2020-09-14, 19:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Sötsuget går inte att döda med light-drycker. En viss tillfredsställelse under de sekunder man dricker upplevs, men samma sekund som drycken är slut är sockersuget där. ..
Citera
2020-09-14, 20:10
Medlem
Köp krom som kosttillskott, det fungerar mot sötsug.
Ett annat gammalt kroppsbyggartrick är att ha kanel på maten.

Eller bara skippa socker/kolhydrater i princip helt och hållet. Det tar inte mer än 3 dygn att bli av med sötsuget och du kan äta allt annat så du behöver inte vara hungrig överhuvudtaget. Lightcolan får dig bara att vilja ha "socker" ännu mer.

Och för guds/jehova/allah/gubben i månen skull sluta drick lightläsk. Det är som att börja röka för att sluta med snuset. Din kropp tror att den får socker och gör sig redo för att ta emot det.
Istället så får du aspartam som omvandlas till bl.a. metanol och fenylalanin i kroppen. Du vet säkert vad de två är men om inte, googla och fundera sen på om du vill ha det i kroppen, oavsett hur lite det än är. Aspartam misstänks också motverka kroppens produktion av serotonin.

Oavsett vad diverse (ofta betalda) undersökningar säger så mår man skit av att dricka mycket "lightläsk". Man kan lägga på sig vätska utav bara helvete och de som dricker det i galna mängder får ibland alzheimerliknande syndrom.

Bara sluta med skiten, för din egen skull.
Citera
2020-09-14, 20:55
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har väldigt svårt att säga nej till choklad och Nutella. Väldigt, väldigt svårt.
Cola Zero/Pepsi Max hjälper ganska mycket, men jag dricker i snitt 6-7l per vecka.
Jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag har inte märkt några biverkningar.

Finns det några alternativ?
Behöver nämna att det måste vara fettfritt (eller iaf väldigt lågt med fett). Det är pga. att min kropp svarar inte bra på fettrik mat och jag får massa finnar.

Rostade mandlar är bra mot sötsug.

"Ersättningssocker" Zero/Max är inte bra alls, för vissa.
Försök sluta med läsken helt, du dricker på tok förmycket av skräpet.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Senast redigerad av ToorMan 2020-09-14 kl. 20:59.
Citera
2020-09-14, 20:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Rostade mandlar är bra mot sötsug.

"Ersättningssocker" Zero/Max är inte bra alls, kroppen kan inte hantera det, och blir till fett i kroppen.
Försök sluta med läsken helt, du dricker på tok förmycket av skräpet.

Alltså du kan ju inte bli tjock av inga kalorier?
Citera
2020-09-14, 21:02
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Alltså du kan ju inte bli tjock av inga kalorier?

Själklart inte. Det var fel av mig.
Blandade ihop olika saker

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...typ-2-diabetes
Citera
2020-09-14, 21:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Själklart inte. Det var fel av mig.
Blandade ihop olika saker

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...typ-2-diabetes

Aha.

Förr levde jag på lightläsk som bantningsmetod, man mådde inget vidare, men man blev smalare.
Citera
2020-09-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har väldigt svårt att säga nej till choklad och Nutella. Väldigt, väldigt svårt.
Cola Zero/Pepsi Max hjälper ganska mycket, men jag dricker i snitt 6-7l per vecka.
Jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag har inte märkt några biverkningar.

Finns det några alternativ?
Behöver nämna att det måste vara fettfritt (eller iaf väldigt lågt med fett). Det är pga. att min kropp svarar inte bra på fettrik mat och jag får massa finnar.

Det finns alternativ!
Tycker inte du ska ta bort chocklad eller nutella helt. Utan njut av det i måttlig mängd.
Ät en ordentlig näringsrik och nyttig måltid och om du är sugen på chocklad efteråt så ta någon ruta.
Samma sak med nutellan, unna dig en nutellamacka 1 eller 2 gånger i veckan.
Citera
2020-09-14, 22:14
Medlem
mr.demons avatar
Jag kör sockerfri Läkerol, Werthers original sockerfri. Och De Bron sokcerfri om godissuget blir för mycket. Vilket oftast kommer efter middag. Brukar räcka för mig med 2-3 godisar så dödar det suget för mig i alla fall.

De Bron ska vara helt sockerfritt. Men jag fan tvivlar, då det smakar precis som vanligt godis.
Citera
2020-09-14, 22:15
Medlem
MrMadoffs avatar
Ja jävlar vad mycket ljug/okunskap det förekommer i denna tråden! Ni som hävdar att aspartam orsakar allt från gud vet vad ni förespråkar här "stoppar serotonin produktion?" "kroppen känner inte skillnad på sötningsmedel och socker och skjuter igång med insulinet ändå?" "kroppen omvandlar aspartamet till gifter i kroppen osv?"
Det är dags att NI skyfflar på med lite källor som styrker era påståenden!! Finns inga som helst bevis för det ni påstår.

Okej nog om det nu ska jag svara på TS fråga. Lightdrycker är ett utmärkt komplement mot sockerdrycker men skulle inte säga att sötsuget blir mindre för det på kort sikt. Socker är en drog och det krävs en jävla karaktär för att sluta med skiten, och det kan ta flera veckor. Bästa är att gå cold turkey och enbart äta och dricka sånt som innehåller sötningsmedel för att motstå dina cravings. Här har du lite tips på saker: https://www.coop.se/handla/varor/ska...-7350021421432
Perfekt för att ersätta din nötkräm som du nämner att du inte kan motstå, detta komplement smakar bra lika och innehåller som sagt inget socker och därmed mindre kalorier men är långt ifrån kalorifritt..
https://www.apotea.se/healthyco-prot...CABEgJ1i_D_BwE
Denna smakar exakt som marabous vita choklad och innehåller heller inget socker..

Rekommenderar att du äter dessa istället för nutella som du gör nu och dricker cola zero/pepsi max allt detta tills du känner att sötsuget minskar och du avgiftat dig helt från sockret. Till slut kommer du knappt ha något sötsug kvar överhuvudtaget OM du äter hälsosamt i övrigt och får i dig alla mineraler och vitaminer din kropp behöver!

Lycka till
Citera
2020-09-15, 06:19
Medlem
enlevandemans avatar
Har druckit Pepsi-max sen drycken kom. Kan säga såhär. Det är inget farligt i mindre mängder, åtminstone för mig. Men man kan tillslut få svårt att kissa om man dricker större mängder. Jag drack cirka 6-8 burkar per dag. För något år sedan började problemen. Kunde inte få ut nåt trots jag var kissnödig och när jag tillslut fick ut nåt så kom kisset i portioner. Knepet var att sätta på kranen och då fick jag ut det mesta, men var fortfarande kissnödig.

Trodde jag hade förstorad prostata. Nej, det hade jag inte och direkt jag slutade dricka så mycket återgick kissandet till det normala. Har försökt dricka mycket pepsimax igen och då uppstår exakt samma sak. Misstänker aspartamen. Blir ju säkert inte så för alla, men efter mycket intag fick iaf jag tillslut detta problem. Är i medelåldern. Så länge jag håller mig till max 1-2 burkar om dan så är det 0 problem iaf.

Edit: Tack för tipset Mr. Madoff, beställde flera såna där vit choklad utan socker. 😋
Senast redigerad av enlevandeman 2020-09-15 kl. 06:27.
Citera
2020-09-15, 10:59
Medlem
Revelationss avatar
Mycket intressant man fick läsa. Tack alla.
Det verkar som att det är dags att prova Krom.

Jag är inte överviktig eller har dålig hälsa. Håller mig aktiv och har smal vältränad kropp med 21.5 BMI. Har svårt att gå upp i vikt även när jag överkonsumerar pannkakor med Nutella.

Jag har alltid haft svårt att dricka cola/pepsi (även sockerfri) och samtidigt äta tårta, choklad eller något annat som innehåller socker. Det blir för mycket för mig (och troligtvis de flesta andra). Därför dödar läsk min sötsug. 2-3 burkar sockerfri pepsi per dag + proteindryck så är jag inte längre sugen på socker under dagen.

Någon nämnde hål i tänderna och tandsten. Jag är sällan hos tandläkaren, men tandsten får jag mycket av (som jag själv rensar bort).
Citera
2020-09-15, 11:32
Medlem
bobo909s avatar
Om du känner att du måste ersätta choklad och annat skit varje dag, är du ämnad till att misslyckas.. Sockerabstinens håller max i sig i en-två veckor beroende på hur mkt skit du ätit och under hur lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in