• 1
  • 2
2020-09-14, 17:08
Medlem
Revelationss avatar
Jag har väldigt svårt att säga nej till choklad och Nutella. Väldigt, väldigt svårt.
Cola Zero/Pepsi Max hjälper ganska mycket, men jag dricker i snitt 6-7l per vecka.
Jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag har inte märkt några biverkningar.

Finns det några alternativ?
Behöver nämna att det måste vara fettfritt (eller iaf väldigt lågt med fett). Det är pga. att min kropp svarar inte bra på fettrik mat och jag får massa finnar.
Citera
2020-09-14, 17:09
Medlem
tastass avatar
Morötter funkar bra.
Citera
2020-09-14, 17:11
Medlem
kemins avatar
snus funkar bra

mvh
Citera
2020-09-14, 17:15
Medlem
Köp chrome (reservation för stavfel) på hälsokostaffären.
Fungerar faktiskt.

Skippa läsk med aspartam mm.
Citera
2020-09-14, 17:16
Medlem
Tänderna tar stryk, likaså plånboken. Men om du upplever att du inte äter lika mycket socker av att dricka lightläsk så tycker jag att du ska fortsätta med det.

Sen kommer du få en hel del idiotkommentarer som påstår att aspartam och andra sötningsmedel är farligt, så försök ha ett källkritiskt öga när du läser dylika saker.
Citera
2020-09-14, 17:22
Medlem
Vermillionss avatar
Det gör en mer sockersugen. Alla kanske inte upplever det dock.
Aspartam är mentalt placebo. Man känner sig nyttigare, men frågan är om light eller zero är bättre än coca cola-diabetesdryck.
Senast redigerad av Vermillions 2020-09-14 kl. 17:25.
Citera
2020-09-14, 17:25
Medlem
mats_lindqvists avatar
Testa att äta LCHF under någon vecka. Min erfarenhet är att socker fungerar som en drog som man behöver avvänjning från. Efter att ha kört en LCHF kampanj för något år sedan, så tyckte jag inte att socker smakade gott längre, jag tappade smaken för allt för söta matvaror.
Citera
2020-09-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har väldigt svårt att säga nej till choklad och Nutella. Väldigt, väldigt svårt.
Cola Zero/Pepsi Max hjälper ganska mycket, men jag dricker i snitt 6-7l per vecka.
Jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag har inte märkt några biverkningar.

Finns det några alternativ?
Behöver nämna att det måste vara fettfritt (eller iaf väldigt lågt med fett). Det är pga. att min kropp svarar inte bra på fettrik mat och jag får massa finnar.

Om du har lätt att få hål i tänderna skulle jag nog inte dricka 7 liter läskeblask per vecka. Om du däremot har lätt att få tandsten så är det nog mindre allvarligt.
Citera
2020-09-14, 18:12
Bannlyst
Det är en ”avtändning” inblandat i att sluta med socker, något som ofta glöms bort.
Tyvärr är min erfarenhet att det inte finns genvägar, du måste utföra en heltsattack.

Att i början trappa ner kan vara bättre än att sluta tvärt, sen är det kost, motion och sömn.
Förändrar du livsstil så kommer du med tiden inte vilja förstöra det med urspårat svullande, men börja smått och fasa ut det under 1-2 veckor!
Citera
2020-09-14, 18:40
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Köp chrome (reservation för stavfel) på hälsokostaffären.
Fungerar faktiskt.

Skippa läsk med aspartam mm.
Varför ska man skippa läsk med aspartam?

OnT: Köp ett gäng tandpetare att drilla runt med i käften, fungerar mot sug i största allmänhet
Citera
2020-09-14, 18:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det anses vara säkert för friska individer med Aspartam, som är sötningsmedlet i läsken du nämner, att konsumera inom ADI-gränsen. Den är förövrigt satt med mycket god säkerhetsmarginal på 100, och den är satt på 40 mg/kg och dygn. Så din konsumtion på 6-7 liter/vecka är ingen fara i det avseendet.
Citera
2020-09-14, 18:51
Medlem
Jewclaw!

Du gör ju givetvis som du vill.
Aspartam var tidigare förbjudet för effekter...

Om det är sötsuget som du ville slippa liksom TS gav jag ett personligt råd.
Det är kanske okej att i stället konsumera syntetiska socker -substitut du får prova dig fram.
Senast redigerad av GodDog 2020-09-14 kl. 18:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in