Jag tappade själv håret i min ungdom. Jäklar var det var jobbigt. Jag tror att många som redan har lite problem med självkänslan kan få en riktigt käftsmäll. Jag slösade många timmar med att läsa, tänka, våndas osv över håret. Nu, många år senare inser jag att alla den ångesten var helt bortkastad. Håret ramlade av. Livet är orättvist. Visa föds vackra, smarta, långa med perfekta uppväxtförhållanden och hela livet är som en enda nöjestur. Andra föds med ofördelaktigt utseende, har det tufft i skolan, tufft hemma, självkänslan stampas på dagligen och när de kommer upp i 20 års åldern börjar håret dessutom falla av. Orättvist så in i helvete.
Det fina är att när man väl accepterat att det var denna lott jag fick i livet blir det lättare och man kan börja bygga en bra tillvara utefter det. Och vips ser man det går bra att ha det gött även utan t.ex vackert hår och med ärr efter transplantation. Ingen bryr sig att du har ärr efter transplantation. Eller jo, kanske en och annan. Men vad gör det?
När man är i 20-års åldern är ofta största önskan att blir ansedd attraktiv hos kvinnor (som man), tja, kanske är det så hela livet. Det paradoxala är att när man släpper det så kan man komma någon vart bland kvinnor. Nu är jag lycklig med en kvinna, men det tog tid att hitta henna, och det lustiga är att från att varit osynlig för kvinnor är det numera en och annan kvinna som ler mot mig på stan. I början fattade jag inte varför. Trodde jag hade ketchup på näsan eller något. Till en kompis sa att kvinnor kollar in mig.
Så mitt råd är: släpp det för böfvelen! Raka håret 2-3 mm. Efter någon vecka vänjer du dig vid synliga ärr. Acceptera att vissa kvinnor inte kommer tycka det är attraktivt. Men många kommer inte bry sig. Och du kommer ändå inte hinna med att dejta alla kvinnor så de som inte bryr sig räcker.
Skulle livet kunna vara roligare om du hade perfekt hår, snyggast i Sverige, 500 miljoner på banken? Svar ja. Kan livet vara bra ändå. Ja för helvete. Dessutom, när man är på botten blir man lite osårbar. Vad gillar du att göra? Varför inte satsa på det och glöm håret ett tag. Ska du ändå skjuta dig i huvudet kan du testa lite olika grejer som verkar trevligt innan. Finns en jäkla massa.
Edit: Kanske inte skulle skrivit att kvinnor kollar in mig på stan direkt. Jag är INTE en attraktiv person i de flestas ögon. Du kanske tänkte att det var lätt för mig att gå vidare om jag ändå är så het att kvinnor trånar efter mig på stan. Haha, så är det INTE. Men det har hänt att nån lett mot mig. Tror inte det hände innan jag släppt att jag inte är vacker varken men eller utan hår