2024-03-25, 02:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har själv en elbil som jag kört 11.000 mil med nu, jag vet i stort sett alla positiva som negativa sidor av myntet.

Den stora poängen med elbil är att ladda hemma, då kör du riktigt billigt.
Men det krävs att du bor i villa/hus, uppgraderar ditt elnät så det klarar belastningen, investerar i en laddbox etc. En investering på ca 20.000 kronor.

Ca 14 000 gick det på för mig 2019, men fick dra rätt mycket elkabel, samt sätta in en ny extra panel/skåp i garaget. Just då var det inte heller någon subvention när jag satte upp den (fanns innan, och kom tillbaka några månader senare).

Min pappa som satte upp en elbox betalade totalt 8000 för box och all installation. Men då fick han 50% av staten i grönt avdrag (gjordes hos elfirman, och han behövde inte själv ansöka om det).
Citera
2024-03-25, 02:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Fick i fredags den sista av räkningarna för min Tysklandstur i februari.
Bil: BYD Atto 3.
250 mil totalt.

Laddade på följande:
Shell recharge laddkort
Zephyre app
EnBw app
Och på mitt bankkort

Totalt 5.920 kronor.
Blir knappt 24 kronor milen i laddkostnad om jag räknat rätt.

Vilken sträcka åkte du?
Citera
2024-03-25, 13:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vilken sträcka åkte du?

Ner till Frankfurt, sen via Köln/Düsseldorf tillbaka.
Citera
2024-03-25, 18:28
Medlem
Citat:
250 mil totalt.

Laddade på följande:
Shell recharge laddkort
Zephyre app
EnBw app
Och på mitt bankkort

Totalt 5.920 kronor.

Det var dyrt. Ligger inte ELI’s och Recharge priser på samma nivå i hela Europa?
Citera
2024-03-25, 19:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Det var dyrt. Ligger inte ELI’s och Recharge priser på samma nivå i hela Europa?
Vet inte, men det blir ju extra dyrt för oss också att ladda pga vår skitvaluta.
Citera
2024-03-25, 20:00
Medlem
Citat:
Vet inte, men det blir ju extra dyrt för oss också att ladda pga vår skitvaluta.

Ionity ska enligt Elli kosta 0,5€ / kWh i Tyskland om man betalar en månadsavgift på 154 kr. Det motsvarar de 5,70:- som det kostar i Sverige. Nu för tiden binder man sig inte i 12 månader, utan kan ta det en månad.
Klart smart alternativ.

Jag åker rätt så många 140-mils resor och använder Ionity. Efter Elli’s prishöjning förra året, så kostar det som min förra diesel att resa. Ca 10:- milen.
Citera
2024-03-25, 23:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det gäller att hela familjen med barn och fru är på gott humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än en valfri dieselbil...

Diskutera ämnet seriöst tack!

länk:https://teknikensvarld.se/dyr-resa-m...ils-semestern/

Citat:
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.

Konstaterar att det hade blivit billigare med min elbil, Tesla M3 LR, att köra den sträckan från Sthlm till Nice; 2000 kr enkelväg och 4000 kr ToR. Dvs. ungefär samma kostnad som för dieselbilen.

https://i.ibb.co/C28QWQh/Sk-rmavbild...l-22-56-09.png

Tid: 27 h 14 m
Snittförbrukning: 198 Wh/km
Förbrukad energi: 472 kWh
Laddningskostnad: 1998,5 SEK
Citera
2024-03-25, 23:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
250 mil totalt.

Laddade på följande:
Shell recharge laddkort
Zephyre app
EnBw app
Och på mitt bankkort

Totalt 5.920 kronor.

Citat:
Ner till Frankfurt, sen via Köln/Düsseldorf tillbaka.

Försökte mappa upp ungefär samma resa för min elbil, Tesla M3 LR, i ABRP men fick den endast till 200 mil (istället för 250 mil som du körde) och fick följande data:

https://i.ibb.co/QnFdWzk/Sk-rmavbild...l-23-19-26.png

Sträcka: 1918 km
Tid: 22 h 57 m
Snittförbrukning: 197 Wh/km
Förbrukad energi: 337,3 kWh

Laddningskostnad: 1 587 SEK
Milkostnad: 8,27 kr/milen

Sedan försökte jag lägga på ytterligare 50 mil extra (la in en extratur från Köln till Bremen ToR) för att komma upp i 250 mil som du körde totalt, och fick då följande data:

https://i.ibb.co/QnHP5Nt/Sk-rmavbild...l-23-20-44.png

Sträcka: 2505 km
Tid: 29 h 24 m
Förbrukad energi: 492,9 kWh

Laddningskostnad: 2 207,7 SEK
Milkostnad: 8,81 kr/milen

Så verkar som jag får något mer än 1/3 av kostnaden med min Tesla vs din BYD (om jag räknar rätt, och osäker på din exakta rutt).
Citera
2024-03-25, 23:43
Medlem
Ska ta en kortare resa om ett par dagar till Fårö på Gotland.
Enligt Chargefinder så finns det en gratis laddare väldigt nära dit jag ska på Fårö, om än bara 3,6 kW, men det funkar fint när jag inte behöver köra på 2 dagar.

Så räknar med ingen laddning alls på vägen dit, en laddning som är gratis när jag är där och sen ingen laddning på vägen tillbaka.

Går så klart inte att jämföra med en lång resa ner till södra Tyskland, men ändå.

Gratis är gott. Det finns inte så mycket gratis laddning nu för tiden, men när man får det så tar man det förutsatt att man har gott om tid.
Citera
2024-03-25, 23:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Försökte mappa upp ungefär samma resa för min elbil, Tesla M3 LR, i ABRP men fick den endast till 200 mil (istället för 250 mil som du körde) och fick följande data:

https://i.ibb.co/QnFdWzk/Sk-rmavbild...l-23-19-26.png

Sträcka: 1918 km
Tid: 22 h 57 m
Förbrukad energi: 337,3 kWh

Laddningskostnad: 1 587 SEK
Milkostnad: 8,27 kr/milen

Sedan försökte jag lägga på ytterligare 50 mil extra (la in en extratur från Köln till Bremen ToR) för att komma upp i 250 mil som du körde totalt, och fick då följande data:

https://i.ibb.co/QnHP5Nt/Sk-rmavbild...l-23-20-44.png

Sträcka: 2505 km
Tid: 29 h 24 m
Förbrukad energi: 492,9 kWh

Laddningskostnad: 2 207,7 SEK
Milkostnad: 8,81 kr/milen

Så verkar som jag får något mer än 1/3 av kostnaden med min Tesla vs din BYD (om jag räknar rätt, och osäker på din exakta rutt).
Höga priser på många laddare och hög förbrukning pga hög hastighet och dåligt väder gällde när jag körde.
Plus 450 kronor i blockeringsavgift.
Citera
2024-03-26, 00:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Höga priser på många laddare och hög förbrukning pga hög hastighet och dåligt väder gällde när jag körde.
Plus 450 kronor i blockeringsavgift.

Tycker att det inte förklarar hela skillnaden, och är märkligt att det ändå skall skilja så mycket som nästan ca 3x priset. Ändå en grymt stor skillnad.

Ca 8 kr/milen är rätt normalt för de flesta långresor med snabbladdning när vi har tagit vår Tesla.

Någonstans där brukar jag hamna själv, och verkar som även Generalknase också hamnade runt den häraden, eller kanske något lite högre med ca 11 kr/milen:

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Helvete vad dyrt!
Tyckte det var lite jobbigt när vi reste 120 mil för ett tag sen och det landade på 1400:-. Destinationsladdningen kostade 7:-/kWh det drog upp kostnaden lite.

BAB7: Tror du skall se över vilka laddkort du använder. Är ju möjligt att de tar ut överpriser för elen du laddar.
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-26 kl. 00:06.
Citera
2024-03-26, 11:23
Medlem
Citat:
Snittförbrukning: 198 Wh/km

Citat:

[Snittförbrukning: 197 Wh/km

Citat:
Tycker att det inte förklarar hela skillnaden, och är märkligt att det ändå skall skilja så mycket som nästan ca 3x priset. Ändå en grymt stor skillnad.

Ca 8 kr/milen är rätt normalt för de flesta långresor med snabbladdning när vi har tagit vår Tesla.

Någonstans där brukar jag hamna själv, och verkar som även Generalknase också hamnade runt den häraden, eller kanske något lite högre med ca 11 kr/milen
Nu håller du ju på att argumentera ihjäl dig i en annan tråd att man minsann inte alls kan lita på begreppet "snittförbrukning" för det är så himla individuellt... Hur ska du ha det egentligen?
Senast redigerad av Gissa vem 2024-03-26 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in