Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-01, 14:15
  #1
Medlem
Hej!

Pluggar Fysik 1/2 på egen hand för att öva inför Fysik och Matematik provet. Har fastnat och hittar ingen förklaring på Youtube när det gäller vissa av de här ekvationerna.

b) N = N0(1/2)^t/x

0 är litet. t/x är det som är upphöjt ovanför parantesen.

c) 1/R = 1/R1 + 1/x + 1/R3

1-3 är litet.

d) e = U - xI

e)mg-F = mx^2/2

Svaren ska bli:

b) x=-t 1n2/1n(N/N0)

0 är litet, -t står framför resten mellan täljare och nämnare

c) x=RR1R3/R1R3-RR3-RR1

d) x= U-e/I

e) x = roten ur 2(g-F/m)

Har fastnat. Glad om någon kan förklara för mig eller möjligtvis länka en video som förklara just det här!
Citera
2020-09-01, 14:20
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072
Hej!

Pluggar Fysik 1/2 på egen hand för att öva inför Fysik och Matematik provet. Har fastnat och hittar ingen förklaring på Youtube när det gäller vissa av de här ekvationerna.

b) N = N0(1/2)^t/x

0 är litet. t/x är det som är upphöjt ovanför parantesen.

c) 1/R = 1/R1 + 1/x + 1/R3

1-3 är litet.

d) e = U - xI

e)mg-F = mx^2/2

Svaren ska bli:

b) x=-t 1n2/1n(N/N0)

0 är litet, -t står framför resten mellan täljare och nämnare

c) x=RR1R3/R1R3-RR3-RR1

d) x= U-e/I

e) x = roten ur 2(g-F/m)

Har fastnat. Glad om någon kan förklara för mig eller möjligtvis länka en video som förklara just det här!
Tacka fan att du har fastnat. Det du skriver är ju totalt osammanhängande. Tror du verkligen matte/fysik är något för dig?
Citera
2020-09-01, 14:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Tacka fan att du har fastnat. Det du skriver är ju totalt osammanhängande. Tror du verkligen matte/fysik är något för dig?

Jag kan ju inte riktigt skriva på rätt sätt här på Flashback. Men bara för att jag inte kan något/något är direkt uppenbart så fort jag ser det betyder det inte att jag skiter i det och ger upp. Men jag tackar dig för ett totalt meningslöst svar som bara gör saker värre. Riktigt smart.

För att förklara mer. Det man ska göra här ingår i Algebra och Trigonometri där man ska bryta ut x ur en ekvation. Så att man får x =
Citera
2020-09-01, 14:30
  #4
Medlem
Marimus avatar
Förstår kanske inte helt och hållet. Men om det står exempelvis N med en nedsänkt nolla under bokstaven så betyder detta initialvärdet på någonting. Man ser detta vid exempelvis hastighetsekvationer då det står V(o).

Om det är formler där du skall lösa ut x:et så handlar det ju om att flytta över ekvationerna till rätt sida genom räkneregler såsom att när något är upphöjt med två så löser man ut denna genom att göra roten ur i vänster och höger led osv.
__________________
Senast redigerad av Marimu 2020-09-01 kl. 14:33.
Citera
2020-09-01, 14:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Tacka fan att du har fastnat. Det du skriver är ju totalt osammanhängande. Tror du verkligen matte/fysik är något för dig?

https://imgur.com/a/MfvulNf

^Den här bilden borde göra det lite mer sammanhängande.
Citera
2020-09-01, 14:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Om det är formler där du skall lösa ut x:et så handlar det ju om att flytta över ekvationerna till rätt sida genom räkneregler såsom att när något är upphöjt med två så löser man ut denna genom att göra roten ur i vänster och höger led osv.

Ja exakt. Jag har fastnat med vilka räkneregler man använder för att få fram x:et ur ett upphöjt t/x. Det är inte bara x som är upphöjt utan t/x. Så fattar inte hur jag bryter ut det.
Citera
2020-09-01, 14:46
  #7
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072
Ja exakt. Jag har fastnat med vilka räkneregler man använder för att få fram x:et ur ett upphöjt t/x. Det är inte bara x som är upphöjt utan t/x. Så fattar inte hur jag bryter ut det.

Nej jag förstår, jag kikar här nu men jag är rostig skall du veta
Citera
2020-09-01, 14:47
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072
https://imgur.com/a/MfvulNf

^Den här bilden borde göra det lite mer sammanhängande.
I den första måste du använda logaritmer och jag har inte penna och papper just nu, men resten:

1/(1/r-1/r_1-1/r_3)

-(E-u)/i

Sqrt((Mg-f)*2)/m)
Citera
2020-09-01, 14:58
  #9
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StRiKeR072
Hej!

Pluggar Fysik 1/2 på egen hand för att öva inför Fysik och Matematik provet. Har fastnat och hittar ingen förklaring på Youtube när det gäller vissa av de här ekvationerna.

b) N = N0(1/2)^t/x

0 är litet. t/x är det som är upphöjt ovanför parantesen.

Dividera båda led med N₀: N/N₀ = (1/2)^(t/x).
Vad får du om du tar naturliga logaritmen (ln) av detta?
Citera
2020-09-01, 15:04
  #10
Avstängd
MaxVSydows avatar
Rita en glad gubbe som pekar på x och pratbubbla "där är x".
Citera
2020-09-01, 15:05
  #11
Avstängd
MaxVSydows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Dividera båda led med N₀: N/N₀ = (1/2)^(t/x).
Vad får du om du tar naturliga logaritmen (ln) av detta?
Man måste väl inte välja e som bas här? Du kan ta valfri logaritmbas väl typ 78?
Citera
2020-09-01, 15:07
  #12
Avstängd
MaxVSydows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Tacka fan att du har fastnat. Det du skriver är ju totalt osammanhängande. Tror du verkligen matte/fysik är något för dig?
Inte så lätt när forumet inte har stöd för TEX. Jag fattade, du kanske lite efterbliven eller bara vill vara dryg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback