2010-06-29, 14:32
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har alltid trott att "döner" är den typ av kebab som är helt dominerande i Sverige, det vill säga strimlor/remsor/slamsor från roterande spett. Sen finns det förstås en massa olika tolkningar. Det finns ju ingen kebabstandardiseringskommission som säger vad som gäller.

Mjo, döner är pressat kött som skärs i tunna remsor. Shish är spetten. Ursprungligen skall det vara lamm men den traditionen försvann väl redan i Turkiet innan det ens kom till Tyskland för att sedan komma till Sverige.
Citera
2010-06-29, 15:23
Medlem
Andersdamaans avatar
Enligt min turkiska mor så är "Döner kebab" helt enkelt roterande kött som skärs i tunna skivor. Lamm är vanligast där nere men även kyckling, nöt samt även fläsk förekommer (speciellt på den turkiska delen av Cypern samt i Istanbul.
I Turkiet så är det vanligt att man sätter en stor klump smör/fett som sedan smälter ned över köttet medan det steks, och den metoden har turkarna sedan tagit med sig till Tyskland. Kanske är det därför som flera (inklusive jag) tycker att kebaben är godare där (Snackar då om enbart köttet och inte tillbehören)

Ska snacka med en polare som är kebabsvarvare här i stan. Han kanske kan ge info om var man kan inköpa en döner a´la Tyskland. Återkommer med svar.
Citera
2010-06-30, 04:20
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simontja
JA? Såklart? Kebab är större i Tyskland än i Turkiet, kebab med bröd är ifrån Tyskland.

Kebab med bröd kommer inte från Tyskland.
Sverige liknar Tyskland på många sätt när det gäller kebab men det är fortfarande av turkiskt ursprung.
Variationer förekommer självklart. Oundvikligt.
Vi har kanske 100 000 turkar i Sverige, det hade inte behövts tyskar för att få hit kebaben som snabbmat.

Citat:
Ursprungligen postat av simontja
Enligt http://www.youtube.com/watch?v=_NrNJgQuguU så måste det vara lamm eller kalv för att det ska heta Döner kebab, finns ett ställe i Stockholm som har lamm, det är Palmyra i Årsta, där är det 50% lamm 50% nöt.

Traditionellt sett så är lamm vanligast, men jag har käkat nöt i Turkiet så det äts okså.
Kyckling serveras som döner, även om andra namn kanske kan användas i olika länder.
Som ett exempel äts iransk kebab bl a med nöt, inget konstigt i den regionen även om lamm är absolut vanligast.
Men visst, jag föredrar lamm personligen och anser att alla ställen borde börja med det, men det hör egenligen inte hit.
Citera
2010-06-30, 04:21
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Jag har alltid trott att "döner" är den typ av kebab som är helt dominerande i Sverige, det vill säga strimlor/remsor/slamsor från roterande spett. Sen finns det förstås en massa olika tolkningar. Det finns ju ingen kebabstandardiseringskommission som säger vad som gäller.

Du har helt rätt.
Citera
2010-07-01, 02:11
Medlem
MrOranges avatar
Men vad är det med er? En döner-kebab betyder för de flesta den typ av kebab som serveras i Tyskland, Nederländerna, Belgien mm - ställen där man kan gå klockan 03.00, ta vilket ställe som helst och ändå få en kebab som är bättre än något Stockholm har att erbjuda.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddr...-has-died.html

Uppfanns i Berlin... Skilj på döner-kebab och döner-kebab, det som menas här är ju uppenbart. Den moderna fast-food varianten är tysk.
Citera
2010-07-01, 10:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Men vad är det med er? En döner-kebab betyder för de flesta den typ av kebab som serveras i Tyskland, Nederländerna, Belgien mm - ställen där man kan gå klockan 03.00, ta vilket ställe som helst och ändå få en kebab som är bättre än något Stockholm har att erbjuda.

Uppfanns i Berlin... Skilj på döner-kebab och döner-kebab, det som menas här är ju uppenbart. Den moderna fast-food varianten är tysk.

Jag hänger inte riktigt med. Din definition av döner är vadå? Att den är godare och serveras på natten?
Citera
2010-07-01, 11:50
Medlem
orkavaraserioss avatar
Citat:

Som folk tidigare har sagt i tråden är döner-kebab den roterande varianten.
Oavsett om det är lamm, nöt, kyckling eller människa.
Shishkebab är på grillspett.

Och jag förstår inte din nya definition av ordet döner, men om jag tar spagetti bolognese och lägger till nån ny ingrediens betyder inte att jag uppfunnit och ändrat definitionen av bolognese.

Döner är och kommer alltid vara roterande kebab, tillbehören, eller vart/vem som säljer den har ingen betydelse.
Oavsett vad tidningen du länkar till säger (jag erkänner att jag inte ens läst den).
Citera
2010-07-01, 22:48
Medlem
MrOranges avatar
Vad är det som är svårt att förstå? Att jag störde mig på besserwissrar som talar om att döner-kebab är Turkiskt och helt enkelt är kött på roterande spett. Ja, jag vet.

Men, de flesta här i norra Europa brukar med döner-kebab avse den typ av kebab som serveras i bland annat Tyskland och det finns ju ingen anledning att spåra ur med kommentarer som inte berör ämnet, varför den typen av kebab inte finns i Stockholm.

Lustigt med spaghetti bolognese förresten, det är ju ett helt klockrent exempel. Jag förstår precis vad du menar med spaghetti bolognese (om du med det menar den typ av köttfärssås som brukar serveras här i Sverige), och det är inte alls i närheten av en riktig bolognese... Men varför skulle jag klaga på det? Jag begrep ju vad du menade.

Klarare nu?
Citera
2010-07-01, 23:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Klarare nu?

Inte riktigt. Jag är har ingen åsikt i frågan utan vill bara få klarhet i vad som är det kännetecknande för den döner som serveras i Tyskland. Jag har nämligen inte haft nöjet att äta den. Är det att tillbehören (surkål?) som är utmärkande? Vad är det för kött? Vad för bröd? Finns det nån motsvarighet i (exempelvis) Stockholm. Lite konstruktiv information som kan föra diskussionen framåt, alltså.
Citera
2010-07-01, 23:57
Medlem
MrOranges avatar
Citat:
Inte riktigt. Jag är har ingen åsikt i frågan utan vill bara få klarhet i vad som är det kännetecknande för den döner som serveras i Tyskland. Jag har nämligen inte haft nöjet att äta den. Är det att tillbehören (surkål?) som är utmärkande? Vad är det för kött? Vad för bröd? Finns det nån motsvarighet i (exempelvis) Stockholm. Lite konstruktiv information som kan föra diskussionen framåt, alltså.

För mig är det mest utmärkande tillbehören, såserna och brödet. Även kvalitéen som jag uppfattar som jämnare, överlag. Ärligt talat, det finns inte ett enda ställe i Stockholm som man alltid får en god kebab på.

Fritt översatt från en google-sökning:
Döner kebab (döner kebap på turkiska, ofta helt enkelt döner, doner, donner eller donair) vilket bokstavligt talat betyder "roterande rostat kött" är ett namn på en turkisk rätt gjord med lamm. En version som passar den tyska smaken togs fram i Berlin av turkiska immigranter och har blivit en av världens mest populära snabbmatsrätter.

I berättelser från 1700-talet så är döner kebab beskrivet som en rätt från mindre Asien, bestående av lamm grillat på horisontella spett. Traditionellt så var den serverad på en tallrik med ris och en het sås med smält smör och paprikapulver.

Den ursprungliga formen av dagens döner kebab är oltu kebab. Oltu är en liten stad nära Erzurum i Turkiet. Den grillades horisontellt och skars tjockare med hjälp av ett speciellt L-format verktyg. På 1800-talet uppfanns den moderna varianten i Bursa. Ursprungsvarianten serveras fortfarande på många ställen i Turkiet.

Idag så är döner kebab oftast serverat som ett slags pitasandwich. Den här typen av döner kebab har funnits i Istanbul sedan 60-talet. Den döner kebab som serveras med sallad, sås och serveras i pitabröd och som idag är den vanligaste i Tyskland och resten av världen uppfanns i Berlin-Kreuzberg 1971, därför att den ursprungliga varianten inte ansågs passa de tyska smaklökarna. Eftersom den "moderna" dönern skiljer sig från den traditionella varianten, bortsett från namnet, så kan man argumentera att det är en "traditionell" tysk rätt. Dönern har varit den mest populära snabbmaten i Tyskland sen 80-talet.
Citera
2010-07-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
När jag var i Berlin åt jag typ Döner-kebab varje dag i en månad, surkål youghurtsås och kebabkött är ju en så jäkla bra kombination. Vet ni om det finns någon smart affärsman som tagit detta vinnande koncept till Stockholm? Isåfall får ni gärna tipsa om detta!

Hade jag inte haft så jäkla mycket att göra, hade jag startat ett dönerstånd vid medborgarplatsen....fy fan, man skulle ju bli miljonär.

Om TS fortfarande är med oss... Får man fråga var i Berlin du åt din kebap? Om du åt det varje dag i en månad måste du ju ha hittat ett favorithak!
Citera
2010-07-27, 16:23
Medlem
Oavsett vad man kallar det är den vanliga kebaben i Berlin en miljard gånger godare än den i Sverige.

Det är godare bröd, godare kött, godare såser (bara en sån sak som att tomatsåsen är STARK är värt mycket i min bok) och godare sallad/kål.

När man har varit där några gånger slutar man helt enkelt äta kebab i Sverige.

MEN! Det värsta är nästan alla kebabhak på landet (läs: Göteborg etc) som tror att upphackad fläskkarré med rhode island-dressing är kebab...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in