2023-08-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glitter00
Det sjukaste är dock reglerna i Sverige som säger att gamla sjuka inte får välja om de vill dö eller inte....det tycker jag är fel!!

Vart har vi mänskliga rättigheter i detta??

Eller hur!
Det finns i alla fall en opinion och en förening för det, Rätten till vår död
https://www.rtvd.nu/
Citera
2023-08-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg
Sen det där med att nära och kära kommer att få lida kan man ju säga mycket om. Klart dom kommer, men då ställs man inför tanken att ifall man ska leva för någon annans skull.

Ja, precis. Anhöriga som vet att man mår dåligt försöker peppa och hitta ljuspunkter. De vill att man ska SJÄLV hitta en mening med livet. Att man lever vidare enbart för andras skull, fast man själv är färdig med livet, är det inte många som har lust att bära.
Citera
2023-08-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertomten
Vilka problem är för stora för att lösa så att man istället måste ta livet?
Det finns en lösning på ALLT, säg inte det är omöjligt, hjärnan är en otrolig skapelse som kan anpassa sig till och lösa saker om man är lite fighter.

Inse att det finns hopp, lösningen till vissa problem kan ligga några steg framåt som man kanske inte ser!

Jag skulle säga att man är trångsynt ifall man inte kan se några andra utvägar.

Det finns inte en lösning på allt. Sådant som för alltid gått förlorat, vare sig det är ett nedbrunnet hem, en förstörd karriär, fel beslut, en uppväxt som var så åt helvete att den smärtar dig dagligen. Att kroppen klarar allt mindre och du inte längre kan göra något av det som gav livet mening. Att du slösat bort ditt liv för att du hamnade i relationer som du inte klarade att se nyktert på. När andra med flit sätter käppar i hjulen för dig, lurar dig, utsätter dig för våld etc.

Det enda som finns är (om orken ens finns till det) att kämpa på dag ut och in av ren plikt, och varje dag plågas av tankar, ångest och minnen och förtvivlan över allt som gick snett. Varje dag vara ledsen att man vaknar till en ny dag. Du längtar inte efter något. Tycker inte något är kul. Det som förut gjorde livet meningsfullt är nu borta.

Det finns ingen lösning. Det finns bara en plåga utan slut... för de decennier man har kvar av sitt naturliga liv känns som en evighet.
Citera
2023-08-17, 15:39
Medlem
Det är möjligt att det behövs en stor dos mod för att genomföra det, ja. Det är beroende av hur rädd subjektet är för det. Har det hänt dig att du velat någonting, men modet har saknats? Ibland, för vissa, under vissa omständigheter så krävs det en hel del mod för att vilja fortsätta leva.

Att vara rädd är resonligt i vissa fall. Människor kan vilja fel, men modet finns inte som en biologisk spärr för att göra det.
Citera
2023-08-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Låt säga att personen har konstant smärta och lider genom dagarna. Kan det då inte vara bättre för de anhöriga om han får dö så att de slipper se honom/henne lida?

Kan också tycka det. Om de förstår vidden av den obotliga själsliga smärtan...
Citera
2023-08-17, 17:50
Avstängd
Människor har svårt att greppa hur svårt en människa som tagit livet av sig faktiskt har haft i sitt eget skinn. Därav borde människan som har åsikter om det inte ens få yttra sig, i brist på förståelse helt enkelt.

Tycker det är oerhört tragiskt att somliga mår så dåligt att de väljer att avsluta sina liv..
Citera
2023-08-17, 18:01
Medlem
scoremaxs avatar
Hur skulle det kunna vara fegt?

Det kan mycket väl vara så att den som gör det har kämpat med avsevärt större frenesi än andra, som haft det mycket lättare.
Alla Har sin gräns.

Det är dessutom det ultimata individuella valet.
Att säga att det är fegt, men samtidigt beundra människor som går i döden för ovärdiga politiker och korkade beslut är helt ologiskt.

Om Stefan går i döden för att rädda andra ses han som en hjälte.
Om han lika medvetet går i döden för sig själv, så är han feg?!? 😆
Då skall han stanna för att andra TYCKER det?

Ergo:
Dom som har åsikter om andras eventuella självmord borde använda sin tid till självförbättring istället.
Citera
2023-08-17, 18:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Att döda sig själv, är lika fegt som att döda andra, tror jag

Vilket då alltså inte alls behöver vara fegt.
Om du dödar någon för att rädda dig själv eller andra har du ju gjort någonting bra.
Citera
2023-08-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Däremot är det otroligt korkat att ta livet av sig. Tänk bara all livsglädje och alla njutningar man går miste om, för att inte tala om livet självt, som ju är något fantastiskt

Den som går i självmordstankar tycker inte livet är något fantastiskt. Inte ens eget. Livsglädje är något passerat och eventuella njutningar är bara repetition av sådant man redan känner till. Den biologiska maskinens reward för att göra sådant som gynnar överlevnad och fortplantning.

Lidandet för oss överstiger med råge eventuella "njutningar".

Tänk själv. Nog har du varit med om en skitdag där du hade föredragit att sova igenom hela dagen. Så känner vi inför varje dag, inför resten av livet. En vaken mardröm. En skärseld.
Citera
2023-08-18, 15:54
Medlem
Det är varken fegt eller modigt, utan ett resultat av tidigare händelser. Självmord borde ses som en psykologisk olycka.
Senast redigerad av WildGrowth 2023-08-18 kl. 15:57.
Citera
2023-08-18, 15:58
Medlem
Det är inte fegt. Det är ett resultat av psykiskt lidande eller en känsla av meningslöshet.
Citera
2023-08-20, 19:14
Medlem
x1ofdewms avatar
Jag har just nu problem med att våga begå självmord. Jag har i 6 månaders tid kännt mycket stor vilja för att inte säga total beslutsamhet till att det är det jag vill, så jag tycker inte det är fegt med självmord.

När jag ser mig omkring i samhället så tycker jag att folk med fungerande liv alltför ofta ej vågar göra väldigt basala saker som jag tycker är enkelt, medans självmord är en av få saker jag har problem med att våga ta steget till. Men jag hoppas hitta en metod som passar mig snart.

On topic så skulle jag till och med vilja argumentera att självmord kanske är det modigaste man kan göra, man gamblar ju lite på att det som kommer efteråt suger mindre än vad det här gör, vilket det kanske gör, men kanske inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in