2020-08-25, 12:59
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En middag för några gäster kan man få för 1000 kr. Inte fan betalar man 10 000-20 000 kr för ett jävla bröllop! Enbart bortskämda snorungar betalar så mycket.
Man behöver inte vara en bortskämd snorunge för att man lägger 20K på ett bröllop.
Vill man betala mindre kanske man inte har råd att bjuda sina föräldrar och då är det något annat som är fel.
Var och en betalar vad man vill och glöm allt snack om att brudens far betalar allt. Då lever man kvar på 1800-talet. Extremt omodernt.
Citera
2020-08-25, 13:01
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Vilken summa tycker ni är rimlig att lägga på ett bröllop med en svensk kvinna idag, som håller i snitt 11 år?

20K?

fler bud..

tydligen finns tvprogram kvinnor ser på där de tror de är prinsessor. Jag har ingen tv, så vet ej själv. Men hade ju en kvinna på g i våras som ville gifta sig och hon tyckte en ring för 200k var helt rimligt.

Själv tänker jag nog att det som man är bättre att hålla sig undan från sådana där förslag.

Du får vända lite på det. Du får ett trevligt bröllop för 200k, sen kan du köpa en ring till 20k. Det är vanligt att familjerna betalar festen och sen får du endel dyra gåvor också. Meningen är att dom nygifte får en bra start.
Citera
2020-08-25, 13:08
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Man behöver inte vara en bortskämd snorunge för att man lägger 20K på ett bröllop.
Vill man betala mindre kanske man inte har råd att bjuda sina föräldrar och då är det något annat som är fel.
Var och en betalar vad man vill och glöm allt snack om att brudens far betalar allt. Då lever man kvar på 1800-talet. Extremt omodernt.

Ens föräldrar kräver inte att det ska kosta 20 000 kr, om inte ens föräldrar är dumma i huvudet förstås.
Citera
2020-08-25, 15:02
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Vilken summa tycker ni är rimlig att lägga på ett bröllop med en svensk kvinna idag, som håller i snitt 11 år?

20K?

fler bud..

tydligen finns tvprogram kvinnor ser på där de tror de är prinsessor. Jag har ingen tv, så vet ej själv. Men hade ju en kvinna på g i våras som ville gifta sig och hon tyckte en ring för 200k var helt rimligt.

Själv tänker jag nog att det som man är bättre att hålla sig undan från sådana där förslag.

Är det kvinnan eller äktenskapet som håller i snitt 11 år Kunde inte låta bli...

För mig är det rimligt att kanske spendera max 5 000 kr på ringarna, och sen gifter man sig borgerligt, och sparar hellre pengarna på vad ett bröllop hade kostat och gör något berikande för dom pengarna, om man nu har dom pengarna liggandes bara.

Jag ser inte såna program på tv, men kan tänka mig att en del vill spendera massor med pengar på ett bröllop, men det lär ju knappast göra att äktenskapet håller nå bättre för det?
Citera
2020-08-25, 15:25
Medlem
NicklasMultiKultis avatar
Varken jag eller tjejen är mycket för att ha någon större tillställning av (anti-)sociala skäl, men om så vore fallet, säg 40-60 närmast sörjande gånger knappa tusenlappen per skalle. Man gifter sig förhoppningsvis bara en gång och även om det "bara" skulle hålla elva år känns kostnaden ganska liten.
Hade en polare som gifte sig häromåret och bröllopet måste ha gått på över en halv miljon. Skilsmässa inom ett år, välspenderade pengar :]
Senast redigerad av NicklasMultiKulti 2020-08-25 kl. 15:29.
Citera
2020-08-25, 15:27
Medlem
Personligen skippar jag gärna bröllop och lägger undan pengarna eller lägger på en bröllopsresa istället. Bröllop e fan överskattat.
Citera
2020-08-25, 15:35
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Precis.

Det bör ge varningssignaler för en man när en kvinna ska betala en klänning för 50.000. En ring på 10.000 och bröllopet ska vara 100.000

Då är det inte kärlek utan en ekonomisk förlust

Kärlek ska vara simpelt och baserat på små enkla saker. Man kan gifta sig i en klänning för 200 kr ifrån H&M och ändå vara vacker. Stå vid stranden och skåla med vin när prästen viger.
Bara allra närmaste som får komma/vara med.

Varför ska det vara en stor sak?
Ja man gifter sig en gång men pengarna ska väl användas för att leva för morgondagen också
Citera
2020-08-25, 15:36
Medlem
IbizaPizzas avatar
Ringarna behöver inte kosta mer än 500-2000 kr. Själva bröllopsceremonin behöver heller inte vara så storslagen, påkostad eller märkvärdig. Räcker väl att man gifter sig på nåt ställe man kanske tycker är fint eller har nåt särskilt minne eller koppling till. Hellre få som närvarar än 50 personer. Närmsta vänner och familjemedlemmar duger bra, så kanske tio personer som närvarar. Jag kommer nog vilja kosta på klänningen litegrann dagen till ära, men det betalar jag gärna själv.

Lägger hellre mindre pengar på själva bröllopet, ceremonin, ringar och kläder. Så kan man lägga mer pengar på något man vill göra tillsammans istället och som gynnar ens samboliv och relation. Om det är att renovera om huset eller åka ut och resa tillsammans... spelar inte så stor roll. Skulle aldrig kunna lägga 50 tusen eller mer på ett bröllop.
Citera
2020-08-25, 16:08
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En middag för några gäster kan man få för 1000 kr. Inte fan betalar man 10 000-20 000 kr för ett jävla bröllop! Enbart bortskämda snorungar betalar så mycket.

En bröllopsmiddag? Man behöver inte lägga hur mycket som helst på ett bröllop, men för 1000kr så snackar vi 4 personer hembjudna till dig på enrätters eller?
Citera
2020-08-25, 16:23
Medlem
... Då skuttar jag in i tråden som förespråkare för romantik och dunderfest!
Men så har jag också sparat ihop lite själv för att kunna utsätta någon stackare för detta en vacker dag. Ringarna är lite skitsamma, någon snygg antik sak går väl an. Klänningen är jag noga med. Det ska vara tredagars pang-pang, sabreras champagne till frukost och jag vill vakna upp tokbakis, glad och mätt i ett businessäte på väg mot Aruba.

Jo, jag fattar att man kan gifta sig hemma i hallen också, jag har varit på både små och stora bröllop och det är såklart lika romantiskt varje gång. Men vissa drömmer om en lambo och jag om att få samla alla nära och kära och dela min lycka ihop med dem a la Pudrig - jag vill gärna gänga mig med stil!

Fan, jinxade jag det nu...
Citera
2020-08-25, 16:36
Medlem
Bröllop kan förstås se helt olika ut beroende på vilka man är och hur man vill ha det. Även om jag är emot hets för dyra bröllop, tänker jag inte missunnar dem som vill ha världens brakfest det. Om det är föräldrar som betalar, tycker jag att man får anpassa sig litet till de ekonomiska förutsättningarna för båda parter, så att det inte känns pinsamt för dem som har det minsta ekonomiska utrymmet.

Att planera och komma överens om bröllop, visar på hur äktenskapet kommer att funka, så om ni var helt olika där var det nog bra att ni inte slog till och gifte er.
Citera
2020-08-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Säg 100 spänn för varje år det håller så 1100 kr. Redan när jag jobbade på bank för snart 15 år sen snittade bröllopen 50000 kr så nu för tiden är det säkert bra mycket dyrare. Svenskor som kollar på massa amerikanskt nonsens och skall ha ringar som kostar årslöner. ..

Ringen ska kosta tre månadslöner.

Eftersom man har äktenskapsförord, känns det ju rimligt, som betald uppsägningstid vid uppsägning med omedelbar verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in