• 1
  • 2
2020-09-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
VNV Global verkar också spännande. Är det någon som vet något om bolaget, eller som har synpunkter?

Håller med. De investerar globalt i tillväxtbolag där det finns nätverkseffekter, t.ex. inom digital hälsa, marknadsplatser och mobilitet. Några intressanta innehav är BlaBlaCar, Property Finder, Babylon och Voi.
Citera
2021-01-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nynoterade Readly måste nämnas i sammanhanget. Vad tror TS om den? Hur stor del av din portfölj ska bestå av ditt tillväxtindex?

[quote=SWAG99|72975099]Det var en analytiker som intervjuades på börssnack (Oscar Karlsson) som ivrigt försökte snacka upp Readly så jag kollade på siffrorna. Hur man kan betala 2,2 miljarder för ett företag som omsätter 250 mille med en marginal på -50%, där största content leverantören Bonniers backar ur och där ägarna dessutom cashar in 50% i samband med emissionen är helt obegripligt. Där rök mitt förtroende för Oscar och värdet av att själv göra sin hemläxa bekräftades återigen.

Gillar inte heller Readly även om den tagit sig på slutet i den allmänna uppgången.

Jag tänkte ha ungefär 25% av portföljen i dessa bolag.
Citera
2021-01-03, 20:57
Medlem
Portföljen gick bra under 2020, ca 100% upp. Dessutom har jag lyft in de här bolagen:

Carasent: I grunden ett SaaS-bolag med olika produkter och tjänster inom kommunikation och IT-infrastruktur särskilt inriktade mot hälso och sjukvård.

Divio: Erbjuder en plattform och tjänster för att hantera lansering och drift av hemsidor och webbapplikationer i molnet.

Smart Eye: Erbjuder säkerhetssystem och lösningar för eye tracking i fordon, exempelvis för att se om föraren håller på att somna.

Zetadisplay: Ledande europeisk helhetsleverantör som tillhandahåller programvara och tjänster för Digital Signage inom detaljhandel, restaurang med mera.
Citera
2021-01-08, 09:23
Medlem
Sista dagarna har jag skalat av lite på EVO, Addnode och Fortnox. Det är inget snack om att detta är fina bolag som kommer att utvecklas väl framöver. Problemet är att jag inte får ihop värderingen.

Har köpt VNV, är egentligen inte superentusiastisk, men det räcker ju att andra är det för att aktien ska dra

Sen tror jag mycket på ESG trenden. Har scannat utbudet och hittills har det blivit köp av Inwido och Suntech. Det finns två megatrender som jag rättfärdigar de här investeringarna med:
- Andelen förvaltat kapital som ligger under ESG ökar. Det betyder att de som har i uppdrag att investera tillgångarna i alla dessa fonder och stiftelser måste köpa ESG bolag. Allt annat lika ger detta en mismatch i tillgång och efterfrågan på aktier, vilket i sin tur gynnar ägarna = mig
- Jag tror på bra tillväxt i branschen, mycket investeringar och statliga subventioner styrs mot energi och hållbarhet.

Hittills har det gått bra vi får se om det håller

Annars undrar jag vad ni tror om Plejd? Jag ligger bra plus på dem och vill gärna behålla men värderingen börjar kännas ansträngd, åtminstone kortsiktigt.
Citera
2021-02-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Sista dagarna har jag skalat av lite på EVO, Addnode och Fortnox. Det är inget snack om att detta är fina bolag som kommer att utvecklas väl framöver. Problemet är att jag inte får ihop värderingen.

Har köpt VNV, är egentligen inte superentusiastisk, men det räcker ju att andra är det för att aktien ska dra

Sen tror jag mycket på ESG trenden. Har scannat utbudet och hittills har det blivit köp av Inwido och Suntech. Det finns två megatrender som jag rättfärdigar de här investeringarna med:
- Andelen förvaltat kapital som ligger under ESG ökar. Det betyder att de som har i uppdrag att investera tillgångarna i alla dessa fonder och stiftelser måste köpa ESG bolag. Allt annat lika ger detta en mismatch i tillgång och efterfrågan på aktier, vilket i sin tur gynnar ägarna = mig
- Jag tror på bra tillväxt i branschen, mycket investeringar och statliga subventioner styrs mot energi och hållbarhet.

Hittills har det gått bra vi får se om det håller

Annars undrar jag vad ni tror om Plejd? Jag ligger bra plus på dem och vill gärna behålla men värderingen börjar kännas ansträngd, åtminstone kortsiktigt.

Ett mycket intressant ESG-företag är foodtech-bolaget Bayn. Det rider en stark trend och breddas nu med framgångsrikt och lönsamt företag som säljer tandborstar i bambu med bred distribution. Köpte en post för en tid sedan med väldigt fin uppgång hittills.
Citera
2021-02-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
Ett mycket intressant ESG-företag är foodtech-bolaget Bayn. Det rider en stark trend och breddas nu med framgångsrikt och lönsamt företag som säljer tandborstar i bambu med bred distribution. Köpte en post för en tid sedan med väldigt fin uppgång hittills.

Kollade upp dem, varje krona de säljer för kostar dem två kronor att producera. För detta för du betala ett P/S tal på 104. Jag är för konservativt lagd för att ge mig på en sån investering, men affärsidén verkar ok. Kanske om några år, men det finns hundratals förhoppningsbolag som alltid kommer vara för dyra för mig.
Citera
2024-02-16, 11:29
Medlem
Läge och gå in i VNV Global nu tro? hmm, räntorna som ska ned.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in