2020-09-04, 20:40
Hej,

Innan jag föddes för 20 år sedan så var jag "inget", menar vissa. När jag dör om säg, 70 år så kommer jag vara i samma stadie som jag var innan jag föddes. Dvs, det är svart och tomt.

Om man hamnar i samma STADIE när man dör som man var i innan man föddes. Varför skulle inte detta kunna ge upphov till att det finns förutsättningar att man får uppleva ett liv igen nånstans i universum?

Ge mig tankar/åsikter på detta!
Citera
2020-09-04, 20:41
Medlem
Du är ju uppbyggd av atomer, innan du var du var dina atomer något annat . Så i ditt nästa ”liv ” kanske du är en gurka eller en råtta. Materia kan ju inte raderas bara omvandlas.
Citera
2020-09-04, 20:49
Medlem
Jag vill gärna tro att jag kommer att få träffa nära och kära på andra sidan när jag dör och sen bli född på nytt, i en bra familj. Och få ett kul liv.

Att det kanske inte är helt logiskt behöver vi ju inte fundera så mycket på. Men det känns bra att tro på det så då får det bli så
Citera
2020-09-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag vill gärna tro att jag kommer att få träffa nära och kära på andra sidan när jag dör och sen bli född på nytt, i en bra familj. Och få ett kul liv.

Att det kanske inte är helt logiskt behöver vi ju inte fundera så mycket på. Men det känns bra att tro på det så då får det bli så
Kan ju vara så att du kommer få leva detta livet igen på repeat.
Citera
Medlem
TetraQuarks avatar
Har du några minnen av vem du var innan du föddes denna gång?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Har du några minnen av vem du var innan du föddes denna gång?
Låter som du vet att återfödelse är ett faktum.
Citera
2020-09-04, 21:06
Medlem
”Inget” är varken svart eller tomt.
Citera
2020-09-04, 21:15
Medlem
Du kan hitta svaret i djup meditation eller med psykedeliska substanser (inget att leka med).
Citera
2020-09-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttprutten
Kan ju vara så att du kommer få leva detta livet igen på repeat.

Inte på repeat. Jo, mina barn vill jag ha in repeat. Så de får gärna hända igen. Annars hade det varit kul att pröva andra val - i de valsituationer man haft. Om man gjort andra val, vad hade hänt, vilka skulle man träffat i stället etc.
Senast redigerad av Tissetiss 2020-09-04 kl. 21:38.
Citera
2020-09-04, 21:42
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Innan jag föddes för 20 år sedan så var jag "inget", menar vissa. När jag dör om säg, 70 år så kommer jag vara i samma stadie som jag var innan jag föddes. Dvs, det är svart och tomt.

Om man hamnar i samma STADIE när man dör som man var i innan man föddes. Varför skulle inte detta kunna ge upphov till att det finns förutsättningar att man får uppleva ett liv igen nånstans i universum?

Ge mig tankar/åsikter på detta!
Är du säker på att du är nånting nu? Jag menar, "du" skulle ju kunna vara resultatet av en serie inlärda minnen i en hjärna som sedan bara försvinner. Lite som bilder (som lagras lokalt) på en telefon som man bränner upp. Bilderna har aldrig funnits innan man tog dem, och när telefonen är borta så finns de inte längre, så de är i samma stadie, men de kommer ändå inte återuppstå på nån annan plats i universum.
Citera
2020-09-04, 21:42
Citat:
Ursprungligen postat av Qwrekt
Du är ju uppbyggd av atomer, innan du var du var dina atomer något annat . Så i ditt nästa ”liv ” kanske du är en gurka eller en råtta. Materia kan ju inte raderas bara omvandlas.

Lite så jag tänker, även om det inte är du som är i "ditt" nästa liv. "Du" har ingenting med människan "du" är i nästa liv. Typ.
Citera
2020-09-04, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Jo, det är en intressant tanke men tror mer på att man blir något annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in