Citat:
Ursprungligen postat av
stockcock
Det som troligen föranledde den "lilla" rusningen i MindMeds kurs idag var denna nyhet:
https://seekingalpha.com/news/369885...rijuana-moment
Man ska dock ha klart för sig att MindMeds kurs sjunkit rätt kraftigt efter den massiva hype som låg bakom, som tryckte upp kursen när bolaget listades på NASDAQ nyligen. Kan därför bli svårt att hitta något större dyk då kursen konsoliderat lite upp och ned kring $3. Troligen kan ett vinsthemtagnings-dyk presentera sig snart efter dagens ökning. Men let's face it - detta är "Biotech" med stora krafter från BP som kan göra sig påminda när som.
Själv ligger jag lite minus och bag-holdar nu, men avser att min position är långtidsmässig. Studiefaser tar tid. Som du är inne på är detta troligen framtiden inom psykofarmaka. Mycket spännande att ligga inne, också mycket riskabelt.
Finns ju dessutom viss "Catch-22" i legalisering av t.ex. psilocybin. Gynnas bolaget av att ämnet blir lagligt för personligt bruk?
Legalisering och avkriminalisering kommer leda till
drug-cannibalization.
Konsumenter kommer enkelt kunna substituera 5HT2-A agonister med andra liknande preparat.
Detta kommer trycka på intäktsströmmar för godkända 5HT2-A agonister i medicinska sammanhang, problemet är dessutom att man måste skilja på patent - som varar i 20 år och drug-exclusivity som är 3-7 år.
De flesta patent har löpt ut redan, medan DE är kvar.
Alltså tror jag de flesta bolag kommer ha en fet spike uppåt i kursen för att sedan dippa då kassaflödena kommer sina efter ett par år.
https://psilocybinalpha.com/data/psy...opment-tracker
På grund av psykedelias snarlika verkningsmekanism på 5HT2-A receptor kommer vi också se SEKTOR-katalysatorer när ETT preparat klarar sig igenom en klinisk fas eller bli godkänt. Dvs då ökar den kumulativa sannolikheten att andra preparat klarar kliniska faser, då de vanligaste kliniska indikationerna är typ PTSD/depression/ångest/social anxiety.
I och med en hög komorbiditet och GROV överlappning av diagnoser så, och att dessa diagnoser skär in varandra i gängse områden rent neurobiologiskt, tror jag, att marknaderna kommer tolka det positivt.
I USA, speciellt Kalifornien, som har en kulturell bakgrund med nyttjande av psykedelia sedan 50-70 talet så tror jag oron är obefogad av användare som "
pundar " psykedelia. Det finns en bekantskap med psykedelia och hur man använder dem.
Set & setting är djupt förankrat i stater som Kalifornien.
Det är farligt att tillskriva svenska kulturella nyanser till en amerikansk kultur, där vi i Sverige gärna stämplar subkulturer lite hej & vilt med "
pundar" stämplar utan någon djupare förståelse för nyanser.
I Europa, kommer folk också att substituera godkända 5HT2-A agonister med toppslätsskivlingar.
Det kommer bli helt enkelt en standard att gå och plocka toppisar på hösten, samla på sig för ett helt år, trippa lite då och då, i profylaktiskt syfte.
Nu är det kanske 5-7 år kvar innan detta börjar ske på en kulturell nivå, men utvecklingen går snabbt och medvetenheten ökar.