• 1
  • 2
2020-08-13, 14:46
Medlem
Denoms avatar
r det mjligt att ha ett Universum som r ondligt i alla riktningar utan att det upprepar sig t ngot hll eller r det dmt att inte kunna vara unikt i fortsttningen i all ondlighet? Hur stort kan det vara utan att ngonting av det som frekommer upprepar sig och ser likadant ut igen?
Citera
2020-08-13, 15:00
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ondligt utom nert.
Stadig botten dr.
Citera
2020-08-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
r det mjligt att ha ett Universum som r ondligt i alla riktningar utan att det upprepar sig t ngot hll eller r det dmt att inte kunna vara unikt i fortsttningen i all ondlighet? Hur stort kan det vara utan att ngonting av det som frekommer upprepar sig och ser likadant ut igen?

Tnkte p detta hromdagen och d sa en kompis att vi vet ju faktiskt inte hur stora vi r gentemot resten av galaxen.
Dvs att vran galax vintergatan kan vara lika stort som en vattenpl i ett potthl och att vi r otroligt sm gentemot resten av galaxens invnare.

Dvs att den r i teorin ondlig fr att det r omjligt att mta men den borde ha ett stop? Eller?

S att tnka p hur stort allt r ger mig bara huvudvrk och ger en otrolig obehagsknsla...
Citera
2020-08-13, 15:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borntwice
Tnkte p detta hromdagen och d sa en kompis att vi vet ju faktiskt inte hur stora vi r gentemot resten av galaxen.
Dvs att vran galax vintergatan kan vara lika stort som en vattenpl i ett potthl och att vi r otroligt sm gentemot resten av galaxens invnare.

Dvs att den r i teorin ondlig fr att det r omjligt att mta men den borde ha ett stop? Eller?

S att tnka p hur stort allt r ger mig bara huvudvrk och ger en otrolig obehagsknsla...
Menar du att de observationerna som gjorts frn Jorden om yttre rymden bara skulle vara en synvilla?
Citera
2020-08-13, 15:16
Medlem
Universum r lika lngt t bda hllen var du n befinner dig och om du befinner dig i mitten s r det nd lngre t bda hllen tillsammmans
Citera
2020-08-13, 15:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Universum r inte ondligt. Det hade en brjan, the big bang, och det fortstter att utvidgas.
Vad skulle upprepas? Med tanke p hur otroligt mnga kombinationer som kan gras med all materia s tror jag inte det behvs upprepas utan kan fortstta expandera med mer unika stjrnor, planeter osv.
Citera
2020-08-13, 15:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Universum r inte ondligt. Det hade en brjan, the big bang, och det fortstter att utvidgas.
Vad skulle upprepas? Med tanke p hur otroligt mnga kombinationer som kan gras med all materia s tror jag inte det behvs upprepas utan kan fortstta expandera med mer unika stjrnor, planeter osv.
Om big bang skedde verallt kan Universum vara ondligt. Att det expanderar ifrn verallt och inte ifrn en punkt r vad jag menar inte frutstter ett ndligt Universum.
Citera
2020-08-13, 15:21
Medlem
Worjens avatar
Universum r minst 250 gnger strre n det observerbara universum. Chansen finns att allt upprepar sig p exakt samma stt igen efter universum dtt & vaknar till liv igen.
Citera
2020-08-13, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borntwice

Eftersom avstnd gr att mta med t ex parallax s behver du knappast oroa dig. Finns ingen risk att galaxen r liten som en vattenpl. Om universum totalt sett r ondligt eller ej r dremot svrt att veta eftersom det gr typ 13 000 000 000 r sedan Big bang och att vi drfr inte kan se ngot som r lngre bort n s eftersom ljuset drifrn inte hunnit fram nnu men hur stor vr egen galax Vintergatan r har vetenskapen hyfsat bra koll p.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-08-13 kl. 15:24.
Citera
2020-08-13, 15:23
Medlem
Citat:
Menar du att de observationerna som gjorts frn Jorden om yttre rymden bara skulle vara en synvilla?

Nja har inte nmnt synvilla, frstr faktiskt inte heller hur du tolkade det s?
Allt som setts eller observerats existerar.

Men en observation r ju inte fakta, dvs att man vet ju inte hur stor vintergatan faktiskt r.
Matematiker har sina utrkningar men personligen s tror jag att allt r strre n vi tror och rknat ut
Senast redigerad av borntwice 2020-08-13 kl. 15:25.
Citera
2020-08-13, 15:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Om big bang skedde verallt kan Universum vara ondligt. Att det expanderar ifrn verallt och inte ifrn en punkt r vad jag menar inte frutstter ett ndligt Universum.
I bigbang var hela universum pyttelitet och bigbang verallt. Men det var nd en brjan. Och om de fortstter att utvidgas s r det inte ondligt. Det skapas mer tidsrum och i framtiden kommer man inte se mnga stjrnor p natthimlen fr alla r s lngt ifrn varandra. S med den informationen s r universum inte ondligt.
Men du kanske hnvisar till ngon annan teori?
Citera
2020-08-13, 15:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
I bigbang var hela universum pyttelitet och bigbang verallt. Men det var nd en brjan. Och om de fortstter att utvidgas s r det inte ondligt. Det skapas mer tidsrum och i framtiden kommer man inte se mnga stjrnor p natthimlen fr alla r s lngt ifrn varann. S med den informationen s r universum inte ondligt.
Men du kanske hnvisar till ngon annan teori?
Ja jag syftar p evig inflation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_inflation
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här