Citat:
Ursprungligen postat av
Madamemisantrop
Nu har jag ju redan en utbildning och kommer inte plugga mer, inte på länge iaf.
Du träffade inte något branschfolk under utbildningstiden? Praktik? Har du frågat dina lärare om tips? Vad gör dina klasskamrater?
Börja med att prata med personerna ovan. I min värld så är den enda poängen med att ens gå en filmutbildning att träffa och lära känna folk med filmintresse så att ni tillsammans kan hjälpas åt att ta er in i branschen.
Försök sedan att självkritiskt identifiera vad du faktiskt KAN göra. Att vara utbildad inom "filmproduktion (manus, regi, producent)" är en bra början men säger ju ingenting om vad du faktiskt kan.
Kan du hantera en oförskämd skådis, få denne att skärpa till sig och motivera denne till stordåd?
Kan du räkna fram en budget för en tv-inspelning, hantera anställningsavtal, ansöka om arbetstillstånd för en utländsk kameraman? Kan du redigera eller hantera kameror, lampor eller mikrofoner?
Det är lättare att sälja in sig själv om du vet vad du faktiskt kan erbjuda. Jag tycker att det är helt åt skogen med gratisjobb och liknande men det är tyvärr en del av verkligheten så säg inte nej till det av ren princip.