2020-08-25, 22:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Har du försökt göra en undan-manöver med den överviktiga ankan till bil en V90 är? Den är så HORRIBLY DJÄVLA DÅLIG PÅ VÄGEN ATT JAG FÅR KRÄKS I MUNNEN BARA JAG TÄNKER PÅ DEN!!!!

Jag har gått från AP-STORA bilar på -00-talet och downsizat och har väl haft 4 eller 5 tre-series, dom är inte obekväma, visst F3X var lite högljudd men BMW gjorde kampanjer och monterade i mer ljuddämpning, och vägljud kommer från dåliga/gamla däck. Men dom är fan inte obekväma och jag har sträck-kört långt utan att bli trött/stel.

Bilar från VAG är ett skämt, om dom inte kommer från Stuttgart.
Är det därför polisen valt V90 för den helt enkelt är en kass och tung jävla bil som saknar allt vad väghållning heter?

Lägg ner nu.

Bara en sådan sak som avfrostning av sidospeglar går apfort hos Volvo, liksom kupévärme medan det hos andra tillverkar är något som kommer i sista hand.
Adaptiv farthållare hos VW suger appung (kopplar ur för minsta lilla regn, sensorn blir blockerad, skyltavläsning är fel. Mjukvaruuppdatering ingår inte i service m.m)

Sådana saker är självklara hos Volvo bl.a. plus en komfort och storleksutrymme som heter duga.

Klart det är fräckare att ha en ny Mercedes än Volvo. Men skiter man i utseendet och tycker alla småsaker, finesser och ljudnivå gör livet enklare är V90 valet.

Nu lovordar jag inte Volvo som bästa bilen som finns eller kallar den premium, men det är inte långt upp för att ligga i topp.
Citera
2020-08-25, 22:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Beror givetvis hur du utrustar dom, men 7,5PBB är ju en vattendelare om du vill få volymer och generalagenterna har ju givetvis förhandlat fram bilar som skall ligga gött i det skiktet. Alla dom bilarna som han räknar upp går att få för 7,5PBB....
Givetvis får du mer lull-lull i en fejk-audi från Skoda, men det är ju fortfarande en uppskrämd MQB-golf med motorn monterad åt fel håll och tourqe steer även om den har lane assist..

Okej, dessa kostar alltså TS och TS arbetsgivare lika belopp oavsett modell?
I så fall blir alltså valet mellan en "prestigebil" utan utrustning, alternativt en svenssonbil med all komfort ock lyx?

Jag hade valt "mellanmjölksalternativet", dvs. lagom bra bil. Hellre en bra bil med komfort än en prestigebil utan "lull-lull". Lagom av allt är bäst! (Om det är samma förmånsvärde). Hästkrafterna antar jag räcker till med råge på alla uppräknade bilar för att bli av med körkortet flera gånger om vid fortkörning..
Citera
2020-08-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, dessa kostar alltså TS och TS arbetsgivare lika belopp oavsett modell?
I så fall blir alltså valet mellan en "prestigebil" utan utrustning, alternativt en svenssonbil med all komfort ock lyx?

Jag hade valt "mellanmjölksalternativet", dvs. lagom bra bil. Hellre en bra bil med komfort än en prestigebil utan "lull-lull". Lagom av allt är bäst! (Om det är samma förmånsvärde). Hästkrafterna antar jag räcker till med råge på alla uppräknade bilar för att bli av med körkortet flera gånger om vid fortkörning..

Typ så... senast så fick jag dock "mer" BMW 3-serie än motsvarande Volvo V60 för pengarna...
Citera
2020-08-25, 23:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Jag har ingen djävla aning om varför dom valt den bilen, men det gör det bara SÅ mycket enklare att loosa dom när man har dom efter sig... två rondeller så ser man dom inte ens med kikare.
https://teknikensvarld.se/volvo-v90-...s-test-542387/

Det är ingen Porsche polisen har. Vill man köra ifrån dem och har en bra bil har det alltid gått och kommer alltid att göra. I Dubai och möjligtvis Tyskland kan man få problem.
Citera
2020-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Har du försökt göra en undan-manöver med den överviktiga ankan till bil en V90 är? Den är så HORRIBLY DJÄVLA DÅLIG PÅ VÄGEN ATT JAG FÅR KRÄKS I MUNNEN BARA JAG TÄNKER PÅ DEN!!!!

Jag har gått från AP-STORA bilar på -00-talet och downsizat och har väl haft 4 eller 5 tre-series, dom är inte obekväma, visst F3X var lite högljudd men BMW gjorde kampanjer och monterade i mer ljuddämpning, och vägljud kommer från dåliga/gamla däck. Men dom är fan inte obekväma och jag har sträck-kört långt utan att bli trött/stel.

Bilar från VAG är ett skämt, om dom inte kommer från Stuttgart.

Nej jag har faktiskt inte gjort en regelrätt undanmanöver på V90 till bristningsgränsen, men det gamla svenska klassiska älgtestet som man får upp vissa kassa bilar på två hjul och välter en del så klarar V90 den på 75-76km/h vilket en 3-serie exakt klarar av också. För en typisk UNDANMANÖVER i trafik är den bevisligen och oberoende likvärdig testad. Självklart har en 3-serie (med sportchassi) bättre vägegenskaper och mer exakt styrning än en V90. Personligen tycker jag V90 vägegenskaper är fullt likvärdig sina konkurrenter i samma storlek och typ, med sin långa hjulbas går den riktigt skönt i höga hastigheter på motorväg.

Bara att gratulera att du är nöjd med mindre bilar, har haft 3-series också och alltid tyckt om dessa, en bilmodell som alltid varit bra/bäst i sin klass. Men utifrån TS beskrivning om råd så skulle inte jag valt en 3-serie som första val till ett "väglok" om man snittar 30 mil om dagen vilket är väldigt mycket.
Senast redigerad av sunnis 2020-08-25 kl. 23:08.
Citera
2020-08-25, 23:13
Medlem
Citat:
Jag har ingen djävla aning om varför dom valt den bilen, men det gör det bara SÅ mycket enklare att loosa dom när man har dom efter sig... två rondeller så ser man dom inte ens med kikare.

Jag vet inte vad du har för intressen här i världen, men det är väldigt få människor i Sverige som har ett intresse/behov att dra från snuten. Jag är 100% säker på att TS inte har planer på att ha en bil som är lämplig att klippa ifrån en Polis V90 vid snuthäng. Inget som specades eller var ens nära att antyda på i första inlägget.
Citera
2020-08-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Jag vet inte vad du har för intressen här i världen, men det är väldigt få människor i Sverige som har ett intresse/behov att dra från snuten. Jag är 100% säker på att TS inte har planer på att ha en bil som är lämplig att klippa ifrån en Polis V90 vid snuthäng. Inget som specades eller var ens nära att antyda på i första inlägget.

Det var svar till killen som höjde väghållning hos V90 till skyarna, Epsilon-bilarna är verkligen katastrofalt dåliga på vägen och Pirelli och Conti fick utveckla speciella däck till den plattformen för att bilarna skulle gå att åka i...
Citera
2020-08-26, 08:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror lite på vilket avtal din arbetsgivare har med leverantörerna och vilken deal du kan få.
MB och BMW brukar ge bra avtal till företagsbilar.
Annars skulle jag nog satsa på V60n, den ger nog i normalfallet bäst "prestanda" för pengarna.
V90n tycker jag helt enkelt är för stor.
VW måste du gå upp i utrustning för att få vettiga stolar.
Nu tittade jag privat på BMWn och MBn då stack det ordentligt i pris om du villa ha lite utrustning: Men jag har förstått att det ser lie anorlunda ut på tjänstebils sidan. De brukar köra förmånliga kampanjer mot sin företagssida.
BMW’s standardstolar är skit, du måste ta sportstolar om du vill få långkörningskomfort.
Enda rimliga alternativen är Superb eller Volvo.
Citera
2020-08-26, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det var svar till killen som höjde väghållning hos V90 till skyarna, Epsilon-bilarna är verkligen katastrofalt dåliga på vägen och Pirelli och Conti fick utveckla speciella däck till den plattformen för att bilarna skulle gå att åka i...
Nej det är de verkligen inte, de är förvånansvärt bra i kurvor trots sina storlek, V90 dvs.
Citera
2020-08-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
BMW’s standardstolar är skit, du måste ta sportstolar om du vill få långkörningskomfort.
Enda rimliga alternativen är Superb eller Volvo.

Standardstolarna är inte så roliga nej, men både komfort-stolen och sportstolen är väldigt trevliga för en rimlig peng.
Citera
2020-08-26, 08:30
Medlem
Jag tog en Superb L&K för 7.5 pbb. Har ALL utrustning utom soltak. 190 hk, diesel, 4x4, aut, värmare, krok mm. för samma peng skulle jag fått en v90 150 hk fwd manuell utan krok...
Citera
2020-08-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitfire1
Jag tog en Superb L&K för 7.5 pbb. Har ALL utrustning utom soltak. 190 hk, diesel, 4x4, aut, värmare, krok mm. för samma peng skulle jag fått en v90 150 hk fwd manuell utan krok...

Bra val, tror du kommer bli nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in