Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-19, 21:49
  #1
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://www.reddit.com/r/shroomstocks/
https://www.reddit.com/r/shroomstock...billion_after/

https://www.bloomberg.com/news/artic...rnd=markets-vp

IPOn av Compass Pathways (CMPS) lär sannolikt leda till att de är övervärderade initialt, och där jag spår -extrem- volatilitet den kommande tiden.

Förs en rätt så seriös debatt där på Reddit /shroomstocks bl.a. om diverse aktier som lär explodera om en ny behandling blir tillgänglig bl.a. mot diverse psykiatriska åkommor. Compass Pathways, har bl.a. patenterat en av psilocybin-utvinningsteknikerna som potentiellt kan resultera i ett fullskaligt monopol om de får psilocybin-assisterad psykoterapi godkänd.

Förtillfället är de i FAS-2b, men jag är starkt övertygad, baserat på senaste forskningen inom neurobiologi och kring psykiatri att psilocybin kommer bli godkänt som behandling mot behandlingsresistent-depression (TRD*).

Psychedelics Promote Structural and Functional Neural Plasticity
https://www.sciencedirect.com/scienc...11124718307551

Finns mer detaljerad forskning i tråden nedan med studier för dem som är intresserade!
(FB) Psilocybin - bättre än SSRI i dagsfärsk studie mot depression

Potentialen är enorm, då en stor del av antidepressiva ej fungerar för kliniskt deprimerade, som oftast roterar mellan olika antidepressiva i förhoppning om att hitta något som fungerar adekvat.

Ett annat bolag som också sysslar med produktionen av psykedeliska mediciner är bl.a. Numinus (NUMI)
https://numinus.ca/

Lite kort om bolaget


Det exceptionellt -intressanta- i sammanhanget med Numinus, är att de har utfärdat warranter, med en löptid på september 10, 2022, som ger en rätten att köpa en aktie för 0.35$.. https://thedalesreport.com/business/2687/


Ett annat bolag är Mindmed (MMED, MMEDF)
https://www.mindmed.co/

De har en rätt så intressant pipeline av kandidater, mot bl.a. ångest, Hortons huvudvärk, ADHD, opiatberoenden etc*

Det är intressant att ämna att de tänker att minimera risken för snedtrippar genom att köra kombinationsterapi av LSD+MDMA, en kombo som känd som en candyflip i psych-kulturen.

MindMed Adds MDMA to Develop Next-Gen Psychedelic Therapies
https://www.prnewswire.com/news-rele...301065872.html

Ett till bolag är Champignonbrands (SHRM, SHRMF)
https://champignonbrands.com/

De försöker bl.a. utveckla psilocybin-assisterad-psykoterapi mot depression & PTSD.. Hittar ingen närmare information än så..

Psilocin Pharma Corp
https://www.psilocinpharma.com/

Om bolaget

Blev tidigare i år uppköpt av Revive Therapeutics Ltd.
Revive Announces Closing of the Acquisition of Psilocin Pharma Corp.
https://www.globenewswire.com/news-r...arma-Corp.html
Citera
2020-09-19, 22:06
  #2
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vad kategoriserar du detta företag som? De är introducerade på börsen? Vilken? Räknar du de som småbolag på någon mindre börs? Jag tänkte så du kan backtracka datan historiskt? Du måste veta hur många av småbolagen som blir kursraketer/värdeökning och inom vilken tid. Oavsett detta bolag går bra eller dåligt. Är du med? Tex: Av 30 svenska småbolag är det 2 som ökar 500% i värde på ett år. Då kan du räkna bakåt, hur många backar och hur mycket samt hur många låg still. Då vet du hur många småbolag du kan köpa och till vilket % värde av totalen.
Citera
2020-09-19, 22:07
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Det intressanta i sammanhanget kring de flesta av drogerna som man försöker utveckla är att patenten löpt ut, därför försöker man patentera och kommersialisera produktionsteknikerna, som fallet är bl.a. med Compass Pathways och Revive Therapeutics, samt Numinus.

Jag tror på extremt hög volatilitet inom shroom/psych-sektorn framöver, inte minst för att det är biotech och att risken, om än liten (enligt mig*), att vissa behandlingar ej blir godkända i vissa delar av de kliniska prövningarna.

Dock är jag rätt så optimistisk, och är av tanken att man måste bevaka denna sektor. IPOn av Compass Pathways kommer leda till att mer institutionella investerare kommer börja gå in i vissa av dessa bolag och att sektorn från allmänheten kommer få alltmer uppmärksamhet och högre likviditet ju mer tiden passerar.

Det börjar sakta men säkert bubbla upp artiklar bl.a. i USA, som påvisar att strålkastarljuset börjar riktas mot psych-sektorn..

Why Investing in Psychedelic Medicine Could Be Better Than Cannabis
https://money.usnews.com/investing/a...-than-cannabis

Ifall de som minns cannabis-yran, så lär denna potentiella bubbla bli ÄNNU större - och där de bolag som blir kvar kan bli kolossala giganter i framtiden. Vi snackar om att kassaflöden för de flesta av världens största läkemedelsbolag som är förtillfället etablerade och säljer SSRIs, SNRIs, riskerar att kraftigt sjunka - då dessa mindre uppstickande aktörer kommer äta in i vinsten genom bättre psykiatriska behandlingar.

Detta är bara början, och alltfler bolag kommer de kommande åren att göra IPOs, som förnärvarande är icke-publika.. Här är bara en lista som visar på ett antal bolag som sysslar med psykedeliska kliniska prövningar.

https://www.atai.life/platform/

Effekten riskerar även att bli att de nuvarande läkemedelsbolagen som säljer mediciner och behandlingar som ämnar att minska ner opiatmissbruk, opiatabstinens, alkoholism, CS-beroenden och massa annat att helt och hållet utplånas med hjälp av Ibogaine och 18-MC..

Räkna med stora omvälvningar det kommande decenniet.
Ketamin-behandlingar var bara början på detta paradigm..

Så det vi skall diskutera i denna tråd, förslagsvis är bl.a. - men inte begränsat till!;
1). Bolag som försöker kommersialisera psykedeliska droger, alternativt andra droger som förnärvarande är stigmatiserade och olagliga.
2) Potentialen och framtidsutsikterna för dessa bolag.
3) Potentiella risker etc.

Ja, en hög nivå håller vi i denna tråd helt enkelt.. Gärna med källreferenser och välunderbyggda argument.

Jag kommer med tiden att regelbundet posta uppdateringar kring bolag, och diverse bolag som kommer inom psych-sektorn..

Det VI INTE SKALL DISKUTERA HÄR ÄR och som är OT, rapporteras direkt.;
- Sosserier som moralism, etik etc och dina personliga tankar om hur katastrofalt dödsknark är.
- Inga trollerier, om hur dekadent USA & Kanada är etc.
- Inga personangrepp etc.
Citera
2020-09-19, 22:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det intressanta i sammanhanget kring de flesta av drogerna som man försöker utveckla är att patenten löpt ut, därför försöker man patentera och kommersialisera produktionsteknikerna, som fallet är bl.a. med Compass Pathways och Revive Therapeutics, samt Numinus.

Jag tror på extremt hög volatilitet inom shroom/psych-sektorn framöver, inte minst för att det är biotech och att risken, om än liten (enligt mig*), att vissa behandlingar ej blir godkända i vissa delar av de kliniska prövningarna.

Dock är jag rätt så optimistisk, och är av tanken att man måste bevaka denna sektor. IPOn av Compass Pathways kommer leda till att mer institutionella investerare kommer börja gå in i vissa av dessa bolag och att sektorn från allmänheten kommer få alltmer uppmärksamhet och högre likviditet ju mer tiden passerar.

Det börjar sakta men säkert bubbla upp artiklar bl.a. i USA, som påvisar att strålkastarljuset börjar riktas mot psych-sektorn..

Why Investing in Psychedelic Medicine Could Be Better Than Cannabis
https://money.usnews.com/investing/a...-than-cannabis

Ifall de som minns cannabis-yran, så lär denna potentiella bubbla bli ÄNNU större - och där de bolag som blir kvar kan bli kolossala giganter i framtiden. Vi snackar om att kassaflöden för de flesta av världens största läkemedelsbolag som är förtillfället etablerade och säljer SSRIs, SNRIs, riskerar att kraftigt sjunka - då dessa mindre uppstickande aktörer kommer äta in i vinsten genom bättre psykiatriska behandlingar.

Detta är bara början, och alltfler bolag kommer de kommande åren att göra IPOs, som förnärvarande är icke-publika.. Här är bara en lista som visar på ett antal bolag som sysslar med psykedeliska kliniska prövningar.

https://www.atai.life/platform/

Effekten riskerar även att bli att de nuvarande läkemedelsbolagen som säljer mediciner och behandlingar som ämnar att minska ner opiatmissbruk, opiatabstinens, alkoholism, CS-beroenden och massa annat att helt och hållet utplånas med hjälp av Ibogaine och 18-MC..

Räkna med stora omvälvningar det kommande decenniet.
Ketamin-behandlingar var bara början på detta paradigm..

Så det vi skall diskutera i denna tråd, förslagsvis är bl.a. - men inte begränsat till!;
1). Bolag som försöker kommersialisera psykedeliska droger, alternativt andra droger som förnärvarande är stigmatiserade och olagliga.
2) Potentialen och framtidsutsikterna för dessa bolag.
3) Potentiella risker etc.

Ja, en hög nivå håller vi i denna tråd helt enkelt.. Gärna med källreferenser och välunderbyggda argument.

Jag kommer med tiden att regelbundet posta uppdateringar kring bolag, och diverse bolag som kommer inom psych-sektorn..

Det VI INTE SKALL DISKUTERA HÄR ÄR och som är OT, rapporteras direkt.;
- Sosserier som moralism, etik etc och dina personliga tankar om hur katastrofalt dödsknark är.
- Inga trollerier, om hur dekadent USA & Kanada är etc.
- Inga personangrepp etc.

Problemet är att människor kan, även i Sverige, ta psykedelier helt gratis. De växer vilt. Cannabis kräver en odlare för bra produkt, svamp växer vilt och den blir inte bättre än så. Om psykedeliska substanser blir socialt accepterat så är marknaden exakt så stor som människors lathet. De som inte orkar plocka svamp köper. Av de som orkar plocka svamp.
Citera
2020-09-19, 22:18
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vad kategoriserar du detta företag som? De är introducerade på börsen? Vilken? Räknar du de som småbolag på någon mindre börs? Jag tänkte så du kan backtracka datan historiskt? Du måste veta hur många av småbolagen som blir kursraketer/värdeökning och inom vilken tid. Oavsett detta bolag går bra eller dåligt. Är du med? Tex: Av 30 svenska småbolag är det 2 som ökar 500% i värde på ett år. Då kan du räkna bakåt, hur många backar och hur mycket samt hur många låg still. Då vet du hur många småbolag du kan köpa och till vilket % värde av totalen.

Compass Pathways (CMPS) handlas sedan deras IPO i fredags på NASDAQ. Resterande är på lite mindre börser, de flesta av dessa aktier kan du nå via Interactive Brokers, vet att CMPS finns på Avanza bl.a. Kolla resterande och undersök!

Ja, alltså jag tror att vissa av dessa bolag, såsom Compass Pathways att de ligger allra längst i framkant rörande psilocybin-assisterad-psykoterapi och att de har en konkurrensfördel.. De lär få ett tillfälligt monopol tills en konkurrent kommer antagligen.

Tror också att större läkmedelsbolag såsom Pfizer, Johnson & Johnson, Aztra Zeneca, Eli Lily kommer snegla på dessa bolag och sikta på uppköp de kommande åren för att diversifiera sina sjunkande intäktsströmmar när de ser att allt fler får tillgång till psykedeliska behandlingar och inte äter traditionella klassiska antidepressiva såsom SSRI, SNRI etc som de säljer.

Det kommer ske en konsolidering, mycket M&A kommer ske framöver.. Just nu är det extremt tidigt att gå in i vissa av bolagen och sektorn i helhet.

Men räkna med hög volatilitet, väldigt hög volatilitet.. Det är inte orimligt att tro att om Joe Biden vinner valet i USA att hans inställning bl.a. till cannabis är mer PRO-reform och att detta kan ge spill-over effekter till bl.a. psych-sektorn.

https://www.bostonglobe.com/2020/05/...black-america/

Det är en tidsfråga egentligen innan det paradigmet vi lever i nu spelas ut..
Det kommer inte finnas opiatmissbruk i framtiden om Ibogaine blir godkänt.. Där även en stor rad andra beroenden kommer helt och hållet utplånas.

Föreställ dig det! Överdoser och skit kommer väsentligt minskas, folk dör mindre av narkotika, eller inte alls pga moderna behandlingar såsom Ibogaine

Fy fan.. Man undrar ju hur mycket folk som bedriver narkotika-propaganda som kommer bli arbetslösa i framtiden när moderna behandlingar mot narkotikamissbruk finns..
Citera
2020-09-19, 22:28
  #6
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Problemet är att människor kan, även i Sverige, ta psykedelier helt gratis. De växer vilt. Cannabis kräver en odlare för bra produkt, svamp växer vilt och den blir inte bättre än så. Om psykedeliska substanser blir socialt accepterat så är marknaden exakt så stor som människors lathet. De som inte orkar plocka svamp köper. Av de som orkar plocka svamp.

Jag tror att ignoransen fortfarande är alldeles för utbredd för att de flesta skall självmant våga experimentera hemma med psykedeliska preparat. Stigmatiseringen & fördomar, samt bristen på kunskap kring bl.a. så kritiska aspekter som set & setting, kommer bara försvinna om folk ser att psykedeliska droger är godkända för specifika indikationer och har gått igenom alla faserna av kliniska prövningar..

http://wiki.magiskamolekyler.org/Set_och_setting

Jag menar, set & setting är såpass kritiskt, och det därför psykedeliska preparaten intas i samband med psykologer, så att man är i en trygg miljö etc.. Framgången av en tripp styrs kring miljön man är i.

Detta är inte preparat du kan ta ute på konserter, klubbmiljöer eller med människor som du ej känner & inte litar på fullständigt.. Då ökar risken för snedtrippar.

Även om du har en trygg miljö - har ideell set & setting så har vissa människor ett sådant temperament att de "kämpar emot" den psykedeliska upplevelsen, dvs de försöker kontrollera den och inte kan hänge sig till den fullständigt att det kan leda till en negativ tripp..

Detta mitigeras ju dock av att du är i NÄRVARO med en PSYKOLOG/TERAPEUT etc..
Men även här försöker Mindmed, bl.a. ta steget ytterligare och satsa på kombinationsterapier, bestående av att man bl.a. kör en kombinationsbehandling med MDMA.

MDMA+Psilocybin (Hippieflip*)
MDMA+ LSD (Candyflip*)

MindMed Adds MDMA to Develop Next-Gen Psychedelic Therapies
https://www.prnewswire.com/news-rele...301065872.html

MindMed has committed to fund future R&D of new psychedelic therapies being pursued by the Liechti Lab with the intention to create next-gen psychedelic inspired medicines that incorporate MDMA as a component of these therapies. Liechti Lab and MindMed plan to explore combination treatments of LSD and MDMA to optimize the subjective effect profiles and potentially join the benefits of both psychedelics.

Långsiktigt, när kulturen förändras dock, och när människor lär sig att hantera psykedeliska preparat att man lär kunna använda dem självmant hemma - t.ex. plocka toppisar i Sverige etc..

Men jag tror att vi är en lång väg dit, kulturellt måste många uppfattningar förändras, särskilt i Sverige med en av Västvärldens mest bakvända och repressiva narkotikapolitik.

Jag menar, alla dessa bolag är i princip lokaliserade i Nordamerika - USA, Kanada.. De är mer pionjärer där än vad vi är i Sverige.. Schweiz är väl också rätt i framkant i Europa då man bl.a. har haft mycket psykedelisk forskning där med Albert Hoffmann som uppfann LSD.
Citera
2020-09-19, 23:07
  #7
Medlem
beardbraids avatar
Jag ger mig ut på djupt vatten då jag kan mer om knark än om marknad, men kan inte typ Sandoz sitta på produktionsmetodik för pcilocin och dylikt sedan Hoffmans tid? Vem äger Shulgins patienter? Hur påverkas dessa av en legalisering för rekreationellt bruk eller utökning av medicinsk användning?
Citera
2020-09-19, 23:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tror att ignoransen fortfarande är alldeles för utbredd för att de flesta skall självmant våga experimentera hemma med psykedeliska preparat. Stigmatiseringen & fördomar, samt bristen på kunskap kring bl.a. så kritiska aspekter som set & setting, kommer bara försvinna om folk ser att psykedeliska droger är godkända för specifika indikationer och har gått igenom alla faserna av kliniska prövningar..

Visst. Men när det har hänt är det bara att gå ut och plocka svamp.

Citat:
Jag menar, set & setting


Set&setting är en brasa och en vän. Gratis.

Citat:
Detta är inte preparat du kan ta ute på konserter, klubbmiljöer eller med människor som du ej känner & inte litar på fullständigt.. Då ökar risken för snedtrippar.

Jo det kan man. Men det är inte rekommenderat, åtminstone inte första gången.

Citat:
Även om du har en trygg miljö - har ideell set & setting så har vissa människor ett sådant temperament att de "kämpar emot" den psykedeliska upplevelsen, dvs de försöker kontrollera den och inte kan hänge sig till den fullständigt att det kan leda till en negativ tripp..

Bästa medicinen mot en negativ upplevelse är en vän och en brasa.

Citat:
Detta mitigeras ju dock av att du är i NÄRVARO med en PSYKOLOG/TERAPEUT etc..

Eller en vän och en brasa.

Citat:
Men även här försöker Mindmed, bl.a. ta steget ytterligare och satsa på kombinationsterapier, bestående av att man bl.a. kör en kombinationsbehandling med MDMA.

Fråga vem som helst som har någorlunda erfarenhet av mdma så kommer de säga att mdma är skadligt för psyket. Svamp är inte det. Kombination med mdma är enbart negativt. Negativa upplevelser av svamp är en del av det hela, det behövs inte mdma för att neutralisera den eventuellt negativa akuta upplevelsen, bara en brasa och en vän för att uthärda det.


Citat:
MindMed Adds MDMA to Develop Next-Gen Psychedelic Therapies
https://www.prnewswire.com/news-rele...301065872.html

Så onödigt.

Citat:
Långsiktigt, när kulturen förändras dock, och när människor lär sig att hantera psykedeliska preparat att man lär kunna använda dem självmant hemma - t.ex. plocka toppisar i Sverige etc..

Vi kan redan hantera dem. Ingen kan ju vara förberedd på den psykedeliska upplevelsen, eller hur? Då kan vi redan hantera den så gott det går.

Citat:
Men jag tror att vi är en lång väg dit, kulturellt måste många uppfattningar förändras, särskilt i Sverige med en av Västvärldens mest bakvända och repressiva narkotikapolitik.

Det kan gå väldigt fort. Jag blir inte förvånad om det händer inom fem år i USA. Då är Sverige bara fem år efter. Nu finns det så övertygande forskning om de välgörande effekterna, mycket starkare än för cannabis. Det kan gå väldigt fort.

Citat:
Jag menar, alla dessa bolag är i princip lokaliserade i Nordamerika - USA, Kanada.. De är mer pionjärer där än vad vi är i Sverige.. Schweiz är väl också rätt i framkant i Europa då man bl.a. har haft mycket psykedelisk forskning där med Albert Hoffmann som uppfann LSD.
Om du inte läst "my problem child" av hoffman, så gör det.

Hoffman, medlem i Nobelkommittén till sin död, användare av LSD hela sitt liv, är ett av de bästa argumenten för att legalisera psykedelier. Men tjäna pengar på det blir svårt.
Citera
2020-09-19, 23:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Jag ger mig ut på djupt vatten då jag kan mer om knark än om marknad, men kan inte typ Sandoz sitta på produktionsmetodik för pcilocin och dylikt sedan Hoffmans tid? Vem äger Shulgins patienter? Hur påverkas dessa av en legalisering för rekreationellt bruk eller utökning av medicinsk användning?

Jag tror inte det finns några relevanta patent. Inget patent på en molekyl är bättre än en toppslätskivling i hagen. Typ omöjligt att tjäna pengar på.
Citera
2020-09-20, 00:33
  #10
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag tror inte det finns några relevanta patent. Inget patent på en molekyl är bättre än en toppslätskivling i hagen. Typ omöjligt att tjäna pengar på.

Patent eller inte, det är en produkt sandoz sålt innan.
Och det finns know-how I Holland om hur man odlar svamp-mycel för rekreationellt. Toppslättskivling i" hagen" är däremot svårt att få att sprida sig vilt. Och alla presumtiva brukare kanske inte har tid att lulla omkring i kohagar småstenade, även om jag givetvis också anser att det är bästa sättet att inta svamp. Svamp-safari går väl att sälja?
Citera
2020-09-20, 12:18
  #11
Medlem
Aigiss avatar
Spännande tråd! Jag var själv inne på samma spår för ett tag sen men va för lat för att gräva fram några faktiska bolag.

Helt klart är det den medicinska användningen som är mest relevant, kommer nog ta lång tid innan psykedeliska preparat för rekreationellt bruk är lagligt, om ens nånsin.

Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Patent eller inte, det är en produkt sandoz sålt innan.
Och det finns know-how I Holland om hur man odlar svamp-mycel för rekreationellt. Toppslättskivling i" hagen" är däremot svårt att få att sprida sig vilt. Och alla presumtiva brukare kanske inte har tid att lulla omkring i kohagar småstenade, även om jag givetvis också anser att det är bästa sättet att inta svamp. Svamp-safari går väl att sälja?

Lite samma som "varför odlar inte alla gräs själva, bränner egen sprit, kokar egen sylt, osv osv". Bara för att något går att göra själv betyder der inte att alla kommer göra det, rväet om.
__________________
Senast redigerad av Aigis 2020-09-20 kl. 12:24.
Citera
2020-09-20, 14:02
  #12
Medlem
WhiteWalkers avatar
Intressanta tips! Synd att man missar introduktionen av Compass i fredags. Ska hålla koll på den! MindMed är jag redan inne i sedan ett halvår tillbaka ungefär
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback