• 1
  • 2
2020-09-17, 15:41
Medlem
Hej jag undrar vilka tips och idéer ni har för att efter en färdig utbildning inom filmproduktion (regi, manus, producent) ta sig in i branschen.

Har förstått att det råder en hel del svågerpolitik i filmbranschen i Sverige.
Citera
2020-09-17, 15:50
Medlem
Amazon-mannens avatar
Pratar vi spelfilm eller "vuxenunderhållning" ?
Citera
2020-09-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madamemisantrop
Hej jag undrar vilka tips och idéer ni har för att efter en färdig utbildning inom filmproduktion (regi, manus, producent) ta sig in i branschen.

Jag vet inte så mycket. Men du kan väl börja med gratis sidor som denna?

https://www.facebook.com/groups/144342275630116

Du kanske kan hitta folk där?

Off-Topic:
Förövrigt tycker jag att svenska film världen är skit. Vissa filmer är bra men att arbeta inom sådant verkar bara vara negativt. Bara massa tjafs om att stå i centrum och alla försöker få andra att jobba gratis. Skitlöner för alla och det är bara den som skapat filmen skall få lön. Ingen rättvisa där inte.

Svenska film världen är kaos. Ingen undantag för resten av underhållningsbranschen.

Lönen är: ''Du får med dig erfarenhet och gott sällskap''. Idiotisk. . .

Men nu har du utbildad dig så det var väl trevligt för din del.

Gå du in på den sidan jag länkade så får vi se hur det går. Du kanske hittar människor där. Men var beredd på att alla vill att du skall jobba gratis och inte bara på den sidan.

USCH...Så många människor som blir utnyttjade för deras ambitiösa inställning.. Fy fan.

Hur är det ens i övriga delar i världen så som i U.S.A gäller det: ''Du får kaffe och trevligt sällskap''?

Gratis, gratis och gratis arbete överallt..Det är galet...
Citera
2020-09-17, 16:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vad jag förstått på SVT så måste man ha släkt där för att ens bli påtänkt för ett jobb. Kan funka om du känner kungen också. Att ta sig in i filmbranschen i övrigt så är det nog lite samma sak eller bara väldigt bra kontakter.
Bara att börja ringa runt till olika produktionsbolag och hålla tummarna, just nu är nog inte rätt tid att räkna med jobb då många produktioner är framflyttade pga coronaskräpet.
Citera
2020-09-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Pratar vi spelfilm eller "vuxenunderhållning" ?

Spelfilm, serier och dokumentärer framförallt. är inte intresserad av tv, idol och dylikt.
Har vi ens ens en seriös "vuxenunderhållnings" bransch här?
Citera
2020-09-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag vet inte så mycket. Men du kan väl börja med gratis sidor som denna?

https://www.facebook.com/groups/144342275630116

Du kanske kan hitta folk där?

Off-Topic:
Förövrigt tycker jag att svenska film världen är skit. Vissa filmer är bra men att arbeta inom sådant verkar bara vara negativt. Bara massa tjafs om att stå i centrum och alla försöker få andra att jobba gratis. Skitlöner för alla och det är bara den som skapat filmen skall få lön. Ingen rättvisa där inte.

Svenska film världen är kaos. Ingen undantag för resten av underhållningsbranschen.

Lönen är: ''Du får med dig erfarenhet och gott sällskap''. Idiotisk. . .

Men nu har du utbildad dig så det var väl trevligt för din del.

Gå du in på den sidan jag länkade så får vi se hur det går. Du kanske hittar människor där. Men var beredd på att alla vill att du skall jobba gratis och inte bara på den sidan.

USCH...Så många människor som blir utnyttjade för deras ambitiösa inställning.. Fy fan.

Hur är det ens i övriga delar i världen så som i U.S.A gäller det: ''Du får kaffe och trevligt sällskap''?

Gratis, gratis och gratis arbete överallt..Det är galet...

Grstisjobb är inte intressant. Det ska gå att försörja sig på sitt jobb, är inte utbildad för att ha det som hobby.

Jag håller med om att den här jobba gratis mentaliteten är fruktansvärd och vill inte bidra till det. Kanske finns någon del av branschen som inte är sämst.
Citera
2020-09-17, 16:29
Medlem
Dofternas avatar
Finansiera och gör en egen kortfilm att visa upp.
Light's Out är nån minut och kostade nada, gått rätt bra för David F Sandberg efter det.
Citera
2020-09-17, 17:53
Medlem
lisagommans avatar
Gå lite kurser, typ på Stockholms filmskola eller liknande, finns en del i Stockholm. En på Gotland med vet jag, och Dalarna som ska va bra. Då lär du känna lite folk och lärare som förmodligen har lite erfarenhet också. Sen finns det massa grupper på Facebook och Filmcafe eller StagePool där du kan Connecta med skådespelare och göra projekt.

Sen anmäler du dina filmer till olika filmfestivaler, youtube och instagram så dom får spridning. Det är väl västa sättet finns så sjukt mycket bra kanaler idag och det är enkelt att sprida sina grejer. Nackdelen är väl att många gör det men va bäst så ska det lösa sig!
Citera
2020-09-17, 18:06
Medlem
Citat:
Grstisjobb är inte intressant. Det ska gå att försörja sig på sitt jobb, är inte utbildad för att ha det som hobby.

Jag håller med om att den här jobba gratis mentaliteten är fruktansvärd och vill inte bidra till det. Kanske finns någon del av branschen som inte är sämst.
Hade det funnits luckor om att välja jobba gratis eller försörja sig. Du tror inte att fler hade varit skådespelare då?

Det är otroligt många som väljer gratisarbete just av den anledningen att de tror att det är bra för deras CV ju mer de syns. Till en vis del kanske det är sant, men mycket är producenterna som tjänar på gratis arbetskraft. Hur mycket tjänar de torr du?

Teatergrupper som tillåter skådespelarna jobba gratis av den anledningen att teatergrupper vet att det finns skådespelare som gör det gratis. Vissa gör det av ren desperation för att de tror att det kommer dyka upp söttre produktioner. Vissa gör det för att det är kul och ja, det är väl roligt för de att de kanske spenderat en hel sommar på repetitioner och sedan föreställningar. Men de som gjort det av ren desperation? Borde ingen ha förvarnat stackarna?

Du eller ingen annan kan välja att försörja sig. Utan du går samma väg som alla andra. Om man fick välja, så skulle ju alla ha valt samma väg, tror inte du det? Nu har du utbildat dig. Men precis som i din trådstarten så vet du inte alls vart du skall ta vägen?
Citera
2020-09-17, 18:15
Medlem
Citat:

Tillägg: Den sidan jag länkade till kostar ingen att gå med i. Där kan man hitta folk med samma intresse. Det var bara ett tips.
Citera
2020-09-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Gå lite kurser, typ på Stockholms filmskola eller liknande, finns en del i Stockholm. En på Gotland med vet jag, och Dalarna som ska va bra. Då lär du känna lite folk och lärare som förmodligen har lite erfarenhet också. Sen finns det massa grupper på Facebook och Filmcafe eller StagePool där du kan Connecta med skådespelare och göra projekt.

Sen anmäler du dina filmer till olika filmfestivaler, youtube och instagram så dom får spridning. Det är väl västa sättet finns så sjukt mycket bra kanaler idag och det är enkelt att sprida sina grejer. Nackdelen är väl att många gör det men va bäst så ska det lösa sig!

Nu har jag ju redan en utbildning och kommer inte plugga mer, inte på länge iaf.
Citera
2020-09-18, 17:36
Medlem
Citat:
Nu har jag ju redan en utbildning och kommer inte plugga mer, inte på länge iaf.

Du träffade inte något branschfolk under utbildningstiden? Praktik? Har du frågat dina lärare om tips? Vad gör dina klasskamrater?

Börja med att prata med personerna ovan. I min värld så är den enda poängen med att ens gå en filmutbildning att träffa och lära känna folk med filmintresse så att ni tillsammans kan hjälpas åt att ta er in i branschen.

Försök sedan att självkritiskt identifiera vad du faktiskt KAN göra. Att vara utbildad inom "filmproduktion (manus, regi, producent)" är en bra början men säger ju ingenting om vad du faktiskt kan.

Kan du hantera en oförskämd skådis, få denne att skärpa till sig och motivera denne till stordåd?
Kan du räkna fram en budget för en tv-inspelning, hantera anställningsavtal, ansöka om arbetstillstånd för en utländsk kameraman? Kan du redigera eller hantera kameror, lampor eller mikrofoner?

Det är lättare att sälja in sig själv om du vet vad du faktiskt kan erbjuda. Jag tycker att det är helt åt skogen med gratisjobb och liknande men det är tyvärr en del av verkligheten så säg inte nej till det av ren princip.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in