2020-09-04, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Har du några minnen av vem du var innan du föddes denna gång?

Man har inga minnen eftersom man inte är samma människa. Varför skulle jag komma ihåg något av "Britta" som dog på 90-talet? Jag var inte henne!
Om jag var inget innan jag föddes. Så varför skulle jag inte kunna bli en ny människa då jag är i exakt samma läge som innan födseln?
Citera
2020-09-04, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av Muttprutten
Låter som du vet att återfödelse är ett faktum.

Jag talar inte som om att det finns återfödelse i en religös mening.
Jag har ingen koppling överhuvudtaget till en människa som dog på 90-talet precis innan jag föddes. Jag är den personen. Den personen var den personen. Allt är energi.
Återigen, jag har fastnat i iden att man är ju i samma stadie när man dör som man var innan födseln. Varför kan man inte i föddas igen då?
Citera
2020-09-04, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av obeskrivligt.inre
”Inget” är varken svart eller tomt.

Det man var innan födseln är man efter att man dör?
Citera
2020-09-04, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Är du säker på att du är nånting nu? Jag menar, "du" skulle ju kunna vara resultatet av en serie inlärda minnen i en hjärna som sedan bara försvinner. Lite som bilder (som lagras lokalt) på en telefon som man bränner upp. Bilderna har aldrig funnits innan man tog dem, och när telefonen är borta så finns de inte längre, så de är i samma stadie, men de kommer ändå inte återuppstå på nån annan plats i universum.

Jag förstår din tanke men är skeptisk. Men tråd är egentligen till alla som menar att det blir tomt efter döden. Om det nu är tomt efter döden, så är man i samma stadie som man var innan man föddes. Och därav, exakt samma förutsättningar för att dödas igen.
Det du beskriver låter lite som matrix. Visserligen intressant. Jag har SÅ svårt att tro att allt är inlärt och man bara försvinner. Jag känner så på mig att man är en del av ett kretslopp, större sådant och mycket större än jorden. Om exempelvis mänskligheten och detta universum försvinner, så är jag övertygad om att vi skulle I EN ANNAN FORM komma tillbaks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jo, det är en intressant tanke men tror mer på att man blir något annat!

Ja, det är förstås rimligt. Allt är ett kretslopp. Kretsloppet är grunden till allt liv här på jordklotet. Man blir en daggmask.
Citera
Medlem
Citat:
Lite så jag tänker, även om det inte är du som är i "ditt" nästa liv. "Du" har ingenting med människan "du" är i nästa liv. Typ.

Jag antar det du syftar på är den kombination av energi och atomer som krävs för att skapa det tillstånd som du kallar du, specifikt ditt medvetande då..

Teoretiskt borde det inte finnas nått som säger att ditt medvetande inte kan uppstå igen. Frågan är alltid om det blir samma du eller inte. Kan ju bra vara en ren kopia så att säga. Men samma grej är det för ens medvetande genom livet. Är man verkligen samma medvetande som igår? Man har samma minnen och fungerar på samma sätt men är det samma eller är det en klon och det som var "du" dog igår när du somnade eller när några neuroner byttes ut.

Finns det ett oändligt antal universum och oändligt med tid så kommer du att uppstå igen högst troligt för allt som kan ske kommer då att ske. Men allt är ett spel om sannolikhet och sannolikheten verkar inte vara på rätt sida så att säga.

Byter du ut varje atom i din kropp är det fortfarande du? Antagligen inte men det märker du inte så spelar ingen roll. Men om det ändå resulterar i samma medvetande så finns det en möjlighet att du kan bli igen..
Citera
2020-09-04, 21:52
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, det är förstås rimligt. Allt är ett kretslopp. Kretsloppet är grunden till allt liv här på jordklotet.

Ett stort kretslopp. Allting blir svart och förutsättningen för liv igen nånstans blir till verklighet.
Citera
2020-09-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ett stort kretslopp. Allting blir svart och förutsättningen för liv igen nånstans blir till verklighet.

Ja, från minneslunden omvandlas man till daggmask.
Citera
2020-09-04, 21:54
Medlem
Du är endast summan av den kropp och de upplevelser du fått i detta liv, det är hela din identitet. Det fanns aldrig någon färdig mall för vem du skulle bli, det har bestämts helt och hållet av miljön du levt i.

Alltså måste en framtida person för att möjligen kunna vara du behöva leva ett exakt likadant liv som dig, in i minsta detalj. Men även det anser jag vara långsökt eftersom det inte finns någon som helst länk mellan er, ni skulle bara vara två personer som råkar bli exakt likadana av en ren slump. Därför anser jag att varje person bara lever en gång.
Citera
2020-09-04, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Jag antar det du syftar på är den kombination av energi och atomer som krävs för att skapa det tillstånd som du kallar du, specifikt ditt medvetande då..

Teoretiskt borde det inte finnas nått som säger att ditt medvetande inte kan uppstå igen. Frågan är alltid om det blir samma du eller inte. Kan ju bra vara en ren kopia så att säga. Men samma grej är det för ens medvetande genom livet. Är man verkligen samma medvetande som igår? Man har samma minnen och fungerar på samma sätt men är det samma eller är det en klon och det som var "du" dog igår när du somnade eller när några neuroner byttes ut.

Finns det ett oändligt antal universum och oändligt med tid så kommer du att uppstå igen högst troligt för allt som kan ske kommer då att ske. Men allt är ett spel om sannolikhet och sannolikheten verkar inte vara på rätt sida så att säga.

Byter du ut varje atom i din kropp är det fortfarande du? Antagligen inte men det märker du inte så spelar ingen roll. Men om det ändå resulterar i samma medvetande så finns det en möjlighet att du kan bli igen..

För det första, jag tror på ett gigantiskt kretslopp som vi är den del av i detta universum och alla andra universum som kommer finnas. Jag har denna känsla att jorden kan försvinna, vi kan försvinna, vintergatan och detta universum kan försvinna. Men sen då? Vi kommer ALLTID kommer tillbaka på ett eller annat sätt. För det finns energi i universum.
Medvetandet menar jag att det inte behöver vara detsamma. Återigen, du har inget med personen innan som dog och där energin senare fördes över till mig.
Vi tar ett exempel, "Britta" föddes på 60-talet och dog 1998 i en bilkrasch. Då var hon i samma stadie som hon var i innan hon föddes. Därav finns det förutsättning för att hon ska bli liv igen. År 2000, föddes jag. Men jag har överhuvudtaget INGET att göra med hennes liv. Inget medvetande från det livet.

Universum är oändligt och därav är jag helt övertygad om att vi kommer finnas på ett eller annat sätt. Helt övertygad. Sedan det med atomer som byts ut, det är en intressant tanke men självklart finns just ditt medvetande i det livet kvar i din kropp.
Citera
2020-09-04, 21:58
Medlem
Citat:
Om jag var inget innan jag föddes. Så varför skulle jag inte kunna bli en ny människa då jag är i exakt samma läge som innan födseln?
Du antar att det är exakta samma läge vilket det inte behöver vara.
Citera
2020-09-04, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, från minneslunden omvandlas man till daggmask.

Just den kroppen du var då ja. Men du var inget innan du föddes. Nu är du inget igen. Varför inte bli liv igen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in