2020-09-15, 11:49
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Sötsug försvann för mig efter jag kört lågkolhydratkost under en längre tid. Åt väldiga mängder kött och i princip inget sött, inte ens frukt.

Återgick till en vanlig kost( utan mjöl, sötsaker och halvfabrikat) och sötsuget var fortfarande borta. Varit så under typ 4-5 år nu så hållit i sig. Alltid varit hälsosam men hade ett sockerbehov tidigare och åt lite godis/kakor varje dag förr.

Kan lägga till att jag inte tror det är skadligt käka sötsaker i rimliga mängder. Hade jag haft ett behov av det hade jag fortsatt äta det. Men nu finns det noll sötsug så har ingen anledning äta det. Äter vad jag är sugen på vilket är god hemlagad mat och mycket kött.
Citera
2020-09-15, 11:52
Medlem
Tuggummi har räddat mig många gånger.
Citera
2020-09-15, 13:10
Medlem
PK-befriads avatar
Sötsuget botas enkelt med en näve jordgubbar. Smakar godis men är väldigt nyttigt och innehåller knappt några kalorier.

Dricker en del Cola Zero själv och har inte märkt något annat än att man fiser mer när man dricker kolsyrat.
Citera
2020-09-15, 16:04
Medlem
Gav upp läsk och började dricka vatten. Först kolsyrat, sedan endast kranvatten. Tio år senare så hatar jag läsk, och mina tänder har slutat ruttna. Rekommenderas!
Citera
2020-09-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burpeemannen
Tuggummi har räddat mig många gånger.

Ett varningens ord bara. De flesta mintsmakande tuggummin innehåller sorbitol. En överkonsumtion av sorbitol kan ge magproblem.
Citera
2020-09-15, 17:34
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Jewclaw!

Du gör ju givetvis som du vill.
Aspartam var tidigare förbjudet för effekter...

Om det är sötsuget som du ville slippa liksom TS gav jag ett personligt råd.
Det är kanske okej att i stället konsumera syntetiska socker -substitut du får prova dig fram.

Jaså, det säger du?

Förbjudet av vem?
Vilka effekter?
Citera
2020-09-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja jävlar vad mycket ljug/okunskap det förekommer i denna tråden! Ni som hävdar att aspartam orsakar allt från gud vet vad ni förespråkar här "stoppar serotonin produktion?" "kroppen känner inte skillnad på sötningsmedel och socker och skjuter igång med insulinet ändå?" "kroppen omvandlar aspartamet till gifter i kroppen osv?"
Det är dags att NI skyfflar på med lite källor som styrker era påståenden!! Finns inga som helst bevis för det ni påstår.

Det hade tagit dig 5 sekunder att googla fram ett svar. Fenylalanin -> metanol.

https://www.ruokavirasto.fi/sv/foret...tser/aspartam/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

https://www.bumc.bu.edu/busm/2017/04...-affect-brain/

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/...par-och-demens

Men drick på du. Lite N-(L-α-Aspartyl)-L-fenylalanin-metylester som blir till bl.a. metanol och leder till diverse sjukdomar låter ju jätteskoj, kör hårt.
Citera
2020-09-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Köp krom som kosttillskott, det fungerar mot sötsug.
Ett annat gammalt kroppsbyggartrick är att ha kanel på maten.

Eller bara skippa socker/kolhydrater i princip helt och hållet. Det tar inte mer än 3 dygn att bli av med sötsuget och du kan äta allt annat så du behöver inte vara hungrig överhuvudtaget. Lightcolan får dig bara att vilja ha "socker" ännu mer.

Och för guds/jehova/allah/gubben i månen skull sluta drick lightläsk. Det är som att börja röka för att sluta med snuset. Din kropp tror att den får socker och gör sig redo för att ta emot det.
Istället så får du aspartam som omvandlas till bl.a. metanol och fenylalanin i kroppen. Du vet säkert vad de två är men om inte, googla och fundera sen på om du vill ha det i kroppen, oavsett hur lite det än är. Aspartam misstänks också motverka kroppens produktion av serotonin.

Oavsett vad diverse (ofta betalda) undersökningar säger så mår man skit av att dricka mycket "lightläsk". Man kan lägga på sig vätska utav bara helvete och de som dricker det i galna mängder får ibland alzheimerliknande syndrom.

Bara sluta med skiten, för din egen skull.

Fenylalanin som finns i de flesta proteinrika livsmedel och som är en essentiell aminosyra? Ja den är nog bäst att akta sig för.

Metanol bildas vid nedbrytning av många livsmedel, särskillt av frukt, det bildas mer metanol av apelsinjuice än av aspartansötad läsk.

Extrema mängder är inte bra men det är det inte av någonting..

Här står det en del om diverse fakta och myter.
https://www.styrkelabbet.se/aspartam/
Citera
2020-09-16, 16:40
Medlem
NaZdravis avatar
Skulle man inte dricka typ 10 liter/dag av något med aspartam innan det kunde vara farligt?
I vilket fall som helst så är det komiskt att många som leker hälsosamma är konsumenter av alkohol.
Värsta skiten som finns.
Citera
2020-09-16, 20:30
Medlem
smoerreboms avatar
Mitt intryck är att sötsuget försvinner på två veckor. Det är bara bestämma om du vill vara en svag fitta eller inte.

Fokusera på att äta mkt mat så fort du blir hungrig. Det vanliga problemet är att man börjar äta skit innan man äter mat.

En mellanvariant är att börja äta 85 procentig choklad, typ 1-2 bitar om dan. Det dämpar chokladsuget iaf och det är inte onyttigt heller.

Sen håller jag med vad andra säger, äter man mindre snabba kolhydrater och mer äckliga proteiner så sjunker aptiten och suget lite. Ett tips är att åka till Japan och titta lite hur de käkar där. Det finns nästan inte socker nånstans och de smaker som dominerar där är sådana att man tappar suget efter socker efter ett tag.
Citera
2020-09-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jag kör sockerfri Läkerol, Werthers original sockerfri. Och De Bron sokcerfri om godissuget blir för mycket. Vilket oftast kommer efter middag. Brukar räcka för mig med 2-3 godisar så dödar det suget för mig i alla fall.
Samma här in med 3 Läkerol efter maten ibland om det behövs, morötter och mandariner istället för glass på kvällar etc.
Citera
2020-09-18, 07:29
Medlem
Aspartam är endast skadligt vid för höga doser. Den lilla dos aspartam du får i läsk är helt ofarligt. Folk som säger att sockerfri läsk är farligt har uppenbarligen inte satt sig ner och läst studier inom aspartam de senaste 10 åren.

Du lär dricka över 19 burkar Cola zero för att det ska nå den skadliga dosen, och göra det regelbundet. Vem gör det?

Precis som vem sätter sig ner och dricker 19 burkar öl? varje kväll? Allt blir skadligt vid för höga doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in