Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Inte riktigt. Jag är har ingen åsikt i frågan utan vill bara få klarhet i vad som är det kännetecknande för den döner som serveras i Tyskland. Jag har nämligen inte haft nöjet att äta den. Är det att tillbehören (surkål?) som är utmärkande? Vad är det för kött? Vad för bröd? Finns det nån motsvarighet i (exempelvis) Stockholm. Lite konstruktiv information som kan föra diskussionen framåt, alltså.
För mig är det mest utmärkande tillbehören, såserna och brödet. Även kvalitéen som jag uppfattar som jämnare, överlag. Ärligt talat, det finns inte ett enda ställe i Stockholm som man
alltid får en god kebab på.
Fritt översatt från en google-sökning:
Döner kebab (döner kebap på turkiska, ofta helt enkelt döner, doner, donner eller donair) vilket bokstavligt talat betyder "roterande rostat kött" är ett namn på en turkisk rätt gjord med lamm. En version som passar den tyska smaken togs fram i Berlin av turkiska immigranter och har blivit en av världens mest populära snabbmatsrätter.
I berättelser från 1700-talet så är döner kebab beskrivet som en rätt från mindre Asien, bestående av lamm grillat på horisontella spett. Traditionellt så var den serverad på en tallrik med ris och en het sås med smält smör och paprikapulver.
Den ursprungliga formen av dagens döner kebab är oltu kebab. Oltu är en liten stad nära Erzurum i Turkiet. Den grillades horisontellt och skars tjockare med hjälp av ett speciellt L-format verktyg. På 1800-talet uppfanns den moderna varianten i Bursa. Ursprungsvarianten serveras fortfarande på många ställen i Turkiet.
Idag så är döner kebab oftast serverat som ett slags pitasandwich. Den här typen av döner kebab har funnits i Istanbul sedan 60-talet. Den döner kebab som serveras med sallad, sås och serveras i pitabröd och som idag är den vanligaste i Tyskland och resten av världen uppfanns i Berlin-Kreuzberg 1971, därför att den ursprungliga varianten inte ansågs passa de tyska smaklökarna. Eftersom den "moderna" dönern skiljer sig från den traditionella varianten, bortsett från namnet, så kan man argumentera att det är en "traditionell" tysk rätt. Dönern har varit den mest populära snabbmaten i Tyskland sen 80-talet.