• 1
  • 2
2020-08-18, 16:04
Medlem
Knullkungens avatar
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tv...-for-vildsvin/

"Enligt Robert Loeffel, som är presstalesperson för polisen i Region syd, tog jägaren själv kontakt med polisen och berättade vad som hänt. Han hade på en åker skjutit två djur som han uppfattade som vildsvin. När han kom fram låg där två shetlandsponnyer.

– Han skulle ut och jaga på söndagsmorgonen när han fick syn på vildsvinen, som visade sig vara två ponnyer. Händelsen inträffade någon gång mellan 04.30 och 05.00, säger Robert Loeffel som inte har några uppgifter om vilken sorts sikte som användes vid tillfället."

"För tidningen Hippson berättar ägaren om hur chockad hon blev när hon tidigt söndag morgon väcktes av polisen som berättade att hennes två shetlandsponnyer var skjutna. Kvällen innan när hon tittat till hästarna gick de i hagen. Någon gång under natten hade de rymt.

Jägaren tog på söndagen kontakt med hästägaren. Till Hippson säger ägaren att han var mycket ångerfull:

– Han började med att be om ursäkt och sa att han var väldigt ledsen över det som hänt. Att han skämdes och att det var helt oförlåtligt. Han erbjöd sig att betala för bortforsling av ponnyerna och att ge mig ersättning. Han var väldigt tillmötesgående, vilket är skönt. Det gör det hela lite lättare."

Hur svårt är det att se skillnad på dessa?
2020-08-18, 16:15
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Shetlandsponnies är inte det första man väntar sig möta, men man kan tycka att jägaren borde ha koll på vad för husdjur som kan finnas i hagarna.
Storleksmässigt skiljer det inte mycket mellan ett fullvuxet vildsvin och en shetlandsponny.
Men hästarnas halsar sticker ju upp en bit ovanför kroppen.
Man brukar ofta jaga vildsvin när det är mörkt, det kan ha inverkat.
Högt gräs kan också ha skymt sikten.

Ser nu att hästarna hade rymt, då fanns det ännu mindre anledning att jägaren skulle räkna med att det var hästar han fick på kornet.
Det är väl i princip ägaren till djuren som ansvarar för vad dom ställer till med när dom är på rymmen.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-08-18 kl. 16:24.
2020-08-18, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Väldigt mörkt så dag, men jag antar att mannen blir av med sina vapenlicenser.
2020-08-18, 16:16
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Dags att besöka optikern.
2020-08-18, 16:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tv...-for-vildsvin/

"Enligt Robert Loeffel, som är presstalesperson för polisen i Region syd, tog jägaren själv kontakt med polisen och berättade vad som hänt. Han hade på en åker skjutit två djur som han uppfattade som vildsvin. När han kom fram låg där två shetlandsponnyer.

– Han skulle ut och jaga på söndagsmorgonen när han fick syn på vildsvinen, som visade sig vara två ponnyer. Händelsen inträffade någon gång mellan 04.30 och 05.00, säger Robert Loeffel som inte har några uppgifter om vilken sorts sikte som användes vid tillfället."

"För tidningen Hippson berättar ägaren om hur chockad hon blev när hon tidigt söndag morgon väcktes av polisen som berättade att hennes två shetlandsponnyer var skjutna. Kvällen innan när hon tittat till hästarna gick de i hagen. Någon gång under natten hade de rymt.

Jägaren tog på söndagen kontakt med hästägaren. Till Hippson säger ägaren att han var mycket ångerfull:

– Han började med att be om ursäkt och sa att han var väldigt ledsen över det som hänt. Att han skämdes och att det var helt oförlåtligt. Han erbjöd sig att betala för bortforsling av ponnyerna och att ge mig ersättning. Han var väldigt tillmötesgående, vilket är skönt. Det gör det hela lite lättare."

Ja, det låter mycket, mycket märkligt. Står de i ett vetefält med nedböjda huvuden och endast en liten del av kroppen sticker upp ovanför veten kan man väl ha förståelse för att man tror att det är vildsvin, men inte för att han skjuter. Om han inte ens kan se tydligt att det är hästar, så har han förstås ingen chans att avgöra ifall det är kultingförande suggor eller inte...
2020-08-18, 16:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Nja, framåt femsnåret är det ganska ljust så här års.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Hoppas det, annars vetifan om jag vågar ge mig ut på några promenader här.
Medlem
Citat:

Fullvuxna shetlandsponnyer blir ungefär lika stora som vildsvin (bägge blir lite över en 1 meter i mankhöjd).
Om man dessutom tänker sig att shetlandsponnyerna var svarta och gick på en åker med dimma i gryningen (som på bilden i artikeln) med huvudet neråt (så att den längre halsen hos hästen inte var lika tydlig) kan jag tänka mig att det är fullt möjligt att på avstånd missta det ena för det andra. Ponnyerna hade ju dessutom rymt och borde inte ha haft möjlighet att befinna sig där.
Det ursäktar ju inte det som hänt och att jägaren inte borde ha skjutit, men jag anser nog att i det scenario som presenterats är det möjlighet att missta det ena för det andra.
2020-08-18, 16:37
Medlem
Zoologens avatar
Konstigt att hästägaren tog så lugnt på det, bara hon fick en ursäkt, ersättning samt bortforsling av shetlandsponnyerna. Hade det varit jag hade jag varit skitförbannad för att mina hästar hade skjutits.
2020-08-18, 17:07
Medlem
Jordgubbes avatar
I trakten går solen upp nu 0500-0545. Fin insats att jaga vildsvin. Mindre bra att skjuta i en hage.
2020-08-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Konstigt att hästägaren tog så lugnt på det, bara hon fick en ursäkt, ersättning samt bortforsling av shetlandsponnyerna. Hade det varit jag hade jag varit skitförbannad för att mina hästar hade skjutits.
Fast hästarna hade ju rymt. Om någon skulle ha ånger så är det väl hästägaren för att inte ha koll på sina ägodelar.

Synd om jägaren som gjorde en liten miss, jaktbrott går väl under allmänt åtal?
2020-08-18, 17:14
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Fast hästarna hade ju rymt. Om någon skulle ha ånger så är det väl hästägaren för att inte ha koll på sina ägodelar.

Synd om jägaren som gjorde en liten miss, jaktbrott går väl under allmänt åtal?

Samtidigt tycker jag att jägaren skulle ha koll på vad han sköt på. Bara för att hästarna hade rymt kan han inte skjuta hejvilt utan att kolla vad han skjuter på.
Det händer ofta att hästar och kor tar chansen att rymma om möjligheten finns.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in