• 1
  • 2
2020-09-21, 14:47
Medlem
En pappersvändare från Försäkringskassan ringde och meddelade mig att han överväger att utförsäkra mig. Han ska skicka mitt ärende till Försäkringskassans försäkringsläkare för utredning. Jag har haft sjukpenning i 8 år och alla mina läkare har gjort bedömning att patientens (jag) nedsättning av arbetsförmågan 100% nedsatt. Jag har flera svåra diagnoser och kan inte arbeta. Hur empatilösa är försäkringskassan ? Någon annan som har erfarenhet ? Vart ska jag få ersättning ifrån om jag blir utförsäkrad ?
Citera
2020-09-21, 14:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wow85
En pappersvändare från Försäkringskassan ringde och meddelade mig att han överväger att utförsäkra mig. Han ska skicka mitt ärende till Försäkringskassans försäkringsläkare för utredning. Jag har haft sjukpenning i 8 år och alla mina läkare har gjort bedömning att patientens (jag) nedsättning av arbetsförmågan 100% nedsatt. Jag har flera svåra diagnoser och kan inte arbeta. Hur empatilösa är försäkringskassan ? Någon annan som har erfarenhet ? Vart ska jag få ersättning ifrån om jag blir utförsäkrad ?

Välkommen till det nya Sverige. Det spelar ingen roll att du inte kan arbeta, för det finns ett fiktivt vanligt förekommande arbete som FK anser att du kan utföra.

Förhoppningsvis kan denna läkare som ska granska se att du inte är arbetsför. Annars får du be din läkare skicka kompletterande papper som visar att du inte är arbetsför. Hjälper inte det blir det att begära omprövning, vilket sällan ger något, men du måste göra det för att kunna ta det vidare till domstol, vilket är förvaltningsrätten.

Angående vad du ska få ersättning ifrån, så är det soc om du inte har någon som kan försörja dig, men bor du med någon som arbetar så får du leva på den personen.
Citera
2020-09-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Välkommen till det nya Sverige. Det spelar ingen roll att du inte kan arbeta, för det finns ett fiktivt vanligt förekommande arbete som FK anser att du kan utföra.

Förhoppningsvis kan denna läkare som ska granska se att du inte är arbetsför. Annars får du be din läkare skicka kompletterande papper som visar att du inte är arbetsför. Hjälper inte det blir det att begära omprövning, vilket sällan ger något, men du måste göra det för att kunna ta det vidare till domstol, vilket är förvaltningsrätten.

Angående vad du ska få ersättning ifrån, så är det soc om du inte har någon som kan försörja dig, men bor du med någon som arbetar så får du leva på den personen.

Tack Sverige. Överväger självmord
Citera
2020-09-21, 15:04
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag är i liknande sits, men mer att jag inte får godkänt sjukersättning för första gången trots flera läkares bedömningar. Så som jag förstått det så kommer jag bli tvungen att skriva in mig på Arbetsförmedlingen och göra det de säger för att få pengar (kurser, utbildningar, söka arbete osv). Jag gissar att detsamma gäller om du blir utförsäkrad. Om jag inte klarar av det står jag utan ersättning.
Citera
2020-09-21, 15:16
Medlem
Merwinnas avatar
Annars är det väl inte värre, än att du kan gå till soc i stället? Vad är egentligen problemet med det? Har du en villa som du inte vill sälja?
Citera
2020-09-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Annars är det väl inte värre, än att du kan gå till soc i stället? Vad är egentligen problemet med det? Har du en villa som du inte vill sälja?
Att löpande behöva oroa sig för avslag från soc o diverse annat lynnigt de kan hitta på som jävligt sjuk resten av livet är väl kanske inte vad man behöver direkt? Och sen ger väl fk i många fall åtminstone nån krona mer i såna här lägen.
Citera
2020-09-21, 15:26
Medlem
Andersdamaans avatar
Har du löpande kontakt med sjukvården? Om du har det så berätta detta för din läkare/kontakt! Försäkringskassans läkare lyssnar faktiskt på vad utomstående läkare säger, även fast ryktet ibland säger annat!

Alltså: Loppet är inte kört än, fast jag förstår ju såklart att du blir nervös när en byråkrat skickar skickar ett sådant brev! Dock så får du inte glömma att du har rätt till att begära överprövning av ditt ärende, så även fast Försäkringskassepappersvändaren vill friskskriva dig så är inte loppet kört än!
Förvaltningsrätten är stället som du skall överklaga beslutet till isof!

Tag hand om dig!
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-09-21 kl. 15:29.
Citera
2020-09-21, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Att löpande behöva oroa sig för avslag från soc o diverse annat lynnigt de kan hitta på som jävligt sjuk resten av livet är väl kanske inte vad man behöver direkt? Och sen ger väl fk i många fall åtminstone nån krona mer i såna här lägen.

Men man kan ju - som synes i tråden - få avslag från Försäkringskassan också. Man får inte mer avslag från soc, så länge som man följer sin planering och har rätt bidraget.

Ja, det flesta får mer från Fk, men DET kan ju inte heller pågå i all evighet. Staten är liksom inte något ymnighetshorn. Förr eller senare måste man ner på någon form av grundnivå, som ska vara lika för alla. Eller hur menar du - att en person som har köpt en villa för sex (lånta) miljoner, ska få ha kvar den resten av livet utan att arbeta mer - och skattebetalarna ska stå för räntor och amorteringar i kanske 40 år?
Citera
2020-09-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men man kan ju - som synes i tråden - få avslag från Försäkringskassan också. Man får inte mer avslag från soc, så länge som man följer sin planering och har rätt bidraget.

Ja, det flesta får mer från Fk, men DET kan ju inte heller pågå i all evighet. Staten är liksom inte något ymnighetshorn. Förr eller senare måste man ner på någon form av grundnivå, som ska vara lika för alla. Eller hur menar du - att en person som har köpt en villa för sex (lånta) miljoner, ska få ha kvar den resten av livet utan att arbeta mer - och skattebetalarna ska stå för räntor och amorteringar i kanske 40 år?
Nej, men det är en sak att som frisk gå på soc under begränsad tid med de begränsade medel det innebär och en helt annan att göra det för resten av livet med ö rig sjukdomsbild att ta hänsyn till samtidigt. Grundnivå bör därför ca en smula högre för den. Som är dömd att för evigt leva på den än för den som bara behöver det en kortare period. Fullständigt rimligt i min bok och något jag gärna skulle steppa upp en. Procent i skatt för om det hade hjälpt.
Citera
2020-09-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Är så less på alla som ska tjata om bidrag och ersättningar för att slippa försörja sig själv ..... Alla är så jävla sjuka och kan inte jobba ujuj Men att sitta och orera framför datorn går bra. Snart är hela svenska folket sjukskrivna. Alla flumdiagnoser som det tjatas om.

Har arbetat, vill arbeta med det går inte på grund av mina diagnoser. Fysiska och psykiska problem. Du tror inte att jag vill bli frisk och gå tillbaka till ett normalt liv ? PTSD, GAD, depression, autismspektrum, ätstörning, smärta på flera ställen i kroppen pga PTSD då jag spänner mig konstant. Blev utsatt för ett mordförsök. Knivhuggen flera gånger som nästan resulterade att jag dog.
Citera
2020-09-21, 15:44
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Är så less på alla som ska tjata om bidrag och ersättningar för att slippa försörja sig själv ..... Alla är så jävla sjuka och kan inte jobba ujuj Men att sitta och orera framför datorn går bra. Snart är hela svenska folket sjukskrivna. Alla flumdiagnoser som det tjatas om.
Det finns faktiskt sjuka människor i Sverige! Du är så feg som ger dig på en redan illa utsatt person. Vissa har diagnoser men har knappast köpt dom på postorder. Tycker det är för jävligt att Försäkringskassan får göra så här! Det borde heta Utförsäkringskassan istället!
Citera
2020-09-21, 15:46
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Nej, men det är en sak att som frisk gå på soc under begränsad tid med de begränsade medel det innebär och en helt annan att göra det för resten av livet med ö rig sjukdomsbild att ta hänsyn till samtidigt. Grundnivå bör därför ca en smula högre för den. Som är dömd att för evigt leva på den än för den som bara behöver det en kortare period. Fullständigt rimligt i min bok och något jag gärna skulle steppa upp en. Procent i skatt för om det hade hjälpt.

Ja, helt riktigt. Försörjningsstöd är svårt att leva på längre perioder för någon och kanske särskilt om man är sjuk, samt kanske har en familj att ta hand om också när man blir sjuk.

Dessutom kan jag tycka att någon som aldrig blir frisk mest troligt, borde ha sjukersättning, inte sjukpenning.

Varför har du inte sjukersättning ts?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in