Citat:
Ursprungligen postat av
Egon.Ramasotti
Det kan mycket väl bli en hype men tror inte alls att denna behandlingsmetod får något större genomslag.
Möjligt! Kan absolut vara biased då jag själv haft så mycket nytta av det genom åren. I Sverige är det möjligt att det aldrig nånsin händer, men samtidigt så finns Ketamin redan nu som nässpray mot depression och ångest här. Det kunde man inte tro för ett par år sedan.
Har läst en hel del studier som alla säger mer eller mindre samma sak om svamp: psilocybin är mer effektivt än SSRI, och för de patienter där det inte fungerar så händer det snarare ingenting än negativa biverkningar. Har främst läst om terminal ill cancer patients som tagit det som en "last mary" mot dödsångesten.
Ketamin är redan bevisat effektivt mot ångest, depression, oro osv. Tyvärr grävde jag lite i det och såg att det var Johnson&Johnson som satt på patenten, så inget man kan tjäna sig någon hacka på.
Oavsett så är det upp till var och en vad man tror på. Jag gillar att investera i sånt som jag är intresserad av och någorlunda insatt i, och dessutom är det bara en långsiktig chansning och inget jag lägger mina livsbesparingar på. Sen om det inte slår igenom som behandlingsmetod så gör det inget för mig. Då kan jag fortsätta ta svamp på helgerna utan att någon av mina uppstyrda klasskamrater eller kollegor har en aning om alla episka upplevelser de går miste om :-)