Citat:
Ursprungligen postat av
Dicktherick
Hej!
Kommer inom kort att få en ny tjänstebil. De modeller jag har att välja mellan är:
VW Passat
Skoda Superb
Volvo V60
Volvo V90
BMW 3-serie
Mercedes C-klass
Oavsett så måste det vara en kombi (och diesel, om det har någon betydelse), eftersom lastutrymmet efterfrågas i tjänsten.
Jag kommer att köra minst 20 mil om dagen, förmodligen närmare 30 mil/dag i snitt.
Bilen kommer att vara en förmånsbil, så jag får nyttja den privat.
Vi är två vuxna och två barn (5 och 7 år gamla) i familjen, inga djur.
Prioriteringen för mig gällande denna bil är som följer:
1) Komfort - Ska jag ligga och köra så pass mycket (landsväg/motorväg) så måste det vara en bil med bra stolar, bra klimatanläggning, gärna så tyst kupé som möjligt, och helst inte någon instängd känsla.
2) Säkerhet - Återigen, oddsen för att jag ska bli inblandad i en olycka med annat fordon eller vilt kommer att sjunka ju längre tid jag spenderar på vägarna. Vidare vill jag att bilen uppträder säkert på vägen.
3) Utrustning - Jag är ett teknikfreak och älskar funktioner och gimmicks, även om man inte alltid använder det. T.ex. backkamera, 360-kamera, trådlös hopkoppling med telefon (utöver bluetooth), trådlös laddning av telefon, parkeringssensorer, parkeringsautomatik, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, glastak, elektrisk baklucka (gärna med beröringsfri öppning), keyless, bra uppkoppling (via app i telefonen, ex. Volvo On Call), elstolar, massagestolar, värme + kyla i sätet o.s.v.
4) Prestanda - Här är det viktigare med snabb omkörningsacceleration (70-130) än 0-100.
Bryr mig egentligen inte det minsta om utseendet, allra minst när jag är inuti bilen...
Utrymmet är egentligen ganska viktigt, men för det allra mesta så utnyttjar man ju ändå inte det. Men när det väl behövs är det härligt med ett stort bagagerum, enkelt att fälla säten o.s.v.
Så, vad tror ni är det bästa valet för mig?
Om du kan så provkör alla sex alternativen för att få en uppfattning om komforten. Skulle tro att de är hyfsat lika men man kan ju ha personliga preferenser, särskilt när man kör så mycket som du.
Säkerhet, utrustning och prestanda beror ju på vilken konfiguration vi pratar om. Här måste du sitta och jämföra konkret vad som ingår i de offerter du får. Försök även provköra bilar som är så nära din konfig som möjligt.
Som någon skrev är V90 och Superb störst bilar. 3-serien och C-klass är en storlek mindre, medan V60 och Passat ligger lite mittemellan.
Ex på bilarnas längd (mm):
V90 4936
Superb 4862
Passat 4773
V60 4761
3-serie 4709
C-klass 4702
Tittar man på bagageutrymme ser det lite annorlunda ut i toppen (liter):
Superb 660
Passat 650
V90 560
V60 529
3-serie 500
C-klass 460
Källa:
https://se.automobiledimension.com/j...se-bilmatt.php
Många säger att Superb har riktigt stort baksäte vilket förmodligen gör det till den rymligaste bilen av dina alternativ.
Om du ofta reser lite längre med familjen och har packning så välj mellan Superb, V90 eller Passat.
Spelar inte utrymmet så stor roll så välj mellan C-klass, 3-serie eller V60. Dina barn är ju ganska små och förmodligen byter du bil igen inom 3 år.
Är det ungefär samma förmånsvärde på alla bilarna? Skiljer sig de mycket i utrustning?