• 1
  • 2
2020-08-20, 12:27
Medlem
JustZlatans avatar
För några månader sedan köpte jag ekologisk potatis från Italien. Då fick jag extremt ont i lederna efter att ha ätit dem. Sedan några dagar tillbaka har jag ätit ekologisk svensk potatis och har inte fått samma värk i lederna. Vad är skillnaden? Är det annan stärkelse i potatisen beroende på var den odlas?

Sydliga potatisar har annan stärkelse än nordliga potatisar? Har upplevt samma sak när det kommer till nordisk vetemjöl och durumvete som kommer ursprungligen från Medelhavsområdet.
Citera
2020-08-20, 12:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För några månader sedan köpte jag ekologisk potatis från Italien. Då fick jag extremt ont i lederna efter att ha ätit dem. Sedan några dagar tillbaka har jag ätit ekologisk svensk potatis och har inte fått samma värk i lederna. Vad är skillnaden? Är det annan stärkelse i potatisen beroende på var den odlas?

Sydliga potatisar har annan stärkelse än nordliga potatisar? Har upplevt samma sak när det kommer till nordisk vetemjöl och durumvete som kommer ursprungligen från Medelhavsområdet.

Vad var det för potatis du åt och vad åt du till den?
Citera
2020-08-20, 12:46
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad var det för potatis du åt och vad åt du till den?

Det var delikatesspotatis från ICA. Kommer inte ihåg sorten. Åt den antagligen till kött.
Citera
2020-08-20, 12:58
Medlem
Barney Calhouns avatar
Hur kan du veta att det var potatisen som orsakade ledontet efter ett försök?
Citera
2020-08-20, 13:00
Medlem
Dostoyevskys avatar
Människan som får migrän av surdeg får ont i lederna av italiensk potatis? Du har nog större problem än käket du trycker i dig.
Citera
2020-08-20, 13:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Hur kan du veta att det var potatisen som orsakade ledontet efter ett försök?

Jag hade inte ont innan jag åt den italienska potatisen. Sen fick jag ont varje gång jag åt den, till slut kopplade jag ledvärken till potatisen. När jag slutade med potatisen slutade värken.
Citera
2020-08-20, 17:51
Bannlyst
Vem fan köper italiensk potatis. Inte nog att det är ett sämre miljöval med transporter.

Italienska staten är så enormt inblandad i sin matkultur och betalar miljonbelopp till kändiskockar att använda olivolja.

Inget fel med det om man jämt vill ha den smaken... Men finns grödorna ock köttet på närmare håll bör man hålla sig till det.

Södra delen av Europa har dessutom varit känd för en dålig djurhållning.

Vad det handlar om i korthet, är att vi i Norden varit tvingad, genom vårt klimat, att hålla djuren nära oss.

Är det minus 15 grader kallt ute, så måste korna eller fåren in i värmen nära uppfödarna. Och på det viset har vi genom historien haft en god djurvård.
Citera
2020-08-20, 19:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Vem fan köper italiensk potatis. Inte nog att det är ett sämre miljöval med transporter.

Italienska staten är så enormt inblandad i sin matkultur och betalar miljonbelopp till kändiskockar att använda olivolja.

Inget fel med det om man jämt vill ha den smaken... Men finns grödorna ock köttet på närmare håll bör man hålla sig till det.

Södra delen av Europa har dessutom varit känd för en dålig djurhållning.

Vad det handlar om i korthet, är att vi i Norden varit tvingad, genom vårt klimat, att hålla djuren nära oss.

Är det minus 15 grader kallt ute, så måste korna eller fåren in i värmen nära uppfödarna. Och på det viset har vi genom historien haft en god djurvård.

För det var den ekologiska delikatesspotatisen som fanns just då i butiken.
Citera
2020-08-20, 19:50
Medlem
Jag tycker att all utländsk
Potatis smakar jord. Som jordkällare kan lukta
Citera
2020-08-20, 20:07
Medlem
Sculleys avatar
Jag får alltid restless legs syndrome när jag äter potasis, men Pommes frites går bra.
Citera
2020-08-20, 20:35
Bannlyst
Det är väl för att stekflottet i pommes som blockerar dina synapser.

Annars är ju kokt potatis, och andra rotfrukter, hur bra som helst för ett smalt och hälsosamt liv.

Och jag säger smalt. Har man ett midjemått över 94 cm just över naveln, löper man en större risk för välfärdssjukdomar.

Jag trodde inte att den låga siffran var sant förr än jag var på en läkarundersökning och sköterskan sa det till mig.

Men det här är matkanalen och förmodligen ingen har det måttet. Allra minst jag. 94 i midjemått är ganska lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag får alltid restless legs syndrome när jag äter potasis, men Pommes frites går bra.
Citera
2020-08-21, 20:42
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Varför skulle Italiensk Potatis vara sämre och orsaka diverse sjukdomar?
Rent generellt så odlas samma sorter i stor del av världen.
Så jag tror inte att något land i alla fall Utvecklade länder har varken sämmre eller bättre potatis.
Det finns över 100 olika sorter som är baserade på att bli :
tidiga, stora, små, vinterförvarade, nypotatis, osv.

Som lantbrukare och dessutom varit runt i många länder.
Så kan jag konstatera att lantbruket i Italien håller samma höga kvalitet som det Svenska.

Om vi bortser från allt miljö-skit-snack, så kan jag ärligt säga att vi alla bönder i stor del av Europa,
håller samma kvalitet.

Vist finns det "röv-hål" till bönder i alla länder som använder produktions medel på felaktigt sätt.
Men generellt, ja vi är lika "duktiga" i hela Europa.

Så att säga att en potatis smakar sämre än en annan är inte relevant, utan man jämför samma sorter.
Och inte fan blir man sjuk av något seriöst odlat från Italien.

Rullkragen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in