Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
Det enda som bör vara relevant i den här diskussionen är det upplevda jaget. Låt oss säga att medvetandet är just en illusion som det förmodligen är. Skitsamma om jag upphör vid döden om jag likt förbannat upplever via en annan livsform på en annan planet i en annat universum i en helt annan tid efter mitt nuvarande liv. Det är just illusionen att uppleva som är det intressanta enligt mig. Att identifiera sig med sina atomer som är helt identiska med andra atomer känns för mig som nonsens. Det finns inget i mina atomer som särskiljer sig från någon annans. Och som du är inne på så förnyas kroppens celler. Det "magiska" och det som bevaras är upplevelsen som uppstår av hjärnaktiviteten och dess kontinuitet.
Mjo det är en intressant sak att tänka på.
Det är ju tanken på om du är kopplad till din nuvarande "process" som är det intressanta.
Dvs om du är din process.
Skulle man starta en exakt likadan process, så skulle det inte vara du.
Det är just det läskiga med att ex föra över sitt medvetande till en dator.
En ny klon av din process skulle startas, men vi är förevigt strandade i vår egen process.
Och att föra över den skulle nog inte gå.
Atomer byts ut, men jaget är bundet till processen.
Byter man ut processen så är det inte längre du, du dog eftersom du var den förra processen.
Detta starta dock en diskution om någon dör under en kort period, och sedan återupplivas, är detta samma process.