Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-09, 06:11
  #1
Medlem
Hej!

Har fått en golfboll högst upp mellan revbenen, den är halvmjuk och svampig och lite öm när man tar på den. Oftast är det lungt men ibland fastnar mat i bollen och det gör jävligt ont och är obehagligt tills jag dricker och spolar rent bollen.

Har även ofta halsbränna och huvudvärk.

Vad kan det vara? Min vårdcentral har inga tider alls och känns överdrivet att åka in och störa på sjukhus nu i coronatider.
Citera
2020-09-09, 06:23
  #2
Medlem
1. Ålder och kön - Man, 34

2. Symptom
a) Vilka symptom finns? - Boll mellan revben, mat fastnar, svårt att svälja utan dricka, gasig, halsbränna, smärta.
b) När började symptomen? - Vet ej, har haft bollen och halsbränna länge men trodde alla hade en sån mellan revbenen. Kopplade att det kan vara nått fel när jag ätit på natten och lagt mig utan att dricka och vaknade med extrem smärta i bollen som försvann när jag drack.
c) Har symptomen förändrats sedan de började? - Ja, blivit värre
d) Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet? - Nej
e) Finns det någon faktor som ökar symptomen? - Äta utan att skölja ner maten
f) Finns det någon faktor som minskar symptomen? - Dricka
g) Feber? - Nej
h) Har någon i din närhet (haft) liknande symptom? - Nej

3. Har du några kända sjukdomar? - Nej

4. Har du tidigare haft några sjukdomar? Skador? Operationer? - Nej

5. Tar du några läkemedel (inkl. receptfria)? Eller kosttillskott? - D-vitamin och multivitamin

6. Röker du? (Framförallt om symptom från luftvägar eller hjärta-kärl.). - Nej

7. Allergier? - Kiwi

8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt? - Kiwi
Citera
2020-09-09, 07:27
  #3
Medlem
lfhs avatar
För att förtydliga, du har alltså inte varit på en golfbana och blivit träffad av en faktiskt golfboll. Utan känner en klump i kroppen i storlek av en golfboll?

Självklart måste du åka in på momangen, det kan ju vara en tumör i värsta fall och då sjunker din överlevnadschans ju mer du väntar.
Citera
2020-09-09, 07:59
  #4
Medlem
Bluebeast72s avatar
Två möjligheter, tumör i värsta fall, i bästa fall fettknuta. Kolla omg med vårdcentral, ring idag snälla för din egen skull. Lycka till vännen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback