Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
Tro mig jag har tänkt på det här för mycket för mitt eget bästa och har vandrat mellan olika alternativ. Precis som att det är ett antagande att inget händer efter att ens medvetande upphör, är det ett antagande att man "vaknar igen". Jag utesluter absolut inte det sistnämnda, och ibland lutar jag åt det. Men samtidigt inser jag att jag inte kan förstå icke-existens på allvar eftersom jag existerar.
Jag är fullt medveten om att allt det som utgör "mig" är biologi, illusion, kalla det vad du vill. Och det s.k. opersonliga medvetandet behöver inte vara en del av mitt sanna jag. Det KAN vara det, men det behöver inte vara det. Det är okänt territorium oavsett hur mycket "upplysta personer" vägrar kännas vid det.
Och jag tycker att många, dig inkluderad, är för fäst vid existensen. Vilket är tydligt när du skriver
"Vi har faktiskt facit i hand som säger att det är möjligt att födas ur ingenting."
Du behandlar "ingenting" som om det vore något, vilket det inte är. Och det är just detta som så många inte förstår, och högst troligen aldrig någonsin kan förstå då vi existerar, vilket gör oss partiska. Du existerade inte före din nuvarande existens, och det fanns ingen "potential" som "väntade" på att födas. Inget sådant existerar eftersom intet inte existerar. Det går således inte att säga "före min födelse så var jag ingenting", nej det är endast en lek med ord och språklig förvirring.
Nej du kanske inte förstår icke-existens eftersom det inte existerar.
Icke existens är en fantasi som människan har skapat.
Ett synonym för medvetande är existens.
Det kanske då blir lättare att förstå vad jag menar med opersonligt medvetande.
Ditt sanna jag, vad du än tycker att det är, och dina tankar o.s.v.
existerar, på samma sätt som för alla andra. Existensen är det opersonliga.
Jag behandlar inte ingenting som något.
Jag anser också att ingenting inte finns. Det är en fantasi som folk har. Inget kan komma ur inget.
Jag försöker bara förklara för materialister/fysikalister ur deras synvinkel "hur något har uppkommit ur inget." Försöker få dem att inse hur dumt det är.
Det är de som tror på ingenting, inte jag.
Att du säger att ingenting inte finns bekräftar bara det som jag har sagt och säger, alltså att den ultimata existensen/medvetandet är evigt.
Jo det fanns minst en potential innan jag föddes, så att säga.
Annars skulle jag inte vara medveten just nu. Facit i hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
Visst det är sant att man kan ha upplevt saker men att man inte minns, men när man blir nersövd vid operation t.ex. så upphör verkligen medvetandet, och då upplever man ingenting. Inte ens drömmar. Tiden stannar och det känns som att ingen tid har passerat när man vaknar senare.
Min poäng var väl snarare att ens medvetande inte är så "untouchable" som en del vill få det att verka. Och om jag vet att mitt medvetande helt kan upphöra under narkos eller under andra omständigheter, så känns det långsökt att samma inte skulle hända när min hjärna helt upphör. Det som gör att jag inte köper NDE-historier är hur kristna menar att de såg Jesus osv, vilket är ett tydligt tecken för mig att de snarare ser det de vill se.
"Och om jag vet att mitt medvetande helt kan upphöra under narkos eller under andra omständigheter"
Du förnekar din egna upplevelse. Ur ditt egna perspektiv upplevde du aldrig att ditt medvetande upphörde.
Misstaget som du gör är att efter att du har vaknat upp så kollar du på klockan och tänker: "Oj, jag var visst medvetslös under 2 timmar". Samt lyssnar på folk som säger att du var medvetslös under 2 timmar.
Då gör du antagandet "Aha, jag upplevde medvetslöshet, alltså finns medvetslöshet."
Men det är bara en berättelse som du och andra berättar.
Din egna, råa, riktiga upplevelse var att du aldrig blev medvetslös.
Jag har själv blivit nersövd vid operation och det gjorde mig mer övertygad än någonsin om att jag har rätt.
"så känns det långsökt att samma inte skulle hända när min hjärna helt upphör."
Din hjärna var upphörd innan du föddes. Du hade ingen hjärna.
Ändå blev du medveten.
Facit i hand.