2022-02-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Det finns olika teorier på hur hon sjönk. Förmodligen var det inte en sådan extrem pitch som i fallet med Sewol. Överbyggnaden och aktern skulle i så fall ha betydande skador. Det saknas skador när man dykt ner. Det innebär att fartyget sjönk ofantligt snabbt. Jag har svårt att förstå hur flytkraft inte gick till fören. Enligt all logik skulle bakändan ha slagit i havsbotten precis som Sewol och fören varit ovanför vattenytan ett tag. Men förmodligen började hela fartyget sjunka långt innan den nådde 180 grader slagsida. Det är verkligen en gåta vart all flytkraft försvann.

Det är ju onekligen så att Estonia hade en akterlig trim. Då hade man kunnat tänka sig att vattnet vid en progressive flooding samlas på aktern och att flytkraften förflyttas förut. Istället upphörde all flytkraft innan hon ens nådde 180 graders slagida. Helt sinnesjukt.

Det var jo det jeg mente, men jeg mener at dette sannsynligjør et hull, og jeg er ikke alene om dette skal dere vite!
Sewol sank på ca. 50 meter og var 145 meter lang og Estonia sank på ca. 70-80 meter og var 155 meter langt, det blir ca. samme pitch vinkel.....Det finnes plenty med skader i akterskipet på Estonia.
Citera
2022-02-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: den flytkraft som finns på däck 0 och 1 när slagsidan >90 grader kan omöjligen förflyttas förut eftersom vi har WT-skott mellan sektionerna.

Vad som däremot kommer att hända när aktern sjunker till botten är att flytkraften i sektionerna föröver minskar pga vattentrycket. Det är ingen liten effekt; redan vid 10 m djup undertill på ”lufbubblan” i en WT-sektion komprimeras luften till hälften av ursprunglig volym. Instängd luft i en sektion på mitten (~40 m djup) komprimeras till ~1/5 och kommer knappt att bidra alls till flytkraften. En självförstärkande process, kan man säga.

Detta sagt så är frågan om tänkbar flytförmåga i fören när aktern vilar på botten intressant. Jag gjorde en överslagsräkning längre bak i tråden; skall leta rätt på den.

Hur säkra är vi på att WT dörrarna stängdes? Vet att någon vittnat detta men det är ju inte helt säkert att det stämmer ändå. Har för mig att jag läste någon rapport där man sa att WT dörrarna stängs åt styrbord och att gravitationen kan ha dragit igen dem när fartyget väl var på havsbotten.
Citera
2022-02-16, 17:16
Medlem
Citat:
Hur säkra är vi på att WT dörrarna stängdes? Vet att någon vittnat detta men det är ju inte helt säkert att det stämmer ändå. Har för mig att jag läste någon rapport där man sa att WT dörrarna stängs åt styrbord och att gravitationen kan ha dragit igen dem när fartyget väl var på havsbotten.

Faktum er det at Kadak tror jeg hevdet at de vanntette dørene ble stengt 2 ganger, det ble vel hevdet at WT ble stengt rundt kl 0100 den siste gangen!?
Jeg tror at de WT dørene var stengt og ble åpnet når Sillaste ble nedkalt kl 0030, og at de ble stengt igjen når Sillaste kom inn i ECR etter at han var ferdig med denne reparasjonen, derav de 2 sekvensene!
Det er ingenting som tyder på at disse sto åpen etter dette, jeg tror ikke at noen av vitnene fra dekk 1 har hevdet annerledes, korrekt meg hvis at jeg tar feil her!?
Bildekks dørene kunne åpnes og stenges fra dekk 5, så det er ingenting som indikerer at disse stod åpne ut fra det Linde sier, dvs. betinget av at alle dørene fjern stengtes samtidig fra dekk 5 uten at noen av disse ble åpnet manuelt etter dette (muligens med unntak av en dør), hvis dette var mulig!?
Senast redigerad av stianm 2022-02-16 kl. 17:24.
Citera
2022-02-16, 17:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Mer säkra än om de mesta med Estonia. Överlevande i ECR vittnar om att de stängdes (de blr ha sett lampor och hört dörrarna i maskin stängas) och den dörr som dykarna kunde undersöka befanns vara stängd.
Citera
2022-02-16, 17:26
Medlem
Citat:
Mer säkra än om de mesta med Estonia. Överlevande i ECR vittnar om att de stängdes (de blr ha sett lampor och hört dörrarna i maskin stängas) och den dörr som dykarna kunde undersöka befanns vara stängd.
Enig i dette!
Faktum er det at Kadak tror jeg hevdet at de vanntette dørene ble stengt 2 ganger, det ble vel hevdet at WT ble stengt rundt kl 0100 den siste gangen!?
Jeg tror at de WT dørene var stengt og ble åpnet første gangen når Sillaste ble nedkalt kl 0030, og at de ble stengt igjen når Sillaste kom inn i ECR etter at han var ferdig med denne reparasjonen, derav de 2 sekvensene!
Det er ingenting som tyder på at disse sto åpen etter dette, jeg tror ikke at noen av vitnene fra dekk 1 har hevdet annerledes, korrekt meg hvis at jeg tar feil her!?
Bildekks dørene kunne åpnes og stenges fra dekk 5, så det er ingenting som indikerer at disse stod åpne ut fra det Linde sier, dvs. betinget av at alle dørene fjern stengtes samtidig fra dekk 5 uten at noen av disse ble åpnet manuelt etter dette (muligens med unntak av en dør), hvis dette var mulig!?
Citera
2022-02-16, 17:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Enig i dette!
Jeg tror at de WT dørene var stengt og ble åpnet første gangen når Sillaste ble nedkalt kl 0030, og at de ble stengt igjen når Sillaste kom inn i ECR etter at han var ferdig med denne reparasjonen, derav de 2 sekvensene!
Jag inte vad du menar med att WT-dörrarna stod öppna, mendet var ju normalstillståndet i hyttdelen. Vi kan se det i YT-videon med pojken som promenerar på V. Sally, och med stöngda dörrar kunde passagerarna inte nå WC och duschrum.

Vad gäller övriga dörrar på däck 0 & 1 så utgår jag från att de också var öppna under gång. Jag har svårt att tänka mig att ST Sillaste tar sig till ’Sewage Treatment’ med stängda dörrar blockerandes hans enda utväg. Likaså tror jag inte att VM Linde öppnade och stängde WT-dörrar varenda runda/ Men någon kunnig kanske kan upplysa oss.
Citera
2022-02-16, 21:55
Medlem
Citat:
Jag inte vad du menar med att WT-dörrarna stod öppna, mendet var ju normalstillståndet i hyttdelen. Vi kan se det i YT-videon med pojken som promenerar på V. Sally, och med stöngda dörrar kunde passagerarna inte nå WC och duschrum.

Vad gäller övriga dörrar på däck 0 & 1 så utgår jag från att de också var öppna under gång. Jag har svårt att tänka mig att ST Sillaste tar sig till ’Sewage Treatment’ med stängda dörrar blockerandes hans enda utväg. Likaså tror jag inte att VM Linde öppnade och stängde WT-dörrar varenda runda/ Men någon kunnig kanske kan upplysa oss.
Läste någonstans att det var alarmljud/ringljud när dessa öppnades eller stängdes p.g.a. Klämrisk. Så högst osannolikt att de öppnades eller stängdes under normal färd.
Citera
2022-02-16, 22:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Läste någonstans att det var alarmljud/ringljud när dessa öppnades eller stängdes p.g.a. Klämrisk. Så högst osannolikt att de öppnades eller stängdes under normal färd.
Jag har för mig att det satt en saftblandare vid dörren som varning. Jag utesluter inte att dörrarna var stängda akter om hyttavdelningarna, men det verkar lite missriktat med tanke på att kollision och grundstötning mest troligt skadar de förlita sektionerna.

Edit: hittade filmen med pojken på Viking Sally
https://youtu.be/ntm2y01_HTM.
Inga saftblandare men dörrar är som synes öppna (se t.ex.’vid 00:15)
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-16 kl. 22:35.
Citera
2022-02-17, 19:27
Medlem
Skrev det här i andra Estonia-tråden häromdagen, men lyfter det här också.

Den "orange kub" på frontskottet till babord om bogrampen som syns i dykfilm från 9 oktober 1994 ska enligt de mer konspiratoriska tolkningarna kunna vara en odetonerad sprängladdning.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%204/pg1101.jpg
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%204/pg1100.jpg
Andra mer sansade förslag har varit att det är någon form av kartongförpackning eller delar av en lastpall (klossen i en lastpall).

I och med att hela filmen där föremålet syns nu finns tillgänglig har jag gjort en spaning på det.

Filmen B2A innehåller sekvensen där orange kuben filmas (9 oktober 1994):
http://arkis2dok.ra.se/ra/420632/v_06561_01.mp4

1. - Omkring 1:19:30 syns kubformade föremålet och färgen ser orangeaktig ut (dock är vitbalansen som tidigare påpekats något fel - dvs vita skrovet har en gulaktig ton).
Tid på dygnet är ca 23:16

2. - Omkring 52:40 filmas vad som ser ut som lastpallar innanför bogrampen som står på glänt (styrbords sida av rampen i höjd med hålet med utfläkta/kronbladsliknande flikar)
Tid på dygnet är ca 22:50

- 1. och 2. är inspelade med ca 25 minuters mellanrum så man kan anta att ljusförhållanden och vitbalans är densamma vid båda tillfällen.
- Vita skrovets lätt gulaktiga ton är i princip identisk i 1. och 2.
- Färgtonen på lastpallarna vid tidshänvisningarna i 2. tycker jag är mycket snarlik färgtonen på "orange kuben".
- Med tanke på vrakets läge på havsbotten är det rimligt att om en del av en trasig lastpall i 2. flyter uppåt så kommer den delen hamna ungefär där "orange kuben" observerats och det är även rimligt att en bit trä kan såväl flyta bort med undervattensströmmar som sjunka efter en tid.

Min slutsats är att orange kuben sannolikt är del av en lastpall snarare än en odetonerad sprängladdning.
Synpunkter?

Ps.
Det vore toppen om någon kan ladda upp en delad bild där 1. och 2. överlappar varandra så man får en jämförelsebild.

Ps 2.
Bildkvaliteten i videofilmen är bättre än i bilden från GGE.
Citera
2022-02-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Skrev det här i andra Estonia-tråden häromdagen, men lyfter det här också.

Den "orange kub" på frontskottet till babord om bogrampen som syns i dykfilm från 9 oktober 1994 ska enligt de mer konspiratoriska tolkningarna kunna vara en odetonerad sprängladdning.

Min slutsats är att orange kuben sannolikt är del av en lastpall snarare än en odetonerad sprängladdning.
Synpunkter?

Ps.
Det vore toppen om någon kan ladda upp en delad bild där 1. och 2. överlappar varandra så man får en jämförelsebild.

Ps 2.
Bildkvaliteten i videofilmen är bättre än i bilden från GGE.

Om detta är den bästa videon som finns på kuben är det tveksamt om vi nånsin kommer fram till ett svar. En synpunkt: Jag har läst att man bedömt sidorna på kuben till att vara ca 10 centimeter. I så fall skulle Henning Wittes tumavtryck inte kunna vara ett tumavtryck, såtillvida det inte är en enormt stor människa som placerat kuben där.
Citera
2022-02-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700
Om detta är den bästa videon som finns på kuben är det tveksamt om vi nånsin kommer fram till ett svar.
Håller med om att det är svårt se detaljer.
Jag utgår dock inte från utseendet på kuben utan konstaterar att färgtonen på de trasiga lastpallarna som filmades 25 minuter tidigare är rätt så snarlik färgtonen på kuben.
Det ger alltså stöd för att kuben är av trä.
Med tanke på att det finns trasiga lastpallar med snarlik färgton så ger det i sin tur stöd för att kuben kan vara klossen från en trasig lastpall eller något annat av trä.

(Som sagt är den vita skrovplåten ganska gul i tonen, vilket innebär att vitbalansen/färgåtergivningen inte är helt korrekt i filmen)

Citat:
En synpunkt: Jag har läst att man bedömt sidorna på kuben till att vara ca 10 centimeter.
Storleksmässigt kan det alltså vara klossen från en lastpall.
http://www.expowera.se/images/attkunna/europapall.jpg

Citat:
I så fall skulle Henning Wittes tumavtryck inte kunna vara ett tumavtryck, såtillvida det inte är en enormt stor människa som placerat kuben där.
Det här har jag missat..
Vilket tumavtryck?
Edit. Aha.., Witte påsår att ett tumavtryck ska synas på klossen..
Senast redigerad av Prudent 2022-02-17 kl. 22:23.
Citera
2022-02-17, 22:22
Medlem
Det här har jag missat..
Vilket tumavtryck?[/quote]

Henning Witte har under lång tid hävdat att man till och med kan se tumavtrycket på kuben. Antar att ham menar ojämnheter på höger sida av kubföremålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in