Citat:
Ursprungligen postat av
UnitedKingdom
Om summan för att bärga Estonia ligger runt en miljard så fattar jag inte varför hon fortfarande ligger på botten.
Varför lyfter inte t ex SD denna fråga till ytan, nu när det är val, kräv att hon ska bärgas, hela svenska folket står bakom det, ytterst få människor skulle ha något emot en bärgning.
För runt en miljard är småpotatis i sammanhanget, men vill inte heller SD att Estonia ska upp till ytan, man kan börja undra.
Jag extrapolerade tidigare från M/S Sewols bärgning, och kom fram till 150 M$, dvs 1.5 miljarder kr (
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)). Om man antar att man hittar 500 kroppar av 800 så blir det 3 MSEK/st. Jag är långt ifrån övertygad om att anhöriga skulle betala (eller betalat 1994) det om det var deras egna pengar, så småpotatis tycker jag inte det är.
Det andra skälet att bärga fartyget vore i utredningssyfte, men där kan man verkligen fråga sig om det skulle förbättra läget. Vi vet att fartyget har omfattande skador (uppåt 40 x 5 m intryckning) på SB efter att ha träffat och vilat mot botten. Dessutom finns det sprickor så långt upp som på 6-7 däck på BB sida och i aktern. Jag är därför mycket tveksam till att hon går att lyfta utan ytterligare skador, och då blir det svårt att säga vilka skador som uppstod när.
Hon ligger bäst där hon ligger, men helst utan gravfridslag.