2025-02-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Abonnemang.. det är väl sånt nonsens vi vill komma bort från?

Jag vill kunna köra 80 mil, och stanna och ladda var jag vill, utan att bli blåst på ockerpriser, eller vara tvungen att ladda ner 14 appar och annat trams.

Du får ju välja, antingen en app eller två och kapa kostnaden med upp till 50%.
Genom att inte ha gjort det så blev du just blåst på ockerpriser..

Men du blir du inte klagokung på flashback om du är normalintelligent och klarar av ett minimum av planerande, är det värt 1500:- extra per sån resa du just gjort så är det ju din grej.

Vilken reserutt var det. Skriv det så kan vi räkna ut hur mycket du slösat.

/Dick
Citera
2025-02-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Du får ju välja, antingen en app eller två och kapa kostnaden med upp till 50%.
Genom att inte ha gjort det så blev du just blåst på ockerpriser..

Men du blir du inte klagokung på flashback om du är normalintelligent och klarar av ett minimum av planerande, är det värt 1500:- extra per sån resa du just gjort så är det ju din grej.

Vilken reserutt var det. Skriv det så kan vi räkna ut hur mycket du slösat.

/Dick

Jag tror inte frågan är att vi fattar att man måste ha några appar och abonnemang för att inte betala onödigt mycket.

Det många (inklusive jag själv) vänder sig mot är själva upplägget. Varför ska det behöva vara så? El som el liksom. Det tar bara frihet och flexibilitet ifrån oss konsumenter. Det känns trist att planera rutten efter var sina laddstopp finns. Man kanske vill åka en annan rutt för att utforska nya vägar, vad vet jag. Kanske är inte problemet så stort som jag inbilliar mig, men jag stör mig som fan på detta med att låsa in sina kunder. Det är vi som blir lidande
Citera
2025-02-12, 13:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Jag tror inte frågan är att vi fattar att man måste ha några appar och abonnemang för att inte betala onödigt mycket.

Det många (inklusive jag själv) vänder sig mot är själva upplägget. Varför ska det behöva vara så? El som el liksom. Det tar bara frihet och flexibilitet ifrån oss konsumenter. Det känns trist att planera rutten efter var sina laddstopp finns. Man kanske vill åka en annan rutt för att utforska nya vägar, vad vet jag. Kanske är inte problemet så stort som jag inbilliar mig, men jag stör mig som fan på detta med att låsa in sina kunder. Det är vi som blir lidande
Man kan förstås vara ståndaktig och vägra abonnemang, för det går ju idag när fler och fler har kortbetalning, eller så accepterar man att med ett abonnemang så kan man spara rätt stora pengar om man ofta reser långt med elbil.

För de flesta är valet rätt lätt, man får svälja lite stolthet för att spara pengar. Inte så mycket konstigare än att vara stamkund på Ica eller medlem på Coop eller OK, eller för den delen nån av alla andra kundklubbar som gör att man får lite rabatt eller kredit att handla i just deras affär för. Dessutom oftast mycket mindre än vad man sparar på att ha ett laddnings-abonnemang.
Citera
2025-02-12, 13:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är upp till dig, vill du ha den friheten och är fine att betala dubbelt så mycket så är du fri att göra det, men många ser nog fördelen med abonnemang för att få mycket lägre priser.
Bra att du är nöjd med hur det ser ut.
Tyvärr är nog de flesta andra inte så nöjda med hur betalning och prissättning ser ut på den offentliga laddinfrastrukturen.
Citera
2025-02-12, 14:07
Medlem
Citat:

I framtiden kanske det blir perfekt , idag är det inte det.
Men som sagt, vill man vara obstinat så går det att åka dyrt.
Samma kort som babsan använder kan han lägga till i en eller två appar, det tar inte ens tio minuter. Och vips så kan han spara uppåt 50%. För ladda lika mycket som mig behöver han, eller ja eftersom det verkar vara en otroligt ineffektiv bil, så lite oftare/mer. Och man hittar dem på samma sätt som jag, för babsan stannar inte heller var som helst, han hittar laddare via navigatorn han också.

Det andra är att just babsan som gjort sig känd för försöka ladda gratis med sin lilla fransos under otaliga resor utomlands, alldeles nästan oaktat hur långsamt det gått. Nu har han helt plötligt blivit "spontan" och minnsann bara stannar när han vill. Och till höga kostnader dessutom.

/Dick
Citera
2025-02-12, 14:08
Medlem
Citat:
Tyvärr är nog de flesta andra inte så nöjda med hur betalning och prissättning ser ut på den offentliga laddinfrastrukturen.

Ingen har väl egentligen sagt att dom är nöjda, bara att dom klarar det billigare än dig..

/Dick
Citera
2025-02-12, 14:15
Medlem
Citat:

Nöjd, kanske inte, men det är inte så konstigt att det är som det är. Företagen vill att kunderna laddar hela tiden hos just dom och är villiga att erbjuda lågt pris om man är medlem.

Vad skulle annars vara incitamentet för folk att ladda så ofta som möjligt hos just deras operatör om det inte är lågt pris för att vara medlem?

Skulle alla kunna ladda överallt med samma bricka, app eller kort så kommer man ju stanna vid vilken operatör som helst och då lär man inte kunna njuta av lägre priser.
Citera
2025-02-12, 14:54
Medlem
RostigHinks avatar
Jag snabbladdar inte så ofta så abbonnemang är inte aktuellt men jag väljer knappast den dyraste operatören när jag väl snabbladdar. Medelpriset ligger väl runt 5,70 just nu. Det blir då ungefär lika dyrt som att köra på diesel i en mindre bil.

Men jag räknade på det för skojs skull. En långtripp för mig är Stockholm ToR på totalt 120 mil. Av dem är 40 mil hemmaladdning så 80 mil behöver snabbladd. Det blir med valfri operatör c:a 820 kr. Tar jag en månad abbonnemang hos IONITY sjunker det till 713 kr för Motion och 640 för Power på bara denna resan. Med MER blir det 668 kr och med Tesla 662 kr. Så visst kan man spara lite men man blir låst till en operatör och de ligger inte alltid lämpligt till. Med just IONITY är inte bara placeringen ett problem utan även att de ofta är upptagna. Det är ju inte så kul om man betalat en månad abbonnemang och inte kan ladda hos dem om man inte vill köa.

Jag läste nu den gamla artikeln i TS och den verkar skriven med en viss negativ inställning till elbilar och den är som sagt gammal.

Vill man blåsa på i 160 på Autobahn får man räkna med täta stopp. Elbil kanske inte är så lämpligt då. Själv undviker jag motorvägarna då jag är ute och flänger i Europa. Man missar bara en massa upplevelser om man gör det. Testa vägen genom Moseldalen någon gång. Eller upp i alppassen i Schweiz. Medelhavet finns där några dagar senare.
Citera
2025-02-12, 17:32
Medlem
Så, vad ska man ha för appar och laddkort nu då till sin BMW iX1. 95% av laddning sker hemma, men de få gånger man ger sig ut på långtur, vad är smartast? Ska man bara köra BMW charge kortet? Tror det är kopplat till Ionity. Ska man skaffa någon ytterligare app till annat laddnätverk? Eller bara lösa det på plats vid laddstolpen när man rullar in? (med tanke på att jag kanske kommer ladda 5 gåner om året någon annan stans än hemma)
Citera
2025-02-13, 11:38
Medlem
Citat:
Så, vad ska man ha för appar och laddkort nu då till sin BMW iX1. 95% av laddning sker hemma, men de få gånger man ger sig ut på långtur, vad är smartast? Ska man bara köra BMW charge kortet? Tror det är kopplat till Ionity. Ska man skaffa någon ytterligare app till annat laddnätverk? Eller bara lösa det på plats vid laddstolpen när man rullar in? (med tanke på att jag kanske kommer ladda 5 gåner om året någon annan stans än hemma)

Det smärtar mig då jag inte gillar Tesla, men Teslas app i telefonen och kort knutet till den är bra. Lätt att aktivera för rabatterat abonnemang den månaden man behöver det. Och ett väl utbyggt nät.. Kör man lite oftare resor med övernattning, framförallt till samma ställe så kan det även vara läge att kolla vilka destinationsladdare som ligger bra till. För mig har Vattenfall In Charge varit bra, men det varierar extremt med var man står.

/Dick
Citera
2025-03-07, 09:02
Medlem
Ja men det blir dyrt om man inte har abonnemang och ofta ska ladda på snabbladdare.

För mig personligen som väldigt sällan gör det, så finns ingen anledning att ha abonnemang, inte ens om jag gör någon längre resa här och där.

Men vet man med sig att man ska åka på semester och vara borta någon eller några veckor och snabbladda mycket så kan man ju ta ett abonnemang för bara den månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in