2010-07-27, 16:31
Medlem
Blåbärskungens avatar
Blir hungrig av det här:
The Hairy Bikers lagar Döner kebab i Turkiet:
http://www.youtube.com/watch?v=Vx0N4uJq8hc
Citera
2010-11-09, 19:26
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Haha, sällan så många idioter i samma tråd.
Ungefär som att det är Tyskland som sätter standarden på hur en kebab ska vara
Det här var det i särklass dummaste jag läst i hela mitt liv. Kebaben KOMMER från Berlin. I Berlin är kebab en förstklassig maträtt. I Sverige(har ätit i Stockholm Malmö Göteborg och Lund. Tyvärr.) är kebaben nått vidrigt oformligt slaktavfall nedkört i ett vidrigt pita. Det är inte värt att torka sig i skitan med. Kebabentreprenörer i Sverige är ena snikna jävla skojare utan nån kärlek för sitt ämbete överhuvudtaget. Och ja jag anser att de borde skjutas.
Citera
2010-11-10, 17:57
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Det här var det i särklass dummaste jag läst i hela mitt liv. Kebaben KOMMER från Berlin. I Berlin är kebab en förstklassig maträtt. I Sverige(har ätit i Stockholm Malmö Göteborg och Lund. Tyvärr.) är kebaben nått vidrigt oformligt slaktavfall nedkört i ett vidrigt pita. Det är inte värt att torka sig i skitan med. Kebabentreprenörer i Sverige är ena snikna jävla skojare utan nån kärlek för sitt ämbete överhuvudtaget. Och ja jag anser att de borde skjutas.

Jag minns att man i Malmö för 10 till 15 år sedan kunde få kebab i ett
underbart franskbröd med krispig skorpa och mjukt inkråm. Idag kan jag bara hitta kebabköttet nedkört i en mjuk vidrig pita.

I Berlin är favoriträtten korv i currysås, s.k Berliner Currywurst. Vilken jag ännu inte har smakat.
Citera
2010-11-10, 19:25
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FöREDETTiNG
Oavsett vad man kallar det är den vanliga kebaben i Berlin en miljard gånger godare än den i Sverige.

Det är godare bröd, godare kött, godare såser (bara en sån sak som att tomatsåsen är STARK är värt mycket i min bok) och godare sallad/kål.

När man har varit där några gånger slutar man helt enkelt äta kebab i Sverige.

MEN! Det värsta är nästan alla kebabhak på landet (läs: Göteborg etc) som tror att upphackad fläskkarré med rhode island-dressing är kebab...
Glöm inte Stockholm med! Bönder som inte kan göra kebab för 5 öre.
Citera
2010-11-10, 20:31
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
underbart franskbröd med krispig skorpa och mjukt inkråm. Idag kan jag bara hitta kebabköttet nedkört i en mjuk vidrig pita.

I Berlin är favoriträtten korv i currysås, s.k Berliner Currywurst. Vilken jag ännu inte har smakat.

Vattnas i käften när jag tänker på det brödet man får i Tyskland värmt i mackjärn tillsammans med rödkål i örtsås. Sverige är ett U-land kebabmässigt vilket faktiskt är ganska konstigt med tanke på alla kebabhak som finns i Sverige. Troligtvis är kunderna inte redo för riktig kebab utan man harvar på med pitabrödet.
Citera
2010-11-10, 20:49
Medlem
Fula Gubbens avatar
Käkade kebab i Earls Court i London på 1970-talet, långt innan det fanns i Sverige. Man fick välja mellan döner kebab och shish (stavn?) kebab, där det ena var strimlor och det andra var större köttbitar modell grillspett. Vill minnas att shish-kocken tog ett spett och skyfflade ned bitarna (kött och paprika) direkt i en brödklämma. Döner kebab råder det ingen brist på i Sverige, däremot är det sämre med shish kebab.

Ingen av de båda varianterna som serverades av de vänliga immigranterna i västra London liknade vad man får i Sverige idag.
Citera
2010-11-10, 22:11
Medlem
zappzapps avatar
Citat:

Det där kommer jag ihåg, men det var ju innan varenda gatan var fullproppad med kebab och falafelställen. Då fanns det riktigt god falafel också. Är pita så vanligt idag? Tycker det mest är rullar av olika slag där brödet mjukas upp och blir en del av pappret om man inte äter inom fem minuter.

Currywursten får man aldrig nog av, jag har i och för sig hoppas över till sidan där man inte äter kött men den där durryketchupen (eller vad det är) är aldrig fel. Smakar dock aldrig speciellt bra här i Sverige.
Citera
2010-11-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Glöm inte Stockholm med! Bönder som inte kan göra kebab för 5 öre.
Nja, av all usel kebab i Sverige är den minst dålig i Stockholm.
Citera
2010-11-17, 22:08
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FöREDETTiNG
Nja, av all usel kebab i Sverige är den minst dålig i Stockholm.

Kebaben i stockholm är ingen höjdare. Dom har ju inte ens kebabsås. Vem fan vill ha vitlökssås på sin kebab?
Citera
2010-11-17, 22:54
Medlem
Himmler!s avatar
Jag minns ett gatukök i Majorna i Göteborg som hette Ali baba som hade en sjukt god kebab. Riktigt fint tunt strimlad kött med både tomtatsås och turkisk tzatziki i nybakat pitabröd eller baguette. En sådan kebab har jag aldrig ätit någon annanstans i Sverige och ägarna var turkar och inte iranier eller juggar eller något annat. och ja, riktig dönerkebab är en tysk/turkisk uppfinning och kommer från Berlin snarare än Turkiet.
Citera
2010-11-17, 23:47
Medlem
Eivors avatar
dessutom är det avsevärt mycket billigare i Berlin.. drar man till de turkiska kvarteren får du det för noll och ingenting. Billigt thaikäk har dem också.
Citera
2010-11-17, 23:47
Medlem
Citat:
underbart franskbröd med krispig skorpa och mjukt inkråm.
Jaha, nu är jag jävligt sugen på att äta det. Skit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in