2024-04-30, 17:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Intressant, varför kör du långresa med zoe när du har en modernare bil numera -BYDen?
Hur ser du att möjligheterna för vanlig kortbetalning ser ut på kontinenten? I danmark förra sommarn blev jag positivt överraskad, behövde inte bli medlem eller ladda ner nån app, bara blippa visa och snabbladda. Mycket bättre än i sverige.
Men tyskland/frankrike kanske ligger mer efter?
Jag var i Berlin, och vet av erfarenhet att det är mycket smidigare med en liten och begagnad bil när man kör där parkerar etc,, därför tog jag ZOE.

Kortbetalning funkar på fler och fler laddstationer i Tyskland nu, men majoriteten kräver såklart fortarande kort eller appar.
Citera
2024-04-30, 17:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Här vore restiden väldigt intressant att veta.
Blir mycket ljummet termoskaffe i bilen under den resan.

Snittförbrukning?
Ystad-Köpenhamn-Odense-Kolding-Flensburg-Hamburg, ca 55 mil, tog knappt 11 timmar.
Teoretiskt sett kunde jag nog kört på 10 timmar plus/minus, men stod i kö ca 25 minuter på motorvägen samt att jag laddade till 99% en gång, eftersom jag jag var och handlande och sedan åt etc,

Hamburg-väst till Berlin-syd, ca 34 mil, tog ca 5 timmar.

Upp till 35 mil går det väldigt snabbt och smidigt med ZOE, det är snarare de längre dagsettapperna på 50-60 mil som tar lite längre tid.
Men den största fördelen med ZOE har man ju när man kommer fram, som i mitt fall till Berlin, då har man en perfekt liten smidig elbil att köra med i stan hela veckan, och som bonus snabb 22 kW AC-laddning på laddstolparna inne i stan.

Då är det inte inte så farligt att det tar några timmar extra att köra dit, de sammanlagda fördelarna ligger till favör till ZOE, jämfört med andra elbilar.

En ny ZOE med 22 kW AC, 50 kW CCS och 52 kWh Batteri hade naturligtvis varit helt optimalt!
Senast redigerad av BAB7 2024-04-30 kl. 18:03.
Citera
2024-04-30, 18:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det vill säga avsevärt dyrare än vad det skulle varit med en bensin/dieselbil i samma storleksklass. Känns det värt?
Din jämförelse haltar.

Min ZOE (årsmodell 2018) har bla inbyggd Navigation med live-traffic , Keyless nyckellöst system , Automat (såklart), parkeringssensorer, Automatisk klimatanläggning, el-hissar runt om, motor på 90 hk etc,,

Alltså inte att jämföra med en sketen Kia Picanto från 2018, med radio, manuel låda, manuella fönstervevar och en enkel AC och en skitmotor på 65 hk..

Min ZOE får snarare jämföras med en väldigt välutrustad Clio eller Polo från 2018.
Och så pass välutrustade Clio och Polos etc är inte lätta att hitta, och gör man det är de väldigt dyra.

Dessutom dricker de ganska mycket i farter runt 130-140 km/h, och förbrukar proportionerligt mer än ZOE i stadstrafik, där ZOE går extremt billigt med låg förbrukning.
Citera
2024-04-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ystad-Köpenhamn-Odense-Kolding-Flensburg-Hamburg, ca 55 mil, tog knappt 11 timmar.
Teoretiskt sett kunde jag nog kört på 10 timmar plus/minus, men stod i kö ca 25 minuter på motorvägen samt att jag laddade till 99% en gång, eftersom jag jag var och handlande och sedan åt etc,

Hamburg-väst till Berlin-syd, ca 34 mil, tog ca 5 timmar.

Upp till 35 mil går det väldigt snabbt och smidigt med ZOE, det är snarare de längre dagsettapperna på 50-60 mil som tar lite längre tid.
Men den största fördelen med ZOE har man ju när man kommer fram, som i mitt fall till Berlin, då har man en perfekt liten smidig elbil att köra med i stan hela veckan, och som bonus snabb 22 kW AC-laddning på laddstolparna inne i stan.

Då är det inte inte så farligt att det tar några timmar extra att köra dit, de sammanlagda fördelarna ligger till favör till ZOE, jämfört med andra elbilar.

En ny ZOE med 22 kW AC, 50 kW CCS och 52 kWh Batteri hade naturligtvis varit helt optimalt!

Nya renault 5? Hoppas dock den har betydligt mer än 52kwh och 50kw ccs.. du har modesta krav haha.
Antar att du inte har med någon fru eller barn på dessa turer.
Jag hade åkt på en skillsmässa direkt med en sån bil och de situationer den hade satt mig i..
Men hur upplever du atto3? Borde vara en helt ny värld av räckvidd och laddhastighet?
Senast redigerad av Gullpotet 2024-04-30 kl. 18:51.
Citera
2024-04-30, 19:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nya renault 5? Hoppas dock den har betydligt mer än 52kwh och 50kw ccs.. du har modesta krav haha.
Antar att du inte har med någon fru eller barn på dessa turer.
Jag hade åkt på en skillsmässa direkt med en sån bil och de situationer den hade satt mig i..
Men hur upplever du atto3? Borde vara en helt ny värld av räckvidd och laddhastighet?
Nej, jag syftade på ZOE facelift 2020-2024.
Den finns med både 22 kW AC och 50 kW CCS, samt 52 kWh batteri.
Med en sådan gör du sträckan Hamburg-Berlin på 15 minuters laddstopp.

Atton har såklart bättre räckvidd och snabbare laddning än min gamla ZOE, men det har man ju bara nytta av på långtur.
I vardagen, kortare turer på max 17-18 mil, där är ZOE den smidigare bilen av dom två.
Citera
2024-04-30, 19:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Nya Renault 5 har två batteristorlekar, 40 kWh och 52 kWh.
Och 100 kW CCS.
Dock bara 11 kW AC.
Citera
2024-04-30, 21:29
Medlem
Citat:

Hur många kWh gick åt under den resan?

Citat:

Lite bättre kanske, men långt ifrån optimalt.

Finns många bättre val av elbilar för långresa. Många som laddar runt 300 kW och med 80-100 kWh batterier.

Hade det inte varit lämpligare att köra din större och nyare BYD på resan istället för den gamla Zoen?

Varför tog du inte din nya och bättre BYDn i stället?

Borde passat mycket bättre för en sådan här långresa tycker jag.
Citera
2024-04-30, 21:46
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Finns många bättre val av elbilar för långresa. Många som laddar runt 300 kW och med 80-100 kWh batterier.

Hade det inte varit lämpligare att köra din större och nyare BYD på resan istället för den gamla Zoen?

Du får väga in att den är på en sniklease med extremt begränsad kørsträcka. Om den existerar.
Citera
2024-04-30, 22:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Så du tycker jag ska byta min ZOE från 2018 till en elbil som kan ladda med 300 kW och har ett 80-100 kWh batteri?
Typ en porsche Taycan eller Q8-e-tron.
Speciellt när jag redan har ytterligare en elbil.
Du resonerar lite verklighetsfrånvänt.

Jag har redan svarat på frågan varför jag inte tog Atton.
Därför att jag skulle vara i Berlin i en vecka och ville inte köra med en ny bil där.
Dessutom är ZOE mycket smidigare i storstaden, vilket jag hade nytta av hela veckan.
Då är det inte så farligt att körningen dit tog några timmar mer.

Dessutom har jag 3000 mil på leasingen totalt, och jag har kört 1.100 mil redan och har 1,5 år kvar på leasingen, så jag kan inte ta Atton varje gång för då rullar milen iväg för snabbt.

Jag vet inte hur många kWh det gick åt på den dagsetappen, kanske typ 110.
Det var 2 minus när jag kom till Hamburg på kvällen.
Citera
2024-04-30, 22:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du får väga in att den är på en sniklease med extremt begränsad kørsträcka. Om den existerar.
1500 mil/år.
Citera
2024-04-30, 22:06
Medlem
Citat:
Så du tycker jag ska byta min ZOE från 2018 till en elbil som kan ladda med 300 kW och har ett 80-100 kWh batteri?

Jag kommenterade ditt felaktiga påstående att en nyare Zoe är den optimala elbilen för långresa.

Så är icke fallet.

Citat:
Speciellt när jag redan har ytterligare en elbil.

Ja, det är det som är så märkligt med dig.

Du har skaffat en elbil, som du själv tidigare hävdat just är så mycket bättre för dig på långresa, men sedan när du väl åker på långresa så använder du inte ens denna bilen som skall passa bättre för det.

Galet IMO.
Citera
2024-04-30, 22:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Ja, det är det som är så märkligt med dig.

Du har skaffat en elbil, som du själv tidigare hävdat just är så mycket bättre för dig på långresa, men sedan när du väl åker på långresa så använder du inte ens denna bilen som skall passa bättre för det.

Galet IMO.

Förstår du verkligen inte vad jag skriver?
Jag har ju svarat på din fråga redan..

För att förtydliga;
1, jag ville inte ta Atton till Berlin, eftersom jag vet hur det är där, och ville inte köra runt där i en hel vecka med en ny bil.

2, Atton har begränsade mil i leasingen, jag kan inte ta Atton varje gång för då är snart milen borta.

3, ZOE är smidigare i Berlin, vilket jag hade nytta av hela veckan.

Att köra med ZOE denna gången var alltså en självklarhet.

Hade jag kört till tex Frankfurt, hade jag tagit Atton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in