Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Tycker att det inte förklarar hela skillnaden, och är märkligt att det ändå skall skilja så mycket som nästan ca 3x priset. Ändå en grymt stor skillnad.
Ca 8 kr/milen är rätt normalt för de flesta långresor med snabbladdning när vi har tagit vår Tesla.
Någonstans där brukar jag hamna själv, och verkar som även Generalknase också hamnade runt den häraden, eller kanske något lite högre med ca 11 kr/milen:
BAB7: Tror du skall se över vilka laddkort du använder. Är ju möjligt att de tar ut överpriser för elen du laddar.
Jag har ju redan skrivit att hög Autobahnhastighet i kombination med dåligt väder gav en hög förbrukning, så dina 1,97 kWh stämmer inte.
Dessutom laddar jag när det behövs, utmed Autobahn.
Det innebär att det kan bli vilken laddststation som helst som står på den rastplatsen jag kör in på.
Därför har jag både Shell recharge, Enbw, och Zephyre.
Med dessa kan jag ladda på 95% av alla laddstationer, nackdelen är så klart att jag då inte har ett rabatterat pris.
Med EnBw betalar jag 64 cent per kWh, med Zephyre ungefär samma, medans Shell recharge är lite dyrare på vissa laddare, det är lite olika.
Därtill som sagt 450 kronor blockeringsavgift.
Gör man samma resa på sommaren bör kostnaden kunna bli 30% lägre.
Sen kan man ju sänka kostnaden genom att köra långsammare, men det är ganska tråkigt i längden.