Citat:
Ursprungligen postat av
Backflashorggg
Vad gör jag?
Om du vill göra slut så gör det ärligt och direkt. Inga omskrivningar eller över dagar utdragna samtal.
Det enda det gör är att hon mår sämre.
Ha samtalet hemma hos henne så du kan gå därifrån när det är över och inte behöver kasta ut en klängande gråtande flicka.
Det räcker med att vid passande tillfälle säga ”Vi måste prata…” det är den universellt vedertagna inledningen för att ”nu ska jag göra slut” och ger henne någon minut att samla ihop sig på.
Se till att vara avslappnad under det samtalet. Låt henne komma till tals och lyssna på henne och svara på hennes frågor utan krusiduller och omständiga svar.
Du börjar med ”Jag vill göra slut”.
Sedan något i stil med ”Jag har inte några känslor för dig längre. Det har känts så här en tid och jag har försökt att jobba med mig själv, men kommit fram till att det inte hjälper.”
Gå inte in på sådant som hon kan göra något åt.
Därefter lyssnar du på henne. Ge inte efter för böner och känslomässiga argument eller gråt eller ilska.
Tillåt henne att vara arg på dig.
Avsluta med att ni bör vara ifrån varandra en tid, men senare förstås kanske kan vara vänner.
Sedan lämnar du henne och om hon hör av sig så svarar du artigt, men lite mer kyligt än du brukar. Gå inte in i argumentation över sms, mess eller dylikt.
Behövs det så blockerar ni varandra på diverse medier en tid.
Om du däremot inte vill göra slut, utan faktiskt vill lösa de problem du tar upp som får dig att känna dig instängd och trängd så ska du förstås ge henne en chans att ge dig det utrymme du behöver.
Men, blanda inte ihop dessa båda samtal och inte några hot om att om hon inte ändrar sig kommer du göra slut eller dylikt om ni har det samtalet.
Då sätter du en press på henne att förändra sig utan att hon kanske verkligen vill det och då kommer hon inte bara vara upprörd över att du senare gjorde slut utan också ”hata” dig för att du fick henne att gå på knä och må dåligt under en lång tid och sen alltså gjorde slut i alla fall