Citat:
Ursprungligen postat av
wow85
En pappersvändare från Försäkringskassan ringde och meddelade mig att han överväger att utförsäkra mig. Han ska skicka mitt ärende till Försäkringskassans försäkringsläkare för utredning. Jag har haft sjukpenning i 8 år och alla mina läkare har gjort bedömning att patientens (jag) nedsättning av arbetsförmågan 100% nedsatt. Jag har flera svåra diagnoser och kan inte arbeta. Hur empatilösa är försäkringskassan ? Någon annan som har erfarenhet ? Vart ska jag få ersättning ifrån om jag blir utförsäkrad ?
Välkommen till det nya Sverige. Det spelar ingen roll att du inte kan arbeta, för det finns ett fiktivt vanligt förekommande arbete som FK anser att du kan utföra.
Förhoppningsvis kan denna läkare som ska granska se att du inte är arbetsför. Annars får du be din läkare skicka kompletterande papper som visar att du inte är arbetsför. Hjälper inte det blir det att begära omprövning, vilket sällan ger något, men du måste göra det för att kunna ta det vidare till domstol, vilket är förvaltningsrätten.
Angående vad du ska få ersättning ifrån, så är det soc om du inte har någon som kan försörja dig, men bor du med någon som arbetar så får du leva på den personen.