Sista dagarna har jag skalat av lite på EVO, Addnode och Fortnox. Det är inget snack om att detta är fina bolag som kommer att utvecklas väl framöver. Problemet är att jag inte får ihop värderingen.
Har köpt VNV, är egentligen inte superentusiastisk, men det räcker ju att andra är det för att aktien ska dra
Sen tror jag mycket på ESG trenden. Har scannat utbudet och hittills har det blivit köp av Inwido och Suntech. Det finns två megatrender som jag rättfärdigar de här investeringarna med:
- Andelen förvaltat kapital som ligger under ESG ökar. Det betyder att de som har i uppdrag att investera tillgångarna i alla dessa fonder och stiftelser måste köpa ESG bolag. Allt annat lika ger detta en mismatch i tillgång och efterfrågan på aktier, vilket i sin tur gynnar ägarna = mig

- Jag tror på bra tillväxt i branschen, mycket investeringar och statliga subventioner styrs mot energi och hållbarhet.
Hittills har det gått bra vi får se om det håller
Annars undrar jag vad ni tror om Plejd? Jag ligger bra plus på dem och vill gärna behålla men värderingen börjar kännas ansträngd, åtminstone kortsiktigt.