• 1
  • 2
2006-05-11, 18:09
Medlem
Snövits avatar
Jag älskar Italiensk mat och har på sista tiden vid flera tillfällen ätit vit tryffelsås. Bla pastaknyten innehållande mald kyckling och till det en vit tryffelsås med svamp i. Sen även gnocci med en vit tryffelsås innehållande parmaskinka.

Jag efterlyser nu recept på vit tryffelsås. Hur mycket använder man vad passar till och andra tips och tricks rörande denna delikata råvara.
Citera
2006-05-13, 00:45
Medlem
Bultmans avatar
Eftersom tryffel är såpass dyrt vill man ta tillvara på smaken så mycket som möjligt. Jag skulle helt enkelt hacka den i lagom bitar och koka den i grädde, eventuellt kan man röra ner nåt ägg i såsen, för ägg och tryffel passar ihop. Man kan reda med mjöl om såsen blir för lös och salta och peppra efter behag. Serveras till pasta.

Något annat man kan göra med ägg och tryffel är att man lägger äggen i en tättslutande burk tillsammans med tryffeln. Då tar äggen smak och man kan sedan använda ägg med tryffelsmak och man hushåller samtidigt med tryffeln.
Citera
2006-05-15, 11:48
Medlem
Snövits avatar
Ska man alltså bara köra grädde och tryffel ingen buljong eller så i såsen?
Citera
2006-05-15, 11:56
Bannlyst
Låter gott men väldigt fettigt..
Citera
2006-05-15, 12:11
Medlem
Bultmans avatar
Som jag nämnde ville jag bevara tryffelsmaken så mycket som möjligt, men detta är ett grundrecept - naturligtvis smaksätter du med det som du själv tycker passar och ger bäst smak.
Citera
2006-05-15, 12:13
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Låter gott men väldigt fettigt..
Fett är gott!
Citera
2006-05-15, 12:21
Medlem
MisterGGs avatar
När jag gjorde tryffelsås så rev jag tryffeln fint, och hällde i det i matlagningsgrädde tillsammans med salt och peppar, sen hade jag likt föregående talare i lite mjöl.

Tryffelsmaken bevarades väldigt bra i den.
Citera
2006-05-15, 12:41
Medlem
Str8flushs avatar
mums
Citera
2006-05-16, 12:54
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
För att förstärka tryffelsmaken, så rekommenderas en skvätt tryffelolja.
Citera
2006-06-16, 10:44
Medlem
Snövits avatar
Jag tänkte dela med mig av ett recept innehållande vit tryffeloja som blev väldigt lyckat.

Färsk Pasta eller Gnocci
3 vitlöksklyftor, tunt skivade
2,5dl dl vispgrädde + någon dl mjölk eller lättgrädde
2 msk hackad bladpersilja
1 dl riven parmesan
Parmaskinka, tjocka skivor
2-4 msk Zeta Tryffelolja efter smak

Stek vitlöken i olivolja i en stekpanna. Tillsätt parmaskinkan mot slutet. Häll på grädde och låt koka upp. Tillsätt persiljan, osten och tryffeloljan (nu får det inte koka) Smaksätt med vitpeppar.
Citera
2006-06-29, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tänkte dela med mig av ett recept innehållande vit tryffeloja som blev väldigt lyckat.

Färsk Pasta eller Gnocci
3 vitlöksklyftor, tunt skivade
2,5dl dl vispgrädde + någon dl mjölk eller lättgrädde
2 msk hackad bladpersilja
1 dl riven parmesan
Parmaskinka, tjocka skivor
2-4 msk Zeta Tryffelolja efter smak

Stek vitlöken i olivolja i en stekpanna. Tillsätt parmaskinkan mot slutet. Häll på grädde och låt koka upp. Tillsätt persiljan, osten och tryffeloljan (nu får det inte koka) Smaksätt med vitpeppar.
Fy fan....nu blev jag hunrig
Citera
2006-06-30, 11:59
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
För att förstärka tryffelsmaken, så rekommenderas en skvätt tryffelolja.
Tryffel är inte min starka sida, men är det inte lite onödigt? Som att blanda någonting bra med något som är lite sämre? eller har jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in