Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Glöm inte heller bort att elpriserna generellt ökat pga. våra beslut att avveckla kärnkraften. Vi är nere på ca hälften av kapaciteten i dag jämfört med för ca 5 år sedan.
Därtill så har efterfrågan på el ökat. Inte bara internationellt pga. att vi använder allt mindre rysk gas, men även pga. att man i tex. Tyskland också minskat på sin kärnkraft.
Ovanpå detta så har vi en ökad efterfrågan på el ifrån företag. Där är den främsta ökningen pga. att man vill ställa om från fossil förbränningen inom industrin till el (pågår många projekt i tex. Norrland just nu kring detta, men sker över hela världen), men även ökningen av sociala media och molntjänster, och inte minst ökad användning av AI drar mycket kapacitet.
Räknar du samman Facebook, Google, Microsoft och Amazons datacenter i Sverige så får du en rätt betydande del av vår elförbrukning där.
Internationellt så räknar många med om 10 år så kommer bara all ny AI-användning kommer förbruka ca 5-10% av all världens elkonsumtion.
Men som du är inne på så är det även dyrt att bygga snabbladdning. Tror man räknar på i snitt ca 1 miljon i CAPEX per dispenser/snabbladdningspunkt (med alla kostnader för byggen, likriktare, transformatorstationer, och nätanslutning) med högre effekt (säg 150-400 kW).
Nja, som du säkert vet pendlar elpriset kraftigt under dagen, typiskt 30öre på natten, med några peakar kring 1krona kl 8 och 17, övrigt kring 50öre.
Det betyder att när jag snabbladdar 50kwh, så har de en självkostnadspris på energien på kanske 10 till 50kr.
När jag betalar 400spänn för detta så är det en god marginal.
Så det har inget med energikostnaden att göra, 90% av deras kostnader är installation och administration.
Ska de få lönsamhet i detta, bör de alltså öka volym, genom god UX (kortbetalning!) och enkla, goda prismodeller.
Men eftersom de inte klarat lönsamheten än, har de hängt sig fast i löften om "återkommande affärer" och "fasta kunder" för att pleasa aktieägarna, så att de kan måla upp en bild av tillväxtpotential.
I realiteten betyder detta appar, personuppgifter och skitupplevelse.
De är alltså fångade i en slags moment-22.
Det är min teori, i alla fall. För det är inte helt lätt att förstå hur det kunde ända upp så dåligt.