• 1
  • 2
2020-09-13, 17:49
Medlem
Jag, eller ja, min kompis har slarvat bort nyckeln till min Mercedes w203 01, C-klass. Detta är den enda nyckeln som finns, som jag dumt nog förlitade mig på att låna ut. Misstänker att nyckeln blivit stulen då han haft folk i bilen samma natt som nyckeln försvann, då den låg i handsfaket i hans bil. Han få ju såklart stå för kostnader. Vad behöver bytas, hur löser man detta? Kommer ju inte ens in i bilen då den är låst.. Och framför allt, vad kommer det kosta? Antar att det inte blir särskilt billigt..
Citera
2020-09-13, 18:01
Moderator
Tystnads avatar
Du får nog helt enkelt Be larmtjänst bärgar den till närmaste auktoriserad Mercedes verkstad, samt öppna dörrarna på den.

Sedan få Mercedes verkstaden med hjälp av bilens uppgifter och typplåt beställa en ny nyckel från tillverkaren i Tyskland

Varit med om liknande fast var en Reunalt , nyckel fick beställas från Frankrike.

Dyrt som fan var det, tror bara nyckeln inklusive programmeringen som måste göras av verkstaden när den kommer från tillverkaren så låg det på 5000-7000 kr (några år bakåt så jag minns inte exakt siffra)
Citera
2020-09-13, 18:18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Vart bor du?
Exempelvis kan A6 Larm & Lås i Jönköping hjälpa dig om du bor i Småland.
Citera
2020-09-13, 18:25
Medlem
En ny nyckel kan kosta allt mellan 4-9000 kr. Vet inte var Mercedes ligger i pris (gissar på det övre segmentet). De kodar om nycklarna och gör de gamla nycklarna obrukbara, och det ligger ju i ditt intresse då det bör finnas två vanliga nycklar och en servicenyckel som nu är försvunna.

Sedan bilbärgning till verkstad som också kostar såklart. Svårt för oss att veta hur långt du har till verkstaden och vilken bärgningsfirma du anlitar.

Jävla klantig polare du har !
Citera
2020-09-13, 18:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat från mb sida:

Pris ny nyckel Mercedes
att dom inte reparerar utan att man måste köpa en ny nyckel för oförskämda 4000 kr.. Således är tipset att låsa/ låsa upp sparsamt så batterierna inte tar slut.. alternativt bita ihop och betala 4000 kr för en grej som kostar några tior att tillverka.

Slut citat.

Mao dyrt o kostsamt.
Citera
2020-09-13, 18:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du får nog helt enkelt Be larmtjänst bärgar den till närmaste auktoriserad Mercedes verkstad, samt öppna dörrarna på den.

Sedan få Mercedes verkstaden med hjälp av bilens uppgifter och typplåt beställa en ny nyckel från tillverkaren i Tyskland

Varit med om liknande fast var en Reunalt , nyckel fick beställas från Frankrike.

Dyrt som fan var det, tror bara nyckeln inklusive programmeringen som måste göras av verkstaden när den kommer från tillverkaren så låg det på 5000-7000 kr (några år bakåt så jag minns inte exakt siffra)
Går väl att koda om dosor även i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Citat från mb sida:

Pris ny nyckel Mercedes
att dom inte reparerar utan att man måste köpa en ny nyckel för oförskämda 4000 kr.. Således är tipset att låsa/ låsa upp sparsamt så batterierna inte tar slut.. alternativt bita ihop och betala 4000 kr för en grej som kostar några tior att tillverka.

Slut citat.

Mao dyrt o kostsamt.
I det korta loppet (märk ord) så har det nog kostat betydligt mycket mer att utveckla den kod som används industriellt. Inte för att jag tror att dem kastar in helt ny kod för varje nyckel, så är det ändå en administrativ summa som krävs, men ja - dem går nog några miljoner plus på nyckelkodning.
Senast redigerad av GoUoD 2020-09-13 kl. 18:50.
Citera
2020-09-13, 18:50
Medlem
duden83s avatar
kan detta hjälpa dig kom in i bilen iallafall:
https://youtu.be/r3skRToDheM?t=79

Då kan du ju ta dig in genom bakluckan till in i bilen tänker jag.
om det hjälper på något sätt..
Senast redigerad av duden83 2020-09-13 kl. 18:58.
Citera
2020-09-13, 18:51
Medlem
TeEsErs avatar
Kolla din och hans försäkringar. Det finns bilförsäkringar (helförsäkring) som täcker tappad nyckel till ganska låg självrisk.
Citera
2020-09-13, 19:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Går väl att koda om dosor även i Sverige?

I det korta loppet (märk ord) så har det nog kostat betydligt mycket mer att utveckla den kod som används industriellt. Inte för att jag tror att dem kastar in helt ny kod för varje nyckel, så är det ändå en administrativ summa som krävs, men ja - dem går nog några miljoner plus på nyckelkodning.

I mitt fall (Renualt) kunde endast tillverkaren ta fram kodad nyckel.

Nyckeln kom kodad från Frankrike men sen måste bilen kodas till nyckeln som jag fattade det och det gjorde dom ju här i Sverige på verkstaden.
Citera
2020-09-13, 20:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför ska du ta reda på vad det kostar, borde inte din "vän" göra det?
Citera
2020-09-13, 20:27
Medlem
Ta hjälp av en Mercedes-verkstad. Till vissa bilar går nycklar att beställa mha chassinummer, men inte alls säkert att det är gångbart, dock bästa sättet att få veta vilken metod som är möjlig till bilen ifråga.
Citera
2020-09-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
En ny nyckel kan kosta allt mellan 4-9000 kr. Vet inte var Mercedes ligger i pris (gissar på det övre segmentet). De kodar om nycklarna och gör de gamla nycklarna obrukbara, och det ligger ju i ditt intresse då det bör finnas två vanliga nycklar och en servicenyckel som nu är försvunna.

Sedan bilbärgning till verkstad som också kostar såklart. Svårt för oss att veta hur långt du har till verkstaden och vilken bärgningsfirma du anlitar.

Jävla klantig polare du har !
Två nycklar är vad som medföljer en MB som ny, ingen "servicenyckel" av något slag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in