2020-09-21, 15:48
Medlem
f30malmos avatar
Har du fått terapi för din ptsd?
Citera
2020-09-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Har du fått terapi för din ptsd?

KBT och EMDR. Har även haft en runt 35 olika mediciner som inte fungerar.
Citera
2020-09-21, 15:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wow85
KBT och EMDR. Har även haft en runt 35 olika mediciner som inte fungerar.

Okej, jag har också ptsd av samma anledning som du har ungefär. Därför jag frågade. Har även jag gått i terapi och gör det fortfarande, och har även jag precis blivit utförsäkrad, dock mycket tidigare än du har, redan efter 2.5 månader.

Du måste be om omprövning om det blir så att du verkligen blir utförsäkrad. Försök få träffa en rehabkoordinator som kan ta reda på vad fk vill.
Citera
2020-09-21, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Nej, men det är en sak att som frisk gå på soc under begränsad tid med de begränsade medel det innebär och en helt annan att göra det för resten av livet med ö rig sjukdomsbild att ta hänsyn till samtidigt. Grundnivå bör därför ca en smula högre för den. Som är dömd att för evigt leva på den än för den som bara behöver det en kortare period. Fullständigt rimligt i min bok och något jag gärna skulle steppa upp en. Procent i skatt för om det hade hjälpt.

"en smula högre" kan jag köpa. Fast egentligen tycker jag inte att man ska dra gränsen mellan "friska" och "sjuka" försörjningsstödstagare i så fall, för i den gruppen är gränserna ofta flytande. Hellre då en långtidsnorm och en korttidsnorm. Tror att det fanns förr, men togs bort.

Just detta med huset som måste säljas, är annars en sak som man ofta får höra gnäll om. Folk verkar inte förstå, att bara för att man en gång har köpt ett hus (för lånta pengar), så har man ingen livslång garanti att få bo kvar där, medan skattebetalarna står för amorteringar och räntor. En massa människor bor aldrig i sina liv i något eget hus. Om det skulle vara någon rättvisa, så borde i så fall kommunerna även dela ut var sitt eget hus till alla försörjningsstödstagare (som önskar ett)...
Citera
2020-09-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"en smula högre" kan jag köpa. Fast egentligen tycker jag inte att man ska dra gränsen mellan "friska" och "sjuka" försörjningsstödstagare i så fall, för i den gruppen är gränserna ofta flytande. Hellre då en långtidsnorm och en korttidsnorm. Tror att det fanns förr, men togs bort.

Just detta med huset som måste säljas, är annars en sak som man ofta får höra gnäll om. Folk verkar inte förstå, att bara för att man en gång har köpt ett hus (för lånta pengar), så har man ingen livslång garanti att få bo kvar där, medan skattebetalarna står för amorteringar och räntor. En massa människor bor aldrig i sina liv i något eget hus. Om det skulle vara någon rättvisa, så borde i så fall kommunerna även dela ut var sitt eget hus till alla försörjningsstödstagare (som önskar ett)...

I den bästa av världar ska ju de enda långliggarna vara de med stora och verkliga problem iofs men det är ju på många sätt en bredare fråga som täcker både socialt skyddsnät, arbetsmarknad, vård och förmodligen ett gäng faktorer till.
Citera
2020-09-21, 16:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tack Sverige. Överväger självmord

Ge upp kan man göra senare. Du har all möjlighet att få rätt. Än är et många byråkrater till som måste sätta käppar i hjulen för att du ska bli utan ersättning. Och så finns ju soc som sagt.
Citera
2020-09-21, 16:51
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
En pappersvändare från Försäkringskassan ringde och meddelade mig att han överväger att utförsäkra mig. Han ska skicka mitt ärende till Försäkringskassans försäkringsläkare för utredning. Jag har haft sjukpenning i 8 år och alla mina läkare har gjort bedömning att patientens (jag) nedsättning av arbetsförmågan 100% nedsatt. Jag har flera svåra diagnoser och kan inte arbeta. Hur empatilösa är försäkringskassan ? Någon annan som har erfarenhet ? Vart ska jag få ersättning ifrån om jag blir utförsäkrad ?

Vad har du för diagnoser?

Snaran dras åt och alla drabbas, även de som faktiskt inte klarar att jobba... man får hoppas att folk röstar rätt nästa omgång för landet håller på att helt säljas ut
Citera
2020-09-21, 17:06
Jobba hemifrån ?
Det finns mycket olika jobb som kan vara hemma.
Citera
2020-09-21, 19:22
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Håller med om allt förutom bostadsfrågan. Det är mycket mer rimligt att staten betalar 2 000kr per månad för att bo kvar i villan än att socialen betalar 10 000kr för en hyresrätt. Det borde vara själva kostnaden som avgör.

Kommer soeciellt ihåg en gammal kollega som var sjukskriven i flera år för "stress". Hon var väldigt aktiv i olika föreningar och sågs ofta ute på krogen. Däremot var en annan kollega utförsäkrad efter svår cancer och utförde samma uppgifter som den "stressade", trots att alla kunde se att denne fortfarande var i mycket dåligt skick och på tung medicinering.

Socialbidrag, sjukersättning och allmän pension/äldreförsörjningsstöd kunde gott klumpas ihop till "fattigbidrag" som kunde ges till alla som tjänar mindre än en viss summa. Ingen bör givetvis behöva bli hemlös eller svälta.

Mindre byråkrati och mindre fusk.

Som svar till TS så kan denna anekdot beskriva vilket lotteri FK är.
Citera
2020-09-21, 19:29
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Är du så pass dålig att du har boendestöd eller assistent som hjälper dig med personlig hygien så förstår jag inte varför de ska tjafsa.

Om inte det finns så finns det säkert nåt jobb som kan anpassas. Nåt med lönebidrag. Får du inte hjälp av AF med det då om det blir aktuellt?
Citera
2020-09-21, 19:34
Medlem
Milldues avatar
Citat:
En pappersvändare från Försäkringskassan ringde och meddelade mig att han överväger att utförsäkra mig. Han ska skicka mitt ärende till Försäkringskassans försäkringsläkare för utredning. Jag har haft sjukpenning i 8 år och alla mina läkare har gjort bedömning att patientens (jag) nedsättning av arbetsförmågan 100% nedsatt. Jag har flera svåra diagnoser och kan inte arbeta. Hur empatilösa är försäkringskassan ? Någon annan som har erfarenhet ? Vart ska jag få ersättning ifrån om jag blir utförsäkrad ?

Du får ingen ersättning trots 100% nedsättning. Enda chansen nu är socialen men då får du först sälja allt du har och flytta ut på gatan. Finns ingen hjälp att få om du är svensk och blir utförsäkrad.
Brottslighet är faktiskt bästa alternativet då det är bättre än att tigga hos soc.

Du hamnar i en allt större skara utförsäkrade där de flesta är vita arbetsskadade och vi får ingen hjälp någonstans så skaffa dig en plan om hur du skall tjäna pengar ärligt eller via brott för det är det enda som finns kvar att leva på i dagens Sverige.
Citera
2020-09-21, 20:25
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Det finns faktiskt sjuka människor i Sverige! Du är så feg som ger dig på en redan illa utsatt person. Vissa har diagnoser men har knappast köpt dom på postorder. Tycker det är för jävligt att Försäkringskassan får göra så här! Det borde heta Utförsäkringskassan istället!

Feg ? Det är min ståndpunkt som är modig. Att säga som det är. Att springa med gnället om rätten att få vara sjukskriven för en massa flumdiagnoser är fegt. Det finns sjuka i Sverige men de gnäller inte i media eller tidningar. De som vill vara sjukskrivna och få omgivningen att anpassa sig till deras flumdiagnoser är de jag ifrågasätter. Världens friskaste folk som leder alla sjukskrivningsligor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in