2025-02-09, 20:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Babben kör väl en Atto från BYD? Verkar riktigt kass om man läser online, drar typ 50% mer på motorväg än vad man kan förvänta, så runt 3kWh/10km.

Klart det inte funkar att ta den på långresa ner i Europa. Bättre då med en M3 som drar runt 1.5kWh/10km även på motorväg, samt fullt integrerad med SuC.

Hen har haft lite otur i valet av hypotetisk bil. Igen Får se om nästa tankebil blir bättre.
Citera
2025-02-10, 11:31
Medlem
[quote=BAB7|90975696

Med den flexibla EnBw stanardtariff utan bindande abonnemang och utan fast månadsavgift kostar det från 59 cent och uppåt per kWh.
Priset på de flesta laddare ligger då dock i spannet 69 cent till 84 cent för tex ARAL Pulse.
[/QUOTE]

Du har genom dina siffror givit data som gör att man kan hyggligt räkna ut vad bilen dragit, det är inte exakt men ger vissa fingervisningar.

Men för att göra det enkelt, bara genom att betala €10 till Tesla för en månads abbonemang och kört på deras stationer så hade du sparat en slant mot dina laddkostnader om jag läst rätt. €0,45/kWh...
Fan t.o.m utan betalt abbonemang är dom hyggligt billiga..runt €0,65 i rusningstid.
Så även om jag har svårt för Tesla och deras kult, så nog fasen har dom ett vettigt laddnätverk..

/Dick
Citera
2025-02-10, 16:57
Medlem
Citat:
Varför köper du inte bara en Tesla och slipper allt strul med fransk/kinesiska skitbilar och laddproblem?

"okej": https://www.automotorsport.se/nyhete...-koerna-vaxte/
Citera
2025-02-10, 17:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
"okej": https://www.automotorsport.se/nyhete...-koerna-vaxte/

Bisarr händelse, kan nog bara förklaras av svenskarnas kärlek till att köa. De trodde kanske att det var fri ladd eller nåt

Ser inte hur det skulle ha någon betydelse för en generell europatripp.
Citera
2025-02-11, 15:05
Medlem
Citat:
Bisarr händelse, kan nog bara förklaras av svenskarnas kärlek till att köa. De trodde kanske att det var fri ladd eller nåt

Ser inte hur det skulle ha någon betydelse för en generell europatripp.

Visst detta är ju ett extremfall, men det visar ändå på hur långt det är kvar till vi har en infrastruktur värd namnet. Det är fortfarande för mycket krångel med laddkort, olika priser, abonnemang, laddstationer (som finns där man behöver dem utan att behöva åka en specifik väg för att ladda på "sitt" nätverk, köer, trasiga laddare etc.

Det behöver bli mer som bensinstationer. Ställa 5-10 snabbladdare på varje bensinstation med samma priser för alla, då snackar vi. Nu är det bara ett jävla skämt rent ut sagt.
Citera
2025-02-11, 15:20
Medlem
Citat:
Visst detta är ju ett extremfall, men det visar ändå på hur långt det är kvar till vi har en infrastruktur värd namnet. Det är fortfarande för mycket krångel med laddkort, olika priser, abonnemang, laddstationer (som finns där man behöver dem utan att behöva åka en specifik väg för att ladda på "sitt" nätverk, köer, trasiga laddare etc.

Det behöver bli mer som bensinstationer. Ställa 5-10 snabbladdare på varje bensinstation med samma priser för alla, då snackar vi. Nu är det bara ett jävla skämt rent ut sagt.

Ny teknik (jämfört med tanka bränsle) tar tid tyvärr. De började på helt fel sätt genom att använda 57 olika appar, brickor etc, men saker blir bättre och bättre hela tiden och vi kan tacka EU för en del av det, som att lagstifta om att alla nybyggda stationer sedan förra året (var det va?) måste ha kortläsare samt att alla befintliga innan dess måste ha det inom kort. Det gör saker och ting tusen gånger enklare för de flesta.

Sen byggs det ju hur mycket laddare som helst på befintliga bensinstationer. Cirkle K hade ju tidigare Ionity på ett flertal av deras stationer, men sedan de började med sina egna laddare så har de byggt ut som bara den. Nu hittar man deras egna laddare på deras stationer mest överallt. Utöver det har ju OKQ8 också byggt laddare på sina stationer. Samma ser man ske på andra ställen i Europa också.

Fördelen för någon som kört bil länge är att man är van när man ska tanka att man kollar efter de stora skyltarna och stora taken som finns över bensinstationer för att hitta var man ska tanka. Kan man göra detsamma med elbil så är det helt klart ett plus. Sen finns ju annat där som luft, vatten, biltvätt, butik etc.

Så otroligt mycket har hänt under de tre år jag har haft elbil och det blir bara bättre och bättre.

Sen en annan fördel är ju att nästan alla nya elbilar har ju inbyggt i bilens navigation var man bör stanna för att ladda om man navigerar från A till B, så då behöver man ju inte ens planera in laddning på egen hand eller kolla efter mackarna.
Citera
2025-02-11, 15:31
Medlem
Det kräver fortfarande en hel del planering att använda en elbil om man reser långt hemifrån.
Var nyligen på besök i Frankrike, och tog en Elbil som hyrbil.
Kostade lite extra att lämna tillbaka den då det var besvärligt att hitta en laddstation närma flygplatsen.
Dessutom hade det nästan varit omöjligt om inte firman jag besökte erbjöd mig möjlighet att ladda bilen.
Så det tar ett bra tag till innan Europa är redo för bruk av enbart elbilar.
Däremot verkar det rätt OK om du färdas mest kring hemmet.
Citera
2025-02-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Sen en annan fördel är ju att nästan alla nya elbilar har ju inbyggt i bilens navigation var man bör stanna för att ladda om man navigerar från A till B, så då behöver man ju inte ens planera in laddning på egen hand eller kolla efter mackarna.

Absolut, men det är ju inte säkert att din bils kartor visar de billigaste ställena? Jag är väldigt ny på elbil (har åkt laddhybrid innan) men jag misstänker att laddstationerna som visas i bilens karta är de som är kopplade till BMW charging och de är knappast billigast. Kanske man kan ställa om den att visa andr laddnätverk, jag har inte hunnit pilla med det för jag laddar bara hemma och kör nästan aldrig långsträckor där laddning behövs.
Citera
2025-02-11, 16:15
Medlem
Citat:
Absolut, men det är ju inte säkert att din bils kartor visar de billigaste ställena? Jag är väldigt ny på elbil (har åkt laddhybrid innan) men jag misstänker att laddstationerna som visas i bilens karta är de som är kopplade till BMW charging och de är knappast billigast. Kanske man kan ställa om den att visa andr laddnätverk, jag har inte hunnit pilla med det för jag laddar bara hemma och kör nästan aldrig långsträckor där laddning behövs.

Ja de flesta skulle jag nog våga påstå, som klarar av navigering med laddstopp, kan också filtrera bort t.ex. alla stationer utom vissa företag som man vill ladda på.

T.ex. ska man åka ner i Europa så kanske man vill ta ett abonnemang hos Ionity om så bara för en månad för att få så låga priser som möjligt. Sedan ta det som första alternativ och sen lär man ha med Tesla också där man för övrigt också kan ha abonnemang för att få lägre priser och varför inte nån tredje också som det finns gott om som backup.
Citera
2025-02-11, 18:38
Medlem
BAB7s avatar
[quote=JohnBlund|91000730]
Ja de flesta skulle jag nog våga påstå, som klarar av navigering med laddstopp, kan också filtrera bort t.ex. alla stationer utom vissa företag som man vill ladda på
T.ex. ska man åka ner i Europa så kanske man vill ta ett abonnemang hos Ionity om så bara för en månad för att få så låga priser som möjligt. Sedan ta det som första alternativ och sen lär man ha med Tesla också där man för övrigt också kan ha abonnemang för att få lägre priser och varför inte nån tredje också som det finns gott om som backup.[QUOTE=JohnBlund|91000730

Abonnemang.. det är väl sånt nonsens vi vill komma bort från?

Jag vill kunna köra 80 mil, och stanna och ladda var jag vill, utan att bli blåst på ockerpriser, eller vara tvungen att ladda ner 14 appar och annat trams.
Citera
2025-02-11, 18:57
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja de flesta skulle jag nog våga påstå, som klarar av navigering med laddstopp, kan också filtrera bort t.ex. alla stationer utom vissa företag som man vill ladda på
T.ex. ska man åka ner i Europa så kanske man vill ta ett abonnemang hos Ionity om så bara för en månad för att få så låga priser som möjligt. Sedan ta det som första alternativ och sen lär man ha med Tesla också där man för övrigt också kan ha abonnemang för att få lägre priser och varför inte nån tredje också som det finns gott om som backup.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Jag vill kunna köra 80 mil, och stanna och ladda var jag vill, utan att bli blåst på ockerpriser, eller vara tvungen att ladda ner 14 appar och annat trams.

Apparna funkar ändå inte på din bakelittelefon med nummerskiva.Din nästa trollbil får bli en Lucid Air, tänk dig den och finn en trollformel som funkar før din persona.

Nyss spelade det ingen roll før dig om dieseln kostade €1.50 eller 3 så länge näshåren fick fladdra fritt i vinden. Litar på att "du" aldrig skaffat bensinkort heller

Men åter till kontentan av trådens ämne:

Om man är en fullständig idiot kostar det mycket mer än om man inte är det och lägger fem minuter på planläggning och har rudimentär insikt i moderna affärsmodeller.
Senast redigerad av Gromgutten 2025-02-11 kl. 19:00.
Citera
2025-02-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Det är upp till dig, vill du ha den friheten och är fine att betala dubbelt så mycket så är du fri att göra det, men många ser nog fördelen med abonnemang för att få mycket lägre priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in