• 1
  • 2
2020-08-25, 07:19
Medlem
Hej!

Kommer inom kort att få en ny tjänstebil. De modeller jag har att välja mellan är:
VW Passat
Skoda Superb
Volvo V60
Volvo V90
BMW 3-serie
Mercedes C-klass

Oavsett så måste det vara en kombi (och diesel, om det har någon betydelse), eftersom lastutrymmet efterfrågas i tjänsten.

Jag kommer att köra minst 20 mil om dagen, förmodligen närmare 30 mil/dag i snitt.
Bilen kommer att vara en förmånsbil, så jag får nyttja den privat.
Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år gamla) i familjen, inga djur.

Prioriteringen för mig gällande denna bil är som följer:

1) Komfort - Ska jag ligga och köra så pass mycket (landsväg/motorväg) så måste det vara en bil med bra stolar, bra klimatanläggning, gärna så tyst kupé som möjligt, och helst inte någon instängd känsla.

2) Säkerhet - Återigen, oddsen för att jag ska bli inblandad i en olycka med annat fordon eller vilt kommer att sjunka ju längre tid jag spenderar på vägarna. Vidare vill jag att bilen uppträder säkert på vägen.

3) Utrustning - Jag är ett teknikfreak och älskar funktioner och gimmicks, även om man inte alltid använder det. T.ex. backkamera, 360-kamera, trådlös hopkoppling med telefon (utöver bluetooth), trådlös laddning av telefon, parkeringssensorer, parkeringsautomatik, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, glastak, elektrisk baklucka (gärna med beröringsfri öppning), keyless, bra uppkoppling (via app i telefonen, ex. Volvo On Call), elstolar, massagestolar, värme + kyla i sätet o.s.v.

4) Prestanda - Här är det viktigare med snabb omkörningsacceleration (70-130) än 0-100.

Bryr mig egentligen inte det minsta om utseendet, allra minst när jag är inuti bilen...

Utrymmet är egentligen ganska viktigt, men för det allra mesta så utnyttjar man ju ändå inte det. Men när det väl behövs är det härligt med ett stort bagagerum, enkelt att fälla säten o.s.v.

Så, vad tror ni är det bästa valet för mig?
Citera
2020-08-25, 07:38
Medlem
Dan88s avatar
Hade utan tvekan valt Mercan eller Bmwn, de enda premium bilarna.

Volvo är skräp kvalité med en premium prislapp.
Citera
2020-08-25, 07:59
Medlem
Beror lite på vilket avtal din arbetsgivare har med leverantörerna och vilken deal du kan få.
MB och BMW brukar ge bra avtal till företagsbilar.
Annars skulle jag nog satsa på V60n, den ger nog i normalfallet bäst "prestanda" för pengarna.
V90n tycker jag helt enkelt är för stor.
VW måste du gå upp i utrustning för att få vettiga stolar.
Nu tittade jag privat på BMWn och MBn då stack det ordentligt i pris om du villa ha lite utrustning: Men jag har förstått att det ser lie anorlunda ut på tjänstebils sidan. De brukar köra förmånliga kampanjer mot sin företagssida.
Citera
2020-08-25, 08:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Bara tre av bilarna är fullstora familjebilar, så tre av dom går bort direkt.
Citera
2020-08-25, 08:04
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Utan att ha ägt i närheten av någon så ny bil så skulle mitt val vara mercan, i andra hand skodan. Volvo går bort, överpris för en bil som behöver en direktlina till verkstaden(Voc). BMW, nej, jag är etnisk svensk och BMW är för starkt förknippat med MENA. VW, bara en dyrare skoda.
Citera
2020-08-25, 08:54
Medlem
dwgs avatar
Vad har du för bas belopp ?
Får tänka att vissa av bilarna blir väldigt dyra om du ska lägga till
extra från basbudet på en modell.

Bmw, MB är lite minder invändigt och priset kan sticka iväg med (gäller väl alla modeller)

Så ta med dig hela familjen och provkör/sitt så får ni känsla av hur trångt/rymligt det blir
Onödigt att bilen ska stå hemma om ni ska iväg på aktiviteter för att ta privat bil för lastutrymme.
Citera
2020-08-25, 09:00
Medlem
Kimbatross avatar
Det är ganska stor prestanda skillnad på en V90 T4 och en T6...
Citera
2020-08-25, 09:03
Medlem
Jobbar du på pizzeria 10 mil bort så ta mb/bmw. Kan du inget om bilar så ta skodan. Vill du fylla på olja i motorn varje månad så ta vw. Tänker du på familjen så välj V90. V60 får du plats med familjen men du behöver släp eller takbox för semestern.
Citera
2020-08-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbatros
Det är ganska stor prestanda skillnad på en V90 T4 och en T6...

Hmm..Nu var det väl dieselbil som var aktuellt..
Citera
2020-08-25, 09:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Du får väl tänka lite själv, vad du ska ha för en bil, jag skulle inte lita på medlemmarna här hehe.Jag har aldrig förstått såna här trådar om köpråd, när alla har olika smaker
Citera
2020-08-25, 09:30
Medlem
Eduards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jobbar du på pizzeria 10 mil bort så ta mb/bmw. Kan du inget om bilar så ta skodan. Vill du fylla på olja i motorn varje månad så ta vw. Tänker du på familjen så välj V90. V60 får du plats med familjen men du behöver släp eller takbox för semestern.

Nu råkar det sitta samma motor i Skodan som Volkwagnen.

Volvon går bort direkt i.o.m. deras kvalitetsproblem. Skoda och VW är otänkbart då båda är VAG-bilar i grund och botten. BMW funkar om du lyckas snacka dig till en 6-cylindrig. Det självklara valet är en Mercedes-Benz, om du har råd d.v.s.
Citera
2020-08-25, 09:34
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eduard
Nu råkar det sitta samma motor i Skodan som Volkwagnen.

Volvon går bort direkt i.o.m. deras kvalitetsproblem. Skoda och VW är otänkbart då båda är VAG-bilar i grund och botten. BMW funkar om du lyckas snacka dig till en 6-cylindrig. Det självklara valet är en Mercedes-Benz, om du har råd d.v.s.
Jag har fått för mig att skoda är några år gamla vw-delar. VW 's teknik suger ju ofta men den lever knappast kvar till delarna blir en skoda, därför borde skoda vara ett stabilare köp än en vw.

Men jag skulle inte köpa en skoda, skulle t o m hellre köpa en mondeo.

TS: du kan inte välja andra märken? T ex subaru? En outback är stor och trevlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in