Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-05, 13:51
  #1
Medlem
Jag har haft några enstaka extraslag genom åren sedan 20 års ålder (jag är 40 nu). Förra hösten fick jag uppleva konstanta extraslag under flera timmars tid varav många direkt efter varandra och blev inlagd på sjukhus. Extraslagen slutade lika plötsligt som dom startade vid detta tillfälle. Dom har undersökt mitt hjärta grundligt men hittar inga fel på mitt hjärta. Jag har ätit bisoprolol 2,5mg i ett år och har inte märkt av så många extraslag. Nu för några dagar sedan har det dragit igång igen med 10 extra slag per minut ungefär och det ger sig inte. Någon som har erfarenheter av ventrikulära extraslag här? Vad triggar era och hur får ni dom att sluta?
__________________
Senast redigerad av TommyTuffing 2020-09-05 kl. 14:37.
Citera
2020-09-05, 14:25
  #2
Avstängd
Chloemmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTuffing
Jag har haft några enstaka extraslag genom åren sedan 20 års ålder (jag är 40 nu). Förra hösten fick jag uppleva konstanta extraslag under flera timmars tid varav många direkt efter varandra och blev inlagd på sjukhus. Extraslagen slutade lika plötsligt som dom startade vid detta tillfälle. Dom har undersökt mitt hjärta grundligt men hittar inga fel på mitt hjärta. Jag har ätit bisoprolol 2,5mg i ett år och har inte märkt av så många extraslag. Nu för några dagar sedan har det dragit igång igen med 10 extra slag per minut ungefär och det ger sig inte. Någon som har erfarenheter av ventrikulära extraslag här? Vad triggar era och hur får ni dom att sluta?

https://www.dropbox.com/s/cf2ygs0tcbcke8c/EKG.jpg?dl=0

Magnesiumtillskott

Min vän har var 3 slag extraslag dygnet runt året om. Sjukt obehagligt när man känner på hennes puls 🤣

Btw man ser ditt för och efternamn på bilden
Citera
2020-09-05, 14:48
  #3
Medlem
Jag äter extra magnesium morgon och kväll. Verkar inte fungera denna gången. Då måste hon ha haft så hela livet i princip? Mitt har börjat helt plötsligt. Jag är ovan vid detta. Jag trodde jag hade klippt bort mina personliga data från EKGt.. Kunde själv inte hitta mitt namn men jag tog bort bilden
Citera
2020-09-05, 15:23
  #4
Avstängd
Chloemmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTuffing
Jag äter extra magnesium morgon och kväll. Verkar inte fungera denna gången. Då måste hon ha haft så hela livet i princip? Mitt har börjat helt plötsligt. Jag är ovan vid detta. Jag trodde jag hade klippt bort mina personliga data från EKGt.. Kunde själv inte hitta mitt namn men jag tog bort bilden

Okej bra. Jag fick också så ibland. Det är väldigt jobbigt och ganska obehagligt.

Om du har Facebook rekommenderar jag att du blir medlem i en grupp som heter arytmi när hjärtat inte är en vän.

Där är det väldigt många med liknande problem som dig och många tips. Vissa sa att när det började så drack dom en sked med salt? Och det försvann ganska direkt. Många testade och det fungerade för dom Med. Men läs isåfall mer om det där innan du testar. Jag förstår inte varför det skulle hjälpa.
Citera
2020-09-05, 16:29
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Kaliumbrist kan vara en orsak. Kaliumbrist kan fås av mediciner. Kalium finns i bananer, lax, avocado.
Andra ämnesbrister finns hos andra personer
Arytmi är obehagligt, vanligt och ofarligt. jaja, inte alltid, men oftast för en i övrigt frisk person.
Det som triggar mina arytmier är vila (!) vid paroxysmal supraventrikulär takykardi. Efter stress, men inte i direkt anslutning till den utan vid insomningen. Fruktansvärt.
För övriga arytmier - dels oregelbundenhet, dels snabbhet - i förmaken är det snus, stress, alkohol vilka i sig gör att kamrarna också får ojämna slag ibland.
Hur gör jag?
1. Struntar i det
2. Käkar Seloken vid behov - ej depot - för att häva arytmien om den håller på mer än en timme
3. Håller koll på mina blodvärden minst en gång per år och vad jag äter.
4. Minskar koffeinintaget.
5. Minska intaget av Ginseng: minskar inte arytmier så mycket, men snabba pulspåslag minskar - vilopuls på 90 är jobbigt.
Citera
2020-09-05, 18:23
  #6
Medlem
Chloemmm: Tack för tipset. Jag har ansökt om att få bli med i den facebookgruppen. Ja, det där med saltet låter knepigt... jag får forska vidare lite i det där. Det låter ju för bra för att vara sant.

Riddarhuset: Tack för tips! Nr 1 har jag jättesvårt att göra. Men om det inte slutar så kanske det blir lättare med tiden om man vänjer sig. Nr 2: Undra om seloklen är bra mot ventrikulära extraslag? Nr 3 Går du till VC och kollar dig eller blir du kallad för kontroll från någon avdelning? Nr 4 Har slutat med kaffe för länge sedan. Dricker även sparsamt med Coca cola.
Citera
2020-09-06, 09:15
  #7
Medlem
Så länge det inte går över i flimmer lär ingen göra nåt. Men ändrar extraslagen beteende och ökar i frekvens fråga läkaren. Obehandad flimmer kan bli permanent.
Citera
2020-09-07, 20:28
  #8
Avstängd
Chloemmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTuffing
Chloemmm: Tack för tipset. Jag har ansökt om att få bli med i den facebookgruppen. Ja, det där med saltet låter knepigt... jag får forska vidare lite i det där. Det låter ju för bra för att vara sant.

Riddarhuset: Tack för tips! Nr 1 har jag jättesvårt att göra. Men om det inte slutar så kanske det blir lättare med tiden om man vänjer sig. Nr 2: Undra om seloklen är bra mot ventrikulära extraslag? Nr 3 Går du till VC och kollar dig eller blir du kallad för kontroll från någon avdelning? Nr 4 Har slutat med kaffe för länge sedan. Dricker även sparsamt med Coca cola.


Har du kommit in i gruppen?
Citera
2020-09-08, 19:01
  #9
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTuffing
Jag har haft några enstaka extraslag genom åren sedan 20 års ålder (jag är 40 nu). Förra hösten fick jag uppleva konstanta extraslag under flera timmars tid varav många direkt efter varandra och blev inlagd på sjukhus. Extraslagen slutade lika plötsligt som dom startade vid detta tillfälle. Dom har undersökt mitt hjärta grundligt men hittar inga fel på mitt hjärta. Jag har ätit bisoprolol 2,5mg i ett år och har inte märkt av så många extraslag. Nu för några dagar sedan har det dragit igång igen med 10 extra slag per minut ungefär och det ger sig inte. Någon som har erfarenheter av ventrikulära extraslag här? Vad triggar era och hur får ni dom att sluta?

Har du märkt om extraslagen kommer vid speciella tillfällen? T. ex om du står, sitter eller ligger ner?
Citera
2020-09-09, 10:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har du kommit in i gruppen?
Japp! Tack för tipset!
Citera
2020-09-09, 10:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kaliumbrist kan vara en orsak. Kaliumbrist kan fås av mediciner. Kalium finns i bananer, lax, avocado.
Andra ämnesbrister finns hos andra personer
Arytmi är obehagligt, vanligt och ofarligt. jaja, inte alltid, men oftast för en i övrigt frisk person.
Det som triggar mina arytmier är vila (!) vid paroxysmal supraventrikulär takykardi. Efter stress, men inte i direkt anslutning till den utan vid insomningen. Fruktansvärt.
För övriga arytmier - dels oregelbundenhet, dels snabbhet - i förmaken är det snus, stress, alkohol vilka i sig gör att kamrarna också får ojämna slag ibland.
Hur gör jag?
1. Struntar i det
2. Käkar Seloken vid behov - ej depot - för att häva arytmien om den håller på mer än en timme
3. Håller koll på mina blodvärden minst en gång per år och vad jag äter.
4. Minskar koffeinintaget.
5. Minska intaget av Ginseng: minskar inte arytmier så mycket, men snabba pulspåslag minskar - vilopuls på 90 är jobbigt.

Tack för tips! Nr 1 har jag jättesvårt att göra. Men om det inte slutar så kanske det blir lättare med tiden om man vänjer sig. Nr 2: Undra om seloklen är bra mot ventrikulära extraslag? Nr 3 Går du till VC och kollar dig eller blir du kallad för kontroll från någon avdelning? Nr 4 Har slutat med kaffe för länge sedan. Dricker även sparsamt med Coca cola.
Citera
2020-09-09, 10:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har du märkt om extraslagen kommer vid speciella tillfällen? T. ex om du står, sitter eller ligger ner?

Tidigare har det mest varit när jag ska sova men nu är dom där hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback