2024-04-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig som inte ofta kör så långt att laddningen tar slut, men ändå använder bilen varje dag och ibland i arbetet så laddar jag nästan bara hemma, men det händer ju att jag måste ut och jobba där jag behöver bilen, men har glömt att koppla in laddkabeln t.ex.

Det är ju mitt eget fel, men har man då bråttom, så får det bli en sväng förbi snabbladdare. Så ja, det är lite som en reservdunk till vardags.

Mm, för mig är det en sport att unvika snabbladdning. Inte pga att jag ojar mig för livslängd eller pris, men har bara haft så många dåliga laddupplevelser när jag tidigare hade en bil med dålig räckvidd.
Har man 3 barn, anländer till en mack med snabbladdare, så är det sista man vill hålla på med att ladda ner appar, registrera kort, ringa kundtjänst, medans barnen kryper runt under en lastbil på parkeringen!
Hela användarupplevelsen är uppenbart designad av idioter.
Enda vägen runt är att köpa en bil med räckvidd nog för att slippa hela spektaklet.
Citera
2024-04-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Fram till ca 5år sedan var det minutpris på typiskt 2.50kr på snabbladdning, dvs ca en tredjedel av dagens kostnad.
Med mer elbilar och aktörer har priserna höjts kraftigt.

Glöm inte heller bort att elpriserna generellt ökat pga. våra beslut att avveckla kärnkraften. Vi är nere på ca hälften av kapaciteten i dag jämfört med för ca 5 år sedan.

Därtill så har efterfrågan på el ökat. Inte bara internationellt pga. att vi använder allt mindre rysk gas, men även pga. att man i tex. Tyskland också minskat på sin kärnkraft.

Ovanpå detta så har vi en ökad efterfrågan på el ifrån företag. Där är den främsta ökningen pga. att man vill ställa om från fossil förbränningen inom industrin till el (pågår många projekt i tex. Norrland just nu kring detta, men sker över hela världen), men även ökningen av sociala media och molntjänster, och inte minst ökad användning av AI drar mycket kapacitet.

Räknar du samman Facebook, Google, Microsoft och Amazons datacenter i Sverige så får du en rätt betydande del av vår elförbrukning där.

Internationellt så räknar många med om 10 år så kommer bara all ny AI-användning kommer förbruka ca 5-10% av all världens elkonsumtion.

Men som du är inne på så är det även dyrt att bygga snabbladdning. Tror man räknar på i snitt ca 1 miljon i CAPEX per dispenser/snabbladdningspunkt (med alla kostnader för byggen, likriktare, transformatorstationer, och nätanslutning) med högre effekt (säg 150-400 kW).
Citera
2024-04-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Glöm inte heller bort att elpriserna generellt ökat pga. våra beslut att avveckla kärnkraften. Vi är nere på ca hälften av kapaciteten i dag jämfört med för ca 5 år sedan.

Därtill så har efterfrågan på el ökat. Inte bara internationellt pga. att vi använder allt mindre rysk gas, men även pga. att man i tex. Tyskland också minskat på sin kärnkraft.

Ovanpå detta så har vi en ökad efterfrågan på el ifrån företag. Där är den främsta ökningen pga. att man vill ställa om från fossil förbränningen inom industrin till el (pågår många projekt i tex. Norrland just nu kring detta, men sker över hela världen), men även ökningen av sociala media och molntjänster, och inte minst ökad användning av AI drar mycket kapacitet.

Räknar du samman Facebook, Google, Microsoft och Amazons datacenter i Sverige så får du en rätt betydande del av vår elförbrukning där.

Internationellt så räknar många med om 10 år så kommer bara all ny AI-användning kommer förbruka ca 5-10% av all världens elkonsumtion.

Men som du är inne på så är det även dyrt att bygga snabbladdning. Tror man räknar på i snitt ca 1 miljon i CAPEX per dispenser/snabbladdningspunkt (med alla kostnader för byggen, likriktare, transformatorstationer, och nätanslutning) med högre effekt (säg 150-400 kW).

Nja, som du säkert vet pendlar elpriset kraftigt under dagen, typiskt 30öre på natten, med några peakar kring 1krona kl 8 och 17, övrigt kring 50öre.

Det betyder att när jag snabbladdar 50kwh, så har de en självkostnadspris på energien på kanske 10 till 50kr.
När jag betalar 400spänn för detta så är det en god marginal.
Så det har inget med energikostnaden att göra, 90% av deras kostnader är installation och administration.
Ska de få lönsamhet i detta, bör de alltså öka volym, genom god UX (kortbetalning!) och enkla, goda prismodeller.
Men eftersom de inte klarat lönsamheten än, har de hängt sig fast i löften om "återkommande affärer" och "fasta kunder" för att pleasa aktieägarna, så att de kan måla upp en bild av tillväxtpotential.
I realiteten betyder detta appar, personuppgifter och skitupplevelse.
De är alltså fångade i en slags moment-22.
Det är min teori, i alla fall. För det är inte helt lätt att förstå hur det kunde ända upp så dåligt.
Citera
2024-04-30, 13:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det vill säga avsevärt dyrare än vad det skulle varit med en bensin/dieselbil i samma storleksklass. Känns det värt?
Planen för elbilarna som politikerna inte berättar om är att alla ska bo i femtonminuters städer i framtiden. Det går ju inte att resa längre med elbil, det är dyrt och krångligt. Det enda du ska få göra är att åka tur-retur till arbetet. Kineserna har väl redan testat på att gridlocka elbilar i vissa städer så att pöbeln hålls hemma.

Elbilar är inte framtiden, dom ska bort.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2024-04-30 kl. 14:00.
Citera
2024-04-30, 14:08
Medlem
Citat:
Nja, som du säkert vet pendlar elpriset kraftigt under dagen, typiskt 30öre på natten, med några peakar kring 1krona kl 8 och 17, övrigt kring 50öre.

Det betyder att när jag snabbladdar 50kwh, så har de en självkostnadspris på energien på kanske 10 till 50kr.
Så enkelt är det alltså inte. Det fanns någonstans bland trådarna här på elbilsavdelningen en länk till ett youtubeklipp där en snubbe som byggt upp en "elmack" (eller om det rent av var en hel kedja) reder ut olika avgifter som måste betalas när man har en verksamhet av den typen.
Jag vet inte på rak arm var det klippet finns. Antingen att någon annan minns var eller att jag sätter mig och letar när jag har mer tid över, om intresse finnes.
Edit: Här var den:
https://youtu.be/5MTT2sSDH0I?feature=shared
Senast redigerad av Gissa vem 2024-04-30 kl. 14:21.
Citera
2024-04-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så enkelt är det alltså inte. Det fanns någonstans bland trådarna här på elbilsavdelningen en länk till ett youtubeklipp där en snubbe som byggt upp en "elmack" (eller om det rent av var en hel kedja) reder ut olika avgifter som måste betalas när man har en verksamhet av den typen.
Jag vet inte på rak arm var det klippet finns. Antingen att någon annan minns var eller att jag sätter mig och letar när jag har mer tid över, om intresse finnes.
Edit: Här var den:
https://youtu.be/5MTT2sSDH0I?feature=shared

Ja du betalar tex effekttariff baserat på högsta effekten du drar ur nätet; ytterligare ett argument för att de borde försöka få upp nyttjandegraden.
Men oavsett; min poäng är att kostnaden är inte problemet här, utan allt stohej med appar och konton för alla dessa laddoperatörer. Betalar gärna dubbla priset de handfull gånger per år jag snabbladdar, om det fungerar smooth! (dvs ingen fransk app med registrering på ett språk jag inte kan, med ett mobilnummer som inte stöds för att ladda utanför paris, bara blippa visa kortet som på vilken bensinmack som helst tack!)

Huvudproblemet är väl egentligen att man använder snabbladdning så sällan och oftast utanför eget land, att modellen med appar och registrering blir knas, de flesta laddappar har man ju bara använt 1 gång, skulle jag besöka den där laddaren i danmark nästa sommar så är appen i behov av uppdatering och kanske omregistrering till nytt konto då laddnätverket antagligen bytt ägare.
Hela systemet verkar vara byggt av folk som tror man håller på och tankar sin elbil hos dem på samma sätt som en bensinbil.

okej det var dagens rant, nu har ju eu tatt operatörerna i örat och tvingat dem till vettiga betallösningar. Helt sjukt att det skulle ta så många år innan någon vuxen satte ner foten.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-04-30 kl. 14:51.
Citera
2024-04-30, 15:24
Medlem
Citat:

Så det har inget med energikostnaden att göra, 90% av deras kostnader är installation och administration.

Problemet är att de som köper så här mycket el, och speciellt i dessa volymer och enorma effekter på dagtid (när det normalt är som högst efterfrågan och nätbelastning), får betala en massa dyra effektavgifter som du som slutkonsument inte drabbas av.
Citera
2024-04-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ja du betalar tex effekttariff baserat på högsta effekten du drar ur nätet; ytterligare ett argument för att de borde försöka få upp nyttjandegraden.
Men oavsett; min poäng är att kostnaden är inte problemet här, utan allt stohej med appar och konton för alla dessa laddoperatörer. Betalar gärna dubbla priset de handfull gånger per år jag snabbladdar, om det fungerar smooth! (dvs ingen fransk app med registrering på ett språk jag inte kan, med ett mobilnummer som inte stöds för att ladda utanför paris, bara blippa visa kortet som på vilken bensinmack som helst tack!)

Jag svarade just på diskussionen om att priserna gått upp. Inget annat.

Håller med om att det generellt är krångliga betallösningar hos många operatörer. Hatar appar och hatar även brickor.

Antingen skall det vara PlugNplay som hos Tesla, eller så skall man kunna betala med vanliga kreditkort och andra normala betallösningar som hos OKQ8.

Gillar därför Tesla SuC och OKQ8 bäst. Det är där jag snabbladdar mest.
Citera
2024-04-30, 16:06
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fick i fredags den sista av räkningarna för min Tysklandstur i februari.
Bil: BYD Atto 3.
250 mil totalt.

Laddade på följande:
Shell recharge laddkort
Zephyre app
EnBw app
Och på mitt bankkort

Totalt 5.920 kronor.
Blir knappt 24 kronor milen i laddkostnad om jag räknat rätt.

Restiden är rätt viktig att ha med.
Ja även vilken snittförbrukning du har.

Tycker att det är rätt intressant.
Du har kört elbil (påstår du) i flera år men ändå verkar du helt inkompetent.
Verkar absolut inte greja detta med att köra en elbil vilket fall som helst.

Citat:
Snitthastighet?
Ingen aning.
Jag höll mestdels 120-160 km/h.
Vädret var blåsigt, och runt 3 plusgrader.
Regn från och till.
Inte optimala förhållanden alltså.

En BYD som körs i 160km/h
Citera
2024-04-30, 16:08
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Kom precis hem efter en vecka och 280 mil.
80% motorväg 100-140 km/h, 20% storstadstrafik.
Laddkostnad 13.50 kronor milen.
Använde mig endast av EnBw appen.

Körde med ZOE.

Här vore restiden väldigt intressant att veta.
Blir mycket ljummet termoskaffe i bilen under den resan.

Snittförbrukning?
Citera
2024-04-30, 17:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Uppenbarligen - eftersom han betalar det. Det går ju att köra för halva den kostnaden men eftersom BAB7 valt det lite dyrare alternativet så får man ju se det så.

Vilket dyrare alternativ har jag valt, menar du?
Citera
2024-04-30, 17:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Låter väldigt högt.

Vad var snittförbrukningen för bilen, och vad var snittpriset du betalade per kWh?
64 cent per kWh är normalpriset.
Sen tillkom två blockeringsavgifter på sammanlagt 24 euro.

Snittförbrukningen vet jag inte, jag brukar alltid nollställa den efter varje laddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in