2020-08-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoppigGroda
Vad jag vet är BMW expert på att sätta högt pris på extrautrustning!

Kolla med MBs E-klass. Dom brukar slänga på rätt bra med rabatter. MB är också väligt trevliga att köra långt med.

Jag ägen själv en BMW 2014 320d med Sportline paketet. Jag pendlar 20 mil per dag och jag är nöjd med både förbrukningen och komforten.

VW känns plastig och komforten suger på den. Jag känner två
st som har fått motorras på sina VW vid typ 10k mil

Skoda är som VW fast en billigare variant. (De tillverkas i Tjeckien tror jag)

V60 alltid driftsäker. Tror denna liknar 3-serien.

V90 för stor, du kommer känna dig som att du kör en pansarvagn. Kan tänka mig att förbrukningen är dyr.

3-serie är perfekt för att pendla och som familjebil. Drar lite eftersom dessa bilar väger lite och det finns massa körgläde i dem.

c klass är för liten. Kolla på E klass.

Har du kört F30 så kommer du bli besviken på allt annat än G20/G21.

BMW är inte så dyra när man köper dom som tj-bil och det går att pruta och fula för att få ihop en bil för rätt antal PBB.
Se dock för fan till att inte glömma M-sportpaketet och lumbar support, jag tror tillvalskoden är S88A...
Citera
2020-08-25, 17:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Så, vad tror ni är det bästa valet för mig?

Välj den där du får mest utrustning för pengarna. I slutändan är det endast en tjänstebil, och inget du kommer att äga personligen. Det bästa är att du provkör dessa modeller, så att du kan känna efter och jämföra.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-08-25 kl. 17:57.
Citera
2020-08-25, 18:25
Medlem
Jag är kanonnöjd med Superb 4x4 2020, bra klipp i 190-hästarsdieseln, I stort sett samma lullull som i Passat, tar du en LK-utrustad är det riktigt bra nivå.
Hade en Passat 2016 på tidigare jobb, mindre bil för pengarna än Superb och interiört ser du knappt skillnad på dom. Benutrymme bak är svårslaget i Superb, med bakvänd barnstol bak sitter jag bekvämt framför som är 185 lång.

Polarn har en C-Klassmerca men tar Superb nästa gång efter att ha provkört min.
Jag åker ca 2500 per år i tjänst.
Citera
2020-08-25, 20:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yokomo
Jag är kanonnöjd med Superb 4x4 2020, bra klipp i 190-hästarsdieseln, I stort sett samma lullull som i Passat, tar du en LK-utrustad är det riktigt bra nivå.
Hade en Passat 2016 på tidigare jobb, mindre bil för pengarna än Superb och interiört ser du knappt skillnad på dom. Benutrymme bak är svårslaget i Superb, med bakvänd barnstol bak sitter jag bekvämt framför som är 185 lång.

Polarn har en C-Klassmerca men tar Superb nästa gång efter att ha provkört min.
Jag åker ca 2500 per år i tjänst.

Det är inget fel med mercan eller bmw:n men priset gör att man endast får de mindre modellerna som tjänstebil. En E klass brukar överstiga prisbasbelopp och det gäller samma för 5 serien. Volvon är också rätt dyr men verkar falla inom ramarna. Skoda har också mer saker som ingår där ex andra märken är tillval. Man kan ju hålla på en halv dag med en vw gällande tillval och nästan dubbla priset.
Citera
2020-08-25, 21:22
Medlem
Jag har en C-klass från 2016. 220 D. Mycket nöjd med den. Låg förbrukning vid blandad körning (0,59/L). Skön att åka i. Sväljer mycket last. Frugan och barnen sitter bra. Merca är snåla när det kommer till utrustning i grundpriset. Allt utöver standard kostar extra. On-Call finns nog då det är ett lagkrav, men Volvos är bättre. Glöm extra säkerhetssystem om du inte vill pröjsa rejält. Detta ligger dock standard i E-klass. Infotainmentsystemet i C-klass känns föråldrat. Standardljudpaketet är också dåligt. Välj till Burmester-ljudet om du kan. Grymt ljud.
Citera
2020-08-25, 22:02
Medlem
När det gäller komfort är fälg och däck minst lika viktigt som bilmodell. Kör man långt och vill ha optimal komfort är det viktigt att inte välja för stora fälgar och lågprofildäck. Välj ett par tystgående däck och inte större än 18 tum.

Själv har jag en V90, den är relativt tyst men inte alls lika tyst som en E-klass. Tyvärr har jag Pirelli som är mycket mer högljudda än kompisens Continental på hans V90.

Pilot Assist tycker jag är väldigt bekvämt när man pumpar många mil på E4.
Citera
2020-08-25, 22:02
Medlem
Alltså vad är kommer all denna negativitet på Volvo? Jag byter bil ca vartannat år. Senaste har varit Volvo V90 och XC90 och tycker dessa har varit över förväntan, och trivs riktigt bra. Inte varit några bekymmer heller, de småsaker som varit har löst skyndsamt och enkelt. Men det låter ju som på en del att ingen annan bil i hela världen har krånglat någonsin förutom Volvo... En V90 T8 har jag för tillfället, innan XC90 T6. Tycker de har fungerat kalasbra. Bensinmotorerna T6 och uppåt går dessutom riktigt jäkla bra också, speciellt i T8an som faktiskt mest effekt med god marginal i sin klass som hybrid. Är man ute efter rappa omkörningar så är både T6 och T8 utmärkta!

Pilot assisten i Volvo fungerar mycket bra, MB motsvarighet är bra också. I alla fall E klassens som jag kört en del. Helt fantastisk funktion som är sjukt värd när man kör länge och långt.

Om det är 3-serien eller MB C-klass så är valet Volvo V90 tämligen enkelt. Varken 3-serien eller C klassen är att föredra om man ska dra 30 mil om dagen, då är V90 betydligt bättre. MB E-Klass och BMW 5-serie så är det en helt annan sak, varför inte dessa TS? Skodan är ett bättre val än 3-serie och c-klass men hänsyn till TS körvanor.
Senast redigerad av sunnis 2020-08-25 kl. 22:11.
Citera
2020-08-25, 22:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!

Kommer inom kort att få en ny tjänstebil. De modeller jag har att välja mellan är:
VW Passat
Skoda Superb
Volvo V60
Volvo V90
BMW 3-serie
Mercedes C-klass

Oavsett så måste det vara en kombi (och diesel, om det har någon betydelse), eftersom lastutrymmet efterfrågas i tjänsten.

Jag kommer att köra minst 20 mil om dagen, förmodligen närmare 30 mil/dag i snitt.
Bilen kommer att vara en förmånsbil, så jag får nyttja den privat.
Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år gamla) i familjen, inga djur.

Prioriteringen för mig gällande denna bil är som följer:

1) Komfort - Ska jag ligga och köra så pass mycket (landsväg/motorväg) så måste det vara en bil med bra stolar, bra klimatanläggning, gärna så tyst kupé som möjligt, och helst inte någon instängd känsla.

2) Säkerhet - Återigen, oddsen för att jag ska bli inblandad i en olycka med annat fordon eller vilt kommer att sjunka ju längre tid jag spenderar på vägarna. Vidare vill jag att bilen uppträder säkert på vägen.

3) Utrustning - Jag är ett teknikfreak och älskar funktioner och gimmicks, även om man inte alltid använder det. T.ex. backkamera, 360-kamera, trådlös hopkoppling med telefon (utöver bluetooth), trådlös laddning av telefon, parkeringssensorer, parkeringsautomatik, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, glastak, elektrisk baklucka (gärna med beröringsfri öppning), keyless, bra uppkoppling (via app i telefonen, ex. Volvo On Call), elstolar, massagestolar, värme + kyla i sätet o.s.v.

4) Prestanda - Här är det viktigare med snabb omkörningsacceleration (70-130) än 0-100.

Bryr mig egentligen inte det minsta om utseendet, allra minst när jag är inuti bilen...

Utrymmet är egentligen ganska viktigt, men för det allra mesta så utnyttjar man ju ändå inte det. Men när det väl behövs är det härligt med ett stort bagagerum, enkelt att fälla säten o.s.v.

Är det samma förmånsvärde på bilarna du räknade upp?
Citera
2020-08-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det samma förmånsvärde på bilarna du räknade upp?

Beror givetvis hur du utrustar dom, men 7,5PBB är ju en vattendelare om du vill få volymer och generalagenterna har ju givetvis förhandlat fram bilar som skall ligga gött i det skiktet. Alla dom bilarna som han räknar upp går att få för 7,5PBB....
Givetvis får du mer lull-lull i en fejk-audi från Skoda, men det är ju fortfarande en uppskrämd MQB-golf med motorn monterad åt fel håll och tourqe steer även om den har lane assist..
Citera
2020-08-25, 22:40
Medlem
Haft nästan alla dessa bilar du räknar upp. Det du skall göra är att kolla på aktuella kampanjer. Gå in på skatteverkets kalkyl för förmånsvärde och sen välja utifrån dessa parametrar.

Självfallet skall inte valet bygga enbart på utrustning och förmånsvärde, men ger dig en indikation iaf.

C-klass 220 är riktigt skön. Tyst och relativt billig att ha. V90 för stor och blir dyr med lite Lull lull. Glöm BMWn, 3 serie är skit för de pengarna. Upp till 5 serien i så fall.

V60 CrossCountry skulle jag rekommendera. Helst då Midhybrid, vilket är mumma för nettolönen:-)

Men kolla om du kan få in en lagerbil av XC60. Helt underbar.

Lycka till!
Citera
2020-08-25, 22:51
Medlem
Jag hade valt Superben, med lägre inköpspris lär du kunna plocka på den mycket utrustning och revisorn blir nöjd.
Citera
2020-08-25, 22:51
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Hej!

Kommer inom kort att få en ny tjänstebil. De modeller jag har att välja mellan är:
VW Passat
Skoda Superb
Volvo V60
Volvo V90
BMW 3-serie
Mercedes C-klass

Oavsett så måste det vara en kombi (och diesel, om det har någon betydelse), eftersom lastutrymmet efterfrågas i tjänsten.

Jag kommer att köra minst 20 mil om dagen, förmodligen närmare 30 mil/dag i snitt.
Bilen kommer att vara en förmånsbil, så jag får nyttja den privat.
Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år gamla) i familjen, inga djur.

Prioriteringen för mig gällande denna bil är som följer:

1) Komfort - Ska jag ligga och köra så pass mycket (landsväg/motorväg) så måste det vara en bil med bra stolar, bra klimatanläggning, gärna så tyst kupé som möjligt, och helst inte någon instängd känsla.

2) Säkerhet - Återigen, oddsen för att jag ska bli inblandad i en olycka med annat fordon eller vilt kommer att sjunka ju längre tid jag spenderar på vägarna. Vidare vill jag att bilen uppträder säkert på vägen.

3) Utrustning - Jag är ett teknikfreak och älskar funktioner och gimmicks, även om man inte alltid använder det. T.ex. backkamera, 360-kamera, trådlös hopkoppling med telefon (utöver bluetooth), trådlös laddning av telefon, parkeringssensorer, parkeringsautomatik, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, glastak, elektrisk baklucka (gärna med beröringsfri öppning), keyless, bra uppkoppling (via app i telefonen, ex. Volvo On Call), elstolar, massagestolar, värme + kyla i sätet o.s.v.

4) Prestanda - Här är det viktigare med snabb omkörningsacceleration (70-130) än 0-100.

Bryr mig egentligen inte det minsta om utseendet, allra minst när jag är inuti bilen...

Utrymmet är egentligen ganska viktigt, men för det allra mesta så utnyttjar man ju ändå inte det. Men när det väl behövs är det härligt med ett stort bagagerum, enkelt att fälla säten o.s.v.

Om du kan så provkör alla sex alternativen för att få en uppfattning om komforten. Skulle tro att de är hyfsat lika men man kan ju ha personliga preferenser, särskilt när man kör så mycket som du.

Säkerhet, utrustning och prestanda beror ju på vilken konfiguration vi pratar om. Här måste du sitta och jämföra konkret vad som ingår i de offerter du får. Försök även provköra bilar som är så nära din konfig som möjligt.

Som någon skrev är V90 och Superb störst bilar. 3-serien och C-klass är en storlek mindre, medan V60 och Passat ligger lite mittemellan.

Ex på bilarnas längd (mm):
V90 4936
Superb 4862
Passat 4773
V60 4761
3-serie 4709
C-klass 4702

Tittar man på bagageutrymme ser det lite annorlunda ut i toppen (liter):
Superb 660
Passat 650
V90 560
V60 529
3-serie 500
C-klass 460

Källa:
https://se.automobiledimension.com/j...se-bilmatt.php

Många säger att Superb har riktigt stort baksäte vilket förmodligen gör det till den rymligaste bilen av dina alternativ.

Om du ofta reser lite längre med familjen och har packning så välj mellan Superb, V90 eller Passat.

Spelar inte utrymmet så stor roll så välj mellan C-klass, 3-serie eller V60. Dina barn är ju ganska små och förmodligen byter du bil igen inom 3 år.

Är det ungefär samma förmånsvärde på alla bilarna? Skiljer sig de mycket i utrustning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in