Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-05, 11:19
  #1
Medlem
Hej!

Har varit ute och vandrat några dagar utan tillgång till dusch. Har varit såpass äcklig att jag inte ens sköljt av mig längst vattenlederna.

Vilket tar mig till frågan. När jag låg i mitt tält kliade det i mittgången, det vill säga mellan röven och pungen och lukten från mina fingrar påminner om den lukten som osar i turkbutiker, eller taxibilar som körs av just araber.

Jag är nyfiken på just lukten. Hur den kan bli så stark och verkligen bli så traditionellt arabisk?
Jag tror inte araber kliar sig i röven hela tiden, och visst duschar araber precis som alla andra.

Varför blir det en sådan doft?

Antirasister och trolltyg kan hålla sig borta. Detta är en seriös trådstart.
2020-09-05, 11:25
  #2
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Svett luktar väl olika.
Svarta har en fränare svettlukt, tror jag.
Asiater är för oss vita luktfria.
Mina erfarenheter iallafall.
En svart luktar alltid litet illa för mig, medans en Japan inte luktar något alls, trots att han är skitig.
2020-09-05, 11:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Svett luktar väl olika.
Svarta har en fränare svettlukt, tror jag.
Asiater är för oss vita luktfria.
Mina erfarenheter iallafall.
En svart luktar alltid litet illa för mig, medans en Japan inte luktar något alls, trots att han är skitig.

Det är jag väl medveten om, men varför? Vi alla är ju för fan lika - biologiskt - sägs det.

Kanske handlar om att skolan inte gav ut rätt information när jag var liten då?

Kryddargumentet saknas nu.
2020-09-05, 11:32
  #4
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det är jag väl medveten om, men varför? Vi alla är ju för fan lika - biologiskt - sägs det.

Kanske handlar om att skolan inte gav ut rätt information när jag var liten då?

Kryddargumentet saknas nu.
Thailändare äter mycket kryddor, men dom luktar inte illa.
Indier är det tvärtom med.
2020-09-05, 11:34
  #5
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Hej!

Har varit ute och vandrat några dagar utan tillgång till dusch. Har varit såpass äcklig att jag inte ens sköljt av mig längst vattenlederna.

Vilket tar mig till frågan. När jag låg i mitt tält kliade det i mittgången, det vill säga mellan röven och pungen och lukten från mina fingrar påminner om den lukten som osar i turkbutiker, eller taxibilar som körs av just araber.

Jag är nyfiken på just lukten. Hur den kan bli så stark och verkligen bli så traditionellt arabisk?
Jag tror inte araber kliar sig i röven hela tiden, och visst duschar araber precis som alla andra.

Varför blir det en sådan doft?

Antirasister och trolltyg kan hålla sig borta. Detta är en seriös trådstart.

Jag känner helt enkelt inte igen det du skriver. Har aldrig tänkt på att det skulle lukta röv i taxibilar eller i arabiska butiker.
2020-09-05, 11:36
  #6
Moderator
Ancistruss avatar
Bara en gissning.

Då vi äter olika mat vilket ger det lite olika utandningsluft. Om man dessutom vistas i rum där mat lagas fastnar lite lukt på kläderna. Människor med olika matkulturer luktar därför lite olika.

För parfymer vill jag påminna mig att våra västerländska består av mycket alkohol. I t.ex. MENA använder de istället ofta oljor i parfymerna. Kanske detta påverkar också?
2020-09-05, 11:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag känner helt enkelt inte igen det du skriver. Har aldrig tänkt på att det skulle lukta röv i taxibilar eller i arabiska butiker.

Klart du inte gör. Det är bara att läsa dina tidigare trådar så förstår man att du har svårt att vara objektiv.

Det är så, det är inget varken du eller jag kan påverka. Det luktar röv där. Är det din lukt? Är det arabernas lukt? Varför luktar det? Det vet jag inte, annars hade jag inte startat tråden.
Tråden finns för att diskutera lukten.

Jag skulle aldrig förneka att din mammas mjällschampo luktar illa. Det vore bara elakt.
2020-09-05, 11:40
  #8
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Klart du inte gör. Det är bara att läsa dina tidigare trådar så förstår man att du har svårt att vara objektiv.

Det är så, det är inget varken du eller jag kan påverka. Det luktar röv där. Är det din lukt? Är det arabernas lukt? Varför luktar det? Det vet jag inte, annars hade jag inte startat tråden.
Tråden finns för att diskutera lukten.

Jag skulle aldrig förneka att din mammas mjällschampo luktar illa. Det vore bara elakt.
Araber luktar stjärt helt enkelt. Antingen det eller falafel.
2020-09-05, 11:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Araber luktar stjärt helt enkelt. Antingen det eller falafel.

Vore tacksam om du inte bara konstaterade det jag redan skrivit, utan förklarade för mig varför det är så.

Du som varit med här sedan min barndom brukar ha inlägg av substans.
2020-09-05, 11:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Svett luktar väl olika.
Svarta har en fränare svettlukt, tror jag.
Asiater är för oss vita luktfria.
Mina erfarenheter iallafall.
En svart luktar alltid litet illa för mig, medans en Japan inte luktar något alls, trots att han är skitig.
Det är väl på grund av starka kryddor som man kan få starka dofter ifrån svetten. Annars kan det också vara bakterier. För i själva vätskan skall det inte lukta något egentligen, så vida man inte stoppar i sig mängder av starka kryddor och kanske annat som man häller i maten?
2020-09-05, 11:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Svett luktar väl olika.
Svarta har en fränare svettlukt, tror jag.
Asiater är för oss vita luktfria.
Mina erfarenheter iallafall.
En svart luktar alltid litet illa för mig, medans en Japan inte luktar något alls, trots att han är skitig.

Ja, asiater har en genetisk variant som gör deras svett betydligt mindre illaluktande.
Det påvisar ju bara att det är biologiska skillnader mellan folkslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bara en gissning.

Då vi äter olika mat vilket ger det lite olika utandningsluft. Om man dessutom vistas i rum där mat lagas fastnar lite lukt på kläderna. Människor med olika matkulturer luktar därför lite olika.

För parfymer vill jag påminna mig att våra västerländska består av mycket alkohol. I t.ex. MENA använder de istället ofta oljor i parfymerna. Kanske detta påverkar också?

Så du menar att alla kan lukta så, bara man ändrar sina matvanor? Se gärna inlägget ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det är väl på grund av starka kryddor som man kan få starka dofter ifrån svetten. Annars kan det också vara bakterier. För i själva vätskan skall det inte lukta något egentligen, så vida man inte stoppar i sig mängder av starka kryddor och kanske annat som man häller i maten?

Kryddteorin är död. Läs om mikrobiell ekologi.
2020-09-05, 11:56
  #12
Medlem
MrRainess avatar
Jag tror på en djup nedärvd mänsklig essens. Att vi med alla våra sinnen uppfattar vår omvärld, kategoriserar och sorterar för att bättre kunna undvika potentiella faror och hot. Människor från en annan stam än den egna uppfattas som främmande, och det inte enbart åt det visuella hållet. Jag har haft förmånen att resa en del i mitt yrkesliv. även jag har funderat över och kommit till liknande slutsatser om människors lukt. De som är mest olika oss luktar värst.

Intressanta observationer: Iranier (ljusa sådana) luktar "bättre" än araber, thai/viet luktar bättre än kineser, snygga människor bättre än fula. Vänstertjejer (och hens eller vad fan dom kallar sig) luktar illa.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback