2023-08-23, 12:44
Medlem
DeletedUsers avatar
Det är inte fegt och egentligen inte vidare modigt heller. Självmord är något som jag själv anser vara alldeles uppförstorat. Många ser det som en sista utväg från fördärvade livsöden men om man överlag har ett hyfsat hyggligt liv men ändå skulle föredra att sova genom större delen av dagarna så borde det teoretisk sätt vara ett bättre alternativ att dö.
Dock så hade det medfört konsekvenser att neutralisera självmord särskilt för de anhöriga till personerna som tar livet av sig.
Utan närstående så hade det varit ett alternativ långt uppe på listan.
Citera
2023-08-24, 21:28
Medlem
lång tråd och mycket att läsa, så finns en chans här att jag blir lite upprepande.
men jag har försökt ta livet av mig flera gånger.
3 gånger väldigt allvarligt.

Jag kan säga att det krävs ett enormt mod att försöka ta sitt egna liv.
att begå ett mordförsök och samtidigt bli utsatt för det traumatiserade mig förmodligen för livet.

Men jag lever och jag anser att den största mänskliga synden är att ge upp.
jag anser även att det är varje individs rättighet att välja vad de vill göra med sitt liv.
att jag blev given/påtvingad en existens betyder inte att jag måste leva den.

och ja många snackar mycket om det de inte förstår.
Att ta livet av sig handlar inte om att ta den lätta vägen ut, det handlar om att det är den enda utvägen som finns inom sikte. Att inget annat får det mest påtagliga lidandet att sluta.
Senast redigerad av daskjanne 2023-08-24 kl. 21:33.
Citera
2023-08-24, 21:40
många som lider av depression och självmord tankar verkar ha sinnet inställt på att detta liv vi lever ska levas lyckligt. livet suger min vän. vi är här för att testas. vaknar man varje dag och tänker att man ska göra nåt lyckligt är du dum, sry men det är sant. vi letar lycka i metriela skit och upplevelser som ska komma att hända i framtiden. lev i nuet. och nuet är inte alltid roligt. bara o accepter att livet suger för det mesta.

sluta jaga cash och gör nöjen som inte kostar. bygg muskler i gymmet, cykla runt stan, vandra i skogen osv osv.

LIVET SUGER, BARA O KRIGA VIDARE MEN FOKUSERA PÅ DIG SJÄLV. BRYT NER DIG SJÄLV FÖR ATT KÄNNA DIG LEVANDE IGEN, VI MÄN BEHÖVER DETTA. KÄMPA O HÅLL UT, FÖR ELLER SENARE ÄR VI ALLA ÄNDÅ UNDER JORDEN
Citera
2023-08-24, 22:14
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskjanne
lång tråd och mycket att läsa, så finns en chans här att jag blir lite upprepande.
men jag har försökt ta livet av mig flera gånger.
3 gånger väldigt allvarligt.

Jag kan säga att det krävs ett enormt mod att försöka ta sitt egna liv.
att begå ett mordförsök och samtidigt bli utsatt för det traumatiserade mig förmodligen för livet.

Men jag lever och jag anser att den största mänskliga synden är att ge upp.
jag anser även att det är varje individs rättighet att välja vad de vill göra med sitt liv.
att jag blev given/påtvingad en existens betyder inte att jag måste leva den.

och ja många snackar mycket om det de inte förstår.
Att ta livet av sig handlar inte om att ta den lätta vägen ut, det handlar om att det är den enda utvägen som finns inom sikte. Att inget annat får det mest påtagliga lidandet att sluta.

Vad är det som gör att du väljer att fortsätta?
Citera
2023-09-01, 17:25
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyktig
Den som går i självmordstankar tycker inte livet är något fantastiskt. Inte ens eget. Livsglädje är något passerat och eventuella njutningar är bara repetition av sådant man redan känner till. Den biologiska maskinens reward för att göra sådant som gynnar överlevnad och fortplantning.

Lidandet för oss överstiger med råge eventuella "njutningar".

Tänk själv. Nog har du varit med om en skitdag där du hade föredragit att sova igenom hela dagen. Så känner vi inför varje dag, inför resten av livet. En vaken mardröm. En skärseld.

Jag har haft ett rent helvete i perioder av mitt liv, och även självmordstankar. Just därför har jag kommit till insikt att livet är något man ska ta vara på och bejaka så länge man har det.

Ska inte gå in på närmare här hur mitt liv har sett ut, men jag har gått igenom sådant som många inte ens skulle klarat en bråkdel av utan att gå under.

Men viljan att leva har varit det som fått mig att kunna kravla mig upp gång på gång.
Citera
2023-09-01, 17:31
Medlem
rex144s avatar
Självmord begås när livet har blivit olidligt men det kan även finnas parallella motiv där man vill också straffa någon med sitt självmord, ge de skuldkänslor.
Citera
2023-09-05, 20:12
Medlem
Alltid självmord för en större sak än dig själv.
"In truth, Bataille seems to me far less an intellectual predicament than a sexual and religious one, transecting the lethargic suicide upon which we are all embarked. To accept his writings is an impossibility, to resist them an irrelevance. One is excited abnormally, appalled, but without refuge. Nausea perhaps? Such melodrama comes rapidly to amuse (although we still vomit, just as we die)."
https://pastebin.com/P3rVFrue
Citera
2023-09-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag har haft ett rent helvete i perioder av mitt liv, och även självmordstankar. Just därför har jag kommit till insikt att livet är något man ska ta vara på och bejaka så länge man har det.

Ska inte gå in på närmare här hur mitt liv har sett ut, men jag har gått igenom sådant som många inte ens skulle klarat en bråkdel av utan att gå under.

Men viljan att leva har varit det som fått mig att kunna kravla mig upp gång på gång.

Om det du säger är sant: Tack för att du är kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in