har redan bogvisiret på land, och rampen kan också bärgas. I övrigt ligger vraket bättre där det ligger IMHO.

Det är alltid lätt att hitta folk som vill göra av med andras (skatte)pengar, särskilt om de inte är insatta i frågan. Om du i stället skulle försöka med crowd-funding så tror jag 1-2 miljarder blir knepigt, vad tror du själv?

Till sist är alltihop en akademisk fråga, trots svenskens självcentrering i Estoniafrågan genom åren. Det är ett estniskt vrak på internationellt vatten och en begäran om bärgning kommer att avgöras av dem. Konstigt att det skall vara så svårt att ta in.

*) här är en till:
https://www.dn.se/varlden/estoniaanhorig-forsvarar-haveriutredningens-resultat/
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-10 kl. 18:03.
Citera
2022-08-11, 18:08
Medlem
Citat:

Bärgas och försöka få en klarhet? Nej nej täck över skiten med grus och betong istället så inte någon kan se vad som hände. Låter logiskt....
Citera
2022-08-11, 22:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Här är en ✋. Om man börjar slita i det 28 år gamla vraket så är risken överhängande att det blir svårare, inte lättare, att fastställa olycksorsaken. Vad gäller kropparna så kanske en osteolog gillar tanken på att sortera 10-50 skelett som idag ligger i en dyblandad röra på olika platser i vraket. Jag är säker på att åtskilliga anhöriga* inte gör det. Vi har redan bogvisiret på land, och rampen kan också bärgas. I övrigt ligger vraket bättre där det ligger IMHO.

Det är alltid lätt att hitta folk som vill göra av med andras (skatte)pengar, särskilt om de inte är insatta i frågan. Om du i stället skulle försöka med crowd-funding så tror jag 1-2 miljarder blir knepigt, vad tror du själv?

Till sist är alltihop en akademisk fråga, trots svenskens självcentrering i Estoniafrågan genom åren. Det är ett estniskt vrak på internationellt vatten och en begäran om bärgning kommer att avgöras av dem. Konstigt att det skall vara så svårt att ta in.

*) här är en till:
https://www.dn.se/varlden/estoniaanhorig-forsvarar-haveriutredningens-resultat/

Vet du hur lagarna kring ett vrak på internationellt vatten ser ut, eller antar du bara? Troligen skulle ingen kunna hindra Sverige att bärga vraket, men rederiet eller andra kunde förmodligen göra anspråk på värdet, i den mån sådant finns. För övrigt existerar som bekant konstigheten att Sverige gör anspråk på jurisdiktion över ett estniskt fartyg på internationellt vatten så som utgörande en svensk gravplats.

Jonathan Lindström och hans gelikar tycker jag är obehagliga på etiska och moraliska grunder. Han anser uppenbarligen att eftersom han vill låta sina anhöriga ligga kvar på botten så har han på något sätt då en rätt att påtvinga andra samma beslut gällande deras anhöriga enligt något slags majoritetsbeslut, om majoritet skulle finnas. Mycket märkligt sätt att resonera. Hans moraliska rätt att tvinga andra att låta sina anhöriga ligga kvar på havets botten existerar inte. Det skall ju han strunta precis i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in