2024-03-26, 13:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu håller du ju på att argumentera ihjäl dig i en annan tråd att man minsann inte alls kan lita på begreppet "snittförbrukning" för det är så himla individuellt... Hur ska du ha det egentligen?

Vad menar du med att "argumentera ihjäl sig"?

Ville bara presentera siffror för andra elbilar än BAB7, och då min egna elbil (Tesla M3) och andra laddnät (Tesla SuC som jag laddar på).

Utgår ju självklart bara från min egna erfarenhet, och den snittförbrukningen som jag har på min bil när jag/vi åker på långresor med snabbladdning.

Kan du inte istället redovisa din egna snittförbrukning för din elbil och dina egna kostnader vid snabbladdning?

Vore lite mer konstruktivt IMO och mer i linje med topic för tråden.
Citera
2024-03-26, 13:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tycker att det inte förklarar hela skillnaden, och är märkligt att det ändå skall skilja så mycket som nästan ca 3x priset. Ändå en grymt stor skillnad.

Ca 8 kr/milen är rätt normalt för de flesta långresor med snabbladdning när vi har tagit vår Tesla.

Någonstans där brukar jag hamna själv, och verkar som även Generalknase också hamnade runt den häraden, eller kanske något lite högre med ca 11 kr/milen:

BAB7: Tror du skall se över vilka laddkort du använder. Är ju möjligt att de tar ut överpriser för elen du laddar.
Jag har ju redan skrivit att hög Autobahnhastighet i kombination med dåligt väder gav en hög förbrukning, så dina 1,97 kWh stämmer inte.
Dessutom laddar jag när det behövs, utmed Autobahn.
Det innebär att det kan bli vilken laddststation som helst som står på den rastplatsen jag kör in på.
Därför har jag både Shell recharge, Enbw, och Zephyre.
Med dessa kan jag ladda på 95% av alla laddstationer, nackdelen är så klart att jag då inte har ett rabatterat pris.
Med EnBw betalar jag 64 cent per kWh, med Zephyre ungefär samma, medans Shell recharge är lite dyrare på vissa laddare, det är lite olika.
Därtill som sagt 450 kronor blockeringsavgift.

Gör man samma resa på sommaren bör kostnaden kunna bli 30% lägre.
Sen kan man ju sänka kostnaden genom att köra långsammare, men det är ganska tråkigt i längden.
Citera
2024-03-26, 13:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Gör man samma resa på sommaren bör kostnaden kunna bli 30% lägre.
Sen kan man ju sänka kostnaden genom att köra långsammare, men det är ganska tråkigt i längden.

Absolut att väder och otur spelar roll, men även om du skulle fått 30% lägre kostnad under normala omständigheter så förklarar det ändå inte den stora skillnaden att du har ca 3 ggr kostnaden mot mig.

Räknade på 120 km/h. Vilken snitthastighet loggade din bil under trippen?
Citera
2024-03-26, 13:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Absolut att väder och otur spelar roll, men även om du skulle fått 30% lägre kostnad under normala omständigheter så förklarar det ändå inte den stora skillnaden att du har ca 3 ggr kostnaden mot mig.

Räknade på 120 km/h. Vilken snitthastighet loggade din bil under trippen?
Snitthastighet?
Ingen aning.
Jag höll mestdels 120-160 km/h.
Vädret var blåsigt, och runt 3 plusgrader.
Regn från och till.
Inte optimala förhållanden alltså.
Citera
2024-03-26, 15:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Snitthastighet?
Ingen aning.
Jag höll mestdels 120-160 km/h.

Tänkte att du som är intresserad av förbrukning och data från dina turer att kika på det? Jag får upp det automatiskt i trippmätaren i bilen för mina resor, och tror de flesta elbilar brukar ha denna funktionen.

Utan att veta om din medelhastighet på vägen så är det enormt svårt att jämföra med något, eller att dra några ingående slutsatser om dina förbrukningssiffror, och därmed svårt att säga så mycket om kostnaderna.

Men även om man inte kan göra så förens du har en verklig (eller uppskattad) snitthastighet, så är nog ändå känslan/uppskattningen att du har rätt så hög förbrukning (kan ju vara kopplat till bilens effektivitet) och rätt så höga laddkostnader (kan ju vara kopplat till vilka laddnät du använder då priser varierar stort) jämfört med mina och mot andra i tråden (tex. Generalknase).

Sedan har jag uppfattningen att oavsett laddnät så verkar snabbladdning vara lite dyrare generellt i just Tyskland. Å andra sidan så finns det ju de som har mycket lägre kostnader också i andra länder som tex. Gromgutten som i Norge har en milkostnader närmare 3 NOK.

Sverige är väl någonstans mellan Tyskland och Norge i prisnivå.
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-26 kl. 15:21.
Citera
2024-04-29, 22:54
Medlem
BAB7s avatar
Kom precis hem efter en vecka och 280 mil.
80% motorväg 100-140 km/h, 20% storstadstrafik.
Laddkostnad 13.50 kronor milen.
Använde mig endast av EnBw appen.

Körde med ZOE.
Citera
2024-04-30, 06:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Körde med ZOE.

Det vill säga avsevärt dyrare än vad det skulle varit med en bensin/dieselbil i samma storleksklass. Känns det värt?
Citera
2024-04-30, 06:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det vill säga avsevärt dyrare än vad det skulle varit med en bensin/dieselbil i samma storleksklass. Känns det värt?
Uppenbarligen - eftersom han betalar det. Det går ju att köra för halva den kostnaden men eftersom BAB7 valt det lite dyrare alternativet så får man ju se det så.

Tillägg: Avsevärt dyrare än bensin diesel tror jag inte på, bensinen kostar runt 18-20:-/ liter i stora delar av europa, om bilen tar runt 0.7( som är vanligt för en bensinare) så kostar det lika mycket, definitivt inte avsevärt mindre om man inte kör en dieselskokartong då bör det väl gå att komma under 10:-.
Senast redigerad av Generalknase 2024-04-30 kl. 06:27.
Citera
2024-04-30, 11:33
Medlem
Citat:

Körde med ZOE.

Låter väldigt högt.

Vad var snittförbrukningen för bilen, och vad var snittpriset du betalade per kWh?
Citera
2024-04-30, 11:40
Medlem
Citat:

Körde med ZOE.

Intressant, varför kör du långresa med zoe när du har en modernare bil numera -BYDen?
Hur ser du att möjligheterna för vanlig kortbetalning ser ut på kontinenten? I danmark förra sommarn blev jag positivt överraskad, behövde inte bli medlem eller ladda ner nån app, bara blippa visa och snabbladda. Mycket bättre än i sverige.
Men tyskland/frankrike kanske ligger mer efter?
Citera
2024-04-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Uppenbarligen - eftersom han betalar det. Det går ju att köra för halva den kostnaden men eftersom BAB7 valt det lite dyrare alternativet så får man ju se det så.

Tillägg: Avsevärt dyrare än bensin diesel tror jag inte på, bensinen kostar runt 18-20:-/ liter i stora delar av europa, om bilen tar runt 0.7( som är vanligt för en bensinare) så kostar det lika mycket, definitivt inte avsevärt mindre om man inte kör en dieselskokartong då bör det väl gå att komma under 10:-.

Fram till ca 5år sedan var det minutpris på typiskt 2.50kr på snabbladdning, dvs ca en tredjedel av dagens kostnad.
Med mer elbilar och aktörer har priserna höjts kraftigt. Ändå misstänker jag att det inte tjänas några stora pengar; installationskostnaden är hög och nyttjandegraden väldigt låg på snabbladdning.
Ska bli intressant att se vad som händer med marknaden framöver. De som trodde på mindre elbilsbatterier och snabbare/oftare laddning trodde helt fel. Kanske har aktörerna med sina betallösningar och priser tagit död på drömmen om laddandet. Jag ser snabbladdning lite som en reservdunk, den finns, men varje användning är ett misslyckande.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-04-30 kl. 11:53.
Citera
2024-04-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Fram till ca 5år sedan var det minutpris på typiskt 2.50kr på snabbladdning, dvs ca en tredjedel av dagens kostnad.
Med mer elbilar och aktörer har priserna höjts kraftigt. Ändå misstänker jag att det inte tjänas några stora pengar; installationskostnaden är hög och nyttjandegraden väldigt låg på snabbladdning.
Ska bli intressant att se vad som händer med marknaden framöver. De som trodde på mindre elbilsbatterier och snabbare/oftare laddning trodde helt fel. Kanske har aktörerna med sina betallösningar och priser tagit död på drömmen om laddandet. Jag ser snabbladdning lite som en reservdunk, den finns, men varje användning är ett misslyckande.

För mig som inte ofta kör så långt att laddningen tar slut, men ändå använder bilen varje dag och ibland i arbetet så laddar jag nästan bara hemma, men det händer ju att jag måste ut och jobba där jag behöver bilen, men har glömt att koppla in laddkabeln t.ex.

Det är ju mitt eget fel, men har man då bråttom, så får det bli en sväng förbi snabbladdare. Så ja, det är lite som en reservdunk till vardags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in